e-commerce via marktplaatsen

Of het vandaag de dag nog zinvol is om enkel te investeren in een eigen webshