facebook ad algoritme

Net zoals Google, heeft ook Facebook een advertentie algoritme. Dit Facebook advertentie algoritme bepaalt onder andere waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs. Het kan dus zeker in je voordeel werken om dit algoritme beter te begrijpen.

Lees hier alles over waarom Facebook een ad algoritme heeft, en nog interessanter: hoe het werkt.

Waarom heeft Facebook een ad algoritme?

Net zoals het algemene algoritme dat bepaalt welke Facebook-berichten het meest van belang zijn voor jou en dus eerst op je tijdlijn verschijnen, probeert het Facebook ad algoritme ook op deze manier de beste en meest interessante ads aan jou te vertonen, om zo te zorgen voor een goede gebruikservaring.

Mark Zuckerberg liet begin dit jaar trouwens ook weten dat de focus op betekenisvolle acties hét belangrijkste punt van 2018 zou zijn voor Facebook, en nu merken we inderdaad dat dit invloed heeft gehad op het algoritme en de veiling.

Zo geeft het Facebook ad algoritme geen voorrang meer aan het hoogste bod, om te vermijden dat mensen te veel spammy ads krijgen en dit de gebruikservaring negatief beïnvloedt, en zien we dat ads die goed bij de doelgroep passen net voor een betere gebruikservaring zorgen.

Wil dit dan zeggen dat Facebook geen focus meer legt op het behalen van voldoende inkomsten en enkel nog maar bezig is met de gebruikservaring? Helemaal niet. Het ad algoritme is zo ingesteld dat deze een evenwicht zoekt tussen de factoren “voldoende geld genereren” en “de beste gebruikservaring leveren”.

Hoe werkt het Facebook ad algoritme?

Het Facebook ad algoritme is eigenlijk niets meer dan de veiling die plaatsvindt op Facebook. De veiling bepaalt immers de volgorde waarin je ads verschijnen in de nieuwsfeed.

Stel dat je 100.000 mensen target in je doelgroep, dan zijn er waarschijnlijk nog heel wat andere adverteerders die dezelfde doelgroep targetten. Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie de veiling wint en dus als eerste resultaat verschijnt, dien je ervoor te zorgen dat je de hoogste totale waarde behaalt.

Bij deze totale waarde speelt niet alleen het bod mee, maar ook de geschatte actieratio, de relevantie en de kwaliteit. Hieronder overlopen we deze factoren even wat gedetailleerder:

  • Het bod. Veel adverteerders stellen een maximaal bod in wanneer ze een bepaalde campagne opstellen. Toch is dit niet altijd de beste keuze, aangezien je dan de kans misloopt om mee te doen aan een veiling als het minimale bod voor een bepaalde plaats boven jouw limiet gaat. Kies dus eerder voor de laagste kosten als bod, zonder dat je een limiet instelt. Door te kiezen voor ‘de laagste kosten zonder bod’, zal Facebook je bod bepalen, en kijken naar welke veilingen het beste bij je doelpubliek passen en voor betekenisvolle interacties kunnen zorgen, zonder dat dit zich meteen vertaalt in het zomaar meedoen aan de duurste veilingen.
  • De geschatte actieratio. De recente activiteit in de ad (onder andere likes en kliks) heeft hier een positieve invloed op, en negatieve feedback (bijvoorbeeld iemand die je ad verbergt) een slechte invloed. Het hangt samen met de relevantiescore. De geschatte actieratio houdt ook rekening met hoe de campagne en advertentiesets opgebouwd zijn, de geschiedenis van het account, en vermoedelijk ook de gebruikservaring.
  • De user value. Deze factor bundelt de relevantie en de kwaliteit. Er wordt vooral rekening gehouden met wat er gebeurt nadat mensen op de ad klikken. Gaan mensen meteen terug weg van de website? Dan zal dit geen goede invloed hebben.

In snackvorm

Het Facebook advertentie algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs.

  • Het Facebook algoritme en het ad algoritme hebben hetzelfde doel: ervoor zorgen dat mensen betekenisvolle interacties hebben en een goede gebruikservaring genieten op Facebook.
  • Het ad algoritme zoekt een evenwicht tussen veel geld verdienen aan advertenties, en mensen een goede gebruikservaring bezorgen.
  • In principe is de veiling hetzelfde als het Facebook ad algoritme. De veiling bepaalt de volgorde waarin je ads verschijnen in de nieuwsfeed.
  • De ads met de hoogste totale waarde winnen de veiling en zullen dus eerst verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep.
  • De hoogste totale waarde bestaat uit vier factoren: het bod, de geschatte actieratio, de relevantie en de kwaliteit.

