Google langere meta descriptions

[UPDATE VIA MOZ.COM] Google is teruggegaan naar kortere display-snippets van ongeveer 155 à 160 tekens. Geen reden tot paniek, al adviseren we wel om te lange meta descriptions van cruciale pagina’s te herschrijven. Daarbij kun je de 150-150-regel hanteren: de belangrijkste info gaat vooraan, aanvullingen gaan achteraan.

Google experimenteert al sinds 2015 af en toe met langere meta descriptions, maar recent lijken ze toch steeds langer te worden dan de traditionele 155 tekens. Google bevestigde dit ook al eerder: 

“We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.”

De laatste tijd is de snippet die onder de link in de organische zoekresultaten staat meestal rond de 300 tekens, en soms zelfs langer.

Betekent dit nu dat we met z’n allen onze meta descriptions langer moeten gaan maken, en hoe lang dan? Of kan je er beter geen tijd (meer) in steken?

Waarom zijn meta descriptions belangrijk?

Omdat Google soms zelf meta descriptions kiest vanuit tekst op de pagina, en omdat er niet echt een lijn te trekken is vanaf wanneer de beschrijving wordt afgekapt, zou je kunnen denken dat het niet meer de moeite is om meta descriptions te voorzien bij je pagina’s.

Maar het grootste deel van de tijd worden wel de meta descriptions die je voorziet, gebruikt in de snippets bij de organische zoekresultaten, en ook als je pagina bijvoorbeeld op sociale media wordt gedeeld, is de meta description zichtbaar. Dus die volledig overboord gooien is misschien toch niet zo’n goed idee. Je hebt nog altijd meer controle als je er zelf een voorziet, en het kan alleen maar helpen om meer mensen naar je website te krijgen.  

Moeten we nu langere meta descriptions maken?

Het kan zeker geen kwaad om vanaf nu wat langere meta descriptions te voorzien van ongeveer 300 tekens. Je kan er wat mee experimenteren, maar al je oude meta descriptions aanpassen is misschien nogal extreem. Als je er zelf geen langere hebt voorzien, zal Google extra tekst tonen vanuit de pagina.

Je kan natuurlijk ook best niet alle informatie al weggeven in je meta description want dan zal er natuurlijk minder worden geklikt. Het is dus ook afhankelijk van de inhoud van je pagina’s. Zorg er vooral voor dat je meta descriptions informatief zijn en aanzetten tot klikken.

In snackvorm

Google toont langere meta descriptions in de zoekresultaten.

  • Vroeger 155 à 160 tekens, nu (in sommige gevallen) 300 à 320 tekens.
  • Meta description is zichtbaar bij de organische zoekresultaten.
  • … en ook als je pagina wordt gedeeld op social media.
  • Langere meta descriptions voorzien voor je belangrijkste pagina’s, is een slimme zet. Zo behoud je een zekere controle.
  • Geef natuurlijk niet alle info weg, maar zorg voor een pakkende beschrijving die aanzet tot klikken.
Avatar
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be