Facebook relevantiescore

Als je regelmatig adverteert op Facebook, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat sommige campagnes uit de startblokken schieten, terwijl andere maar niet vertrokken geraken.

Aan je advertenties ligt het niet: je koos een mooie visual (of meerdere), zorgde voor rake copy en pakte zelfs uit met een pakkende call-to-action.

Waarom sommige advertenties dan niet goed presteren? Daar zitten je targetinginstellingen voor iets tussen. Als de boodschap van je advertentie niet goed aansluit bij de doelgroep die je kiest, kent Facebook een lage relevantiescore toe, waardoor je ad minder snel tractie vergaart.

Win or lose

De relevantiescore is een getal tussen 1 en 10 dat uitdrukt hoe relevant je advertentie is voor de getargete doelgroep.

Het wordt zichtbaar in je advertentieaccount vanaf 500 vertoningen. De score wordt beïnvloed door verschillende metrics, waaronder engagement, clicks, conversies, click-through-rate en (negatieve) reviews. Deze bepalen voor Facebook hoe relevant je advertentie is voor je doelgroep. 

Je visuals en copy kunnen nog zo goed zijn: als je een advertentie voor vrouwenkleding richt aan tienerjongens tussen 13 en 18, zal deze niet goed worden ontvangen.

 

Facebook geeft – hoe zou je zelf zijnde voorkeur aan advertenties met een gezonde relevantiescore.

Meer nog, als het in een veiling de keuze heeft tussen een relevante en een niet-relevante ad, zal de eerste altijd winnen. Met als resultaat: hoe hoger je relevantie, hoe meer bereid Facebook is om je ad te tonen, hoe meer je kunt bereiken met hetzelfde budget.

 

Hoe meer positieve interacties een advertentie ontvangt, hoe hoger de relevantiescore. Hoe vaker Facebook verwacht dat een ad wordt ge-hide of gerapporteerd, hoe lager. Relevantiescores worden bijgewerkt naarmate mensen interageren met je advertentie.

Het belang van de relevantiescore

Als je op een strategische manier omspringt met de relevantiescore, kun je er heel wat uithalen. Uiteraard blijft ook het bod dat je instelt van belang.

Het is namelijk niet zo dat een ad met een hoge relevantiescore en een laag bod, gegarandeerd beter scoort dan een ad met een degelijke score en een hoog bod.

Op het einde van de rit helpt een hoge relevantiescore om het systeem van Facebook naar je hand te zetten en je doelgroep op een efficiëntere manier te bereiken.

Hoe relevantiescore verbeteren?

Als je de prestaties van je Facebook-advertenties wil opschroeven, moet je een hoge relevantiescore nastreven. Je kunt op verschillende manieren toewerken naar hyperrelevante ads. In de eerste plaats kun je bijvoorbeeld aan de slag gaan met buyer persona’s. Door te identificeren en te omschrijven wie je doelgroep is, ben je in staat om deze beter te benaderen.

Verder kun je ook de feature ‘Facebook Flex Targeting’/gedetailleerde targeting gebruiken in Power Editor. Dit laat toe om niet langer aan ‘of/of’ targeting te doen als het aankomt op interesses, maar via intersectie zeer specifieke nichedoelgroepen samen te stellen.

Nog een laatste tip: test advertenties op kleine schaal voor je deze in een grotere regio of naar een grotere doelgroep laat losbarsten.

In snackvorm

De relevantiescore is een score van 1 tot 10 die uitdrukt hoe relevant je Facebook-ads zijn voor je doelgroep. 

  • Deze score houdt rekening met positieve en negatieve feedback.
  • Wordt toegekend vanaf 500 weergaven.
  • Een lage relevantiescore duidt op een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie.
  • Target je doelgroepen zorgvuldig en zorg voor aangepaste creatives om de score van je ads positief te beïnvloeden.
  • Probeer te mikken op een hoge relevantiescore, maar staar je er niet op blind.

We hadden het eerder al over wat de relevantiescore van Facebook-advertenties juist is —hier geven we een update over het belang ervan en hoe je deze score kunt verbeteren.

De relevantiescore is een getal tussen 1 en 10 dat uitdrukt hoe relevant je advertenties zijn voor je doelgroep, in vergelijking met andere advertenties gericht op dezelfde doelgroep.

Facebook houdt hierbij rekening met positieve feedback (klikken, appinstallaties, videoweergaven) en negatieve feedback (bijvoorbeeld als iemand klikt op ‘Ik wil dit niet zien’ bij je advertentie). Je kunt de relevantiescore zien als je advertentie ongeveer 500 weergaven heeft bereikt.

Waarom is de relevantiescore zo belangrijk?

Advertenties met een hogere relevantiescore worden in een veiling verkozen boven advertenties met een lagere relevantiescore en hetzelfde bod. Facebook wil namelijk min mogelijk niet-relevante advertenties wil tonen aan haar gebruikers.

Er valt dus wel wat uit een hoge relevantiescore te halen. En het is natuurlijk sowieso positief om je advertenties zo goed mogelijk op je doelgroep af te stemmen omdat ze dan gewoon beter werken.  

Staar je echter niet blind op de relevantiescore.

Volgens Facebook zelf heeft het verhogen ervan geen direct verband met verbeterde prestaties. Ze raden vooral aan om de relevantiescore te gebruiken om een idee te krijgen van de relevantie van de advertentie, en je te richten op het verbeteren van je doelgroep en advertentiemateriaal. Verlies zeker ook je eigen doelstellingen voor de campagne niet uit het oog, die zijn belangrijker dan de relevantiescore.

Hoe verbeter je de relevantiescore?

Een lage relevantiescore betekent een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie. Richt je dus op het verbeteren van die factoren:

  • Wees specifiek met je doelgroepopties en maak je doelgroep niet te groot. Een goed getargete doelgroep zorgt voor veel meer interactie. Gebruik alle opties die relevant zijn voor je advertenties: locatie, leeftijd, interesses, specifiek gedrag enz.
  • Besteed aandacht aan de advertentie zelf. Verplaats je in je doelgroep en bedenk voo welke creative jij zou stoppen met scrollen. Een afbeelding of video is opvallender dan tekst dus verbeter dat eerst. Zorg er zeker voor dat je bericht to the point is en gerelateerd aan je product.
  • Vernieuw je advertentie. Het is niet omdat je advertentie in het begin goed onthaald werd, dat je ze eeuwig kan blijven gebruiken. Na een tijdje heeft iedereen in je doelgroep de advertentie al verschillende keren gezien en gaat het vervelen. Als je ziet dat de relevantiescore daalt, kan je best een nieuwe variant maken.

Test: Probeer verschillende advertenties uit bij dezelfde doelgroep, of toon dezelfde advertentie aan verschillende doelgroepen en bekijk wat het beste werkt. Neem dit ook mee voor in de toekomst. Je kunt je bijvoorbeeld laten bijstaan door Facebook Dynamic Creative.

In snackvorm

De relevantiescore is een score van 1 tot 10 die uitdrukt hoe relevant je Facebook-ads zijn voor je doelgroep. 

  • Deze score houdt rekening met positieve en negatieve feedback.
  • Wordt toegekend vanaf 500 weergaven.
  • Een lage relevantiescore duidt op een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie.
  • Target je doelgroepen zorgvuldig en zorg voor aangepaste creatives om de score van je ads positief te beïnvloeden.
  • Probeer te mikken op een hoge relevantiescore, maar staar je er niet op blind.
Matteo Van Mol
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be

Performance director slash leadgen-specialist die 's nachts droomt van CTR's en conversatieratio's. Papa van Leon. De grootste Jurassic Park-fan van België.