We hadden het eerder al over het Facebook Ad Algoritme, meer bepaald over waarom het er is en hoe het juist werkt.

Even opfrissen: het Ad Algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs. Het wil er net zoals het gewone Facebook Algoritme voor zorgen dat mensen een goede gebruikservaring hebben.

Nu gaan we er nog wat dieper op in: hoe kan je het Facebook Ad Algoritme in je voordeel gebruiken?

Waar hecht Facebook belang aan?

Je hebt misschien ook al gezien dat nieuwe advertenties eerst door een leerfase gaan, en dan naar een geoptimaliseerde fase. Je ads zullen beter presteren in de geoptimaliseerde fase. Je hebt ongeveer 50 conversies per advertentieset per week nodig om de leerfase te voltooien. Je doet best geen te grote aanpassingen tijdens deze fase, je zal betere resultaten halen als je pas grote veranderingen doorvoert als de leerfase voltooid is.

Daarnaast maak je ook best niet te veel campagnes, zorg je best voor zo weinig mogelijk overlap in je doelpubliek, en gebruik je beter automatische plaatsingen. De focus ligt meer op de advertenties zelf: wees hier creatief in en test verschillende zaken zodat je advertentie moeheid kan vermijden.

Als je hier meer over te weten wil komen, kan je ook nog deze online training van Facebook zelf volgen.  

Hoe haal je er je voordeel uit?

Werk aan de structuur van je campagnes

Een best practice is om het aantal campagnes in je account te minimaliseren, dit kan je bijvoorbeeld doen door ze te groeperen per doelstelling. Vervolgens maak je advertentiesets waarbij er zo weinig mogelijk overlap is in het doelpubliek. Als je deze structuur volgt, kan je tot 20 advertenties per advertentieset toevoegen. Een handige nieuwe feature is budgetoptimalisatie. Dit zorgt er automatisch voor dat je best presterende advertentiesets een groter deel van het budget krijgen.

Zoals eerder al gezegd wacht je best met grote aanpassingen tot de advertenties uit de leerfase zijn. Vooral aanpassingen aan het budget hebben hier een invloed op: aanpassingen van meer dan 40% aan het budget of van meer dan 30% aan de biedingen zullen ervoor zorgen dat je advertenties terug in de leerfase komen.

Gebruik automatisatie

Nu je minder tijd moet spenderen aan het aanpassen van budgetten, heb je meer tijd om gebruik te maken van andere automatisatie-mogelijkheden.

Een overzicht van de meest recente vernieuwingen:

  • Automated Bidding, Value & Events. Met deze optie geef je Facebook de toestemming om in real-time bodaanpassingen te doen. Het algoritme wordt zo getraind om de mensen te vinden die het meest waardevol voor je zijn, en het zorgt er dan voor dat zij zeker je ads te zien krijgen.   
  • Auto Audience Targeting. Je kan een lookalike publiek maken van mensen die in het verleden iets betaald hebben. Deze doelgroep kan je zelfs nog opsplitsen in verschillende types, bijvoorbeeld volgens hoeveel geld ze spendeerden.
  • Dynamic Creative Optimization. Deze feature selecteert automatisch de beste elementen van een advertentie en maakt hier een nieuwe advertentie van. Zo kan je constant blijven testen en optimaliseren.  
  • Split Testing. Dit is een simpele A/B-test tussen bijvoorbeeld afbeeldingen, video of copy. Het verschil is dat Facebook ervoor zorgt dat ze allemaal maar een vast deel van het budget krijgen, waardoor je budget veel efficiënter gespendeerd wordt.

Optimaliseer je advertenties

Wat niet geautomatiseerd kan worden is het maken van je advertenties. Spendeer hier genoeg tijd aan en test, test, test. Blijf vernieuwen om advertentie moeheid te vermijden, zelfs als je een goed presterende ad hebt.

In snackvorm

Het Ad Algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs.

  • Nieuwe advertenties gaan eerst door een leerfase gaan, voor ze naar de geoptimaliseerde fase gaan.
  • Eerst moet je weten waar de focus ligt. Je wacht best met grote aanpassingen tot de leerfase voltooid is, en Facebook hecht veel belang aan de advertenties zelf.
  • Als eerste stap werk je best aan de structuur van je campagnes. Beperk het aantal campagnes en zorg voor zo weinig mogelijk overlap in je doelpubliek.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden voor automatisatie.
  • Spendeer genoeg tijd aan het maken van je advertenties.
Avatar
Lisa Scheirlinck
lisa.scheirlinck@websteak.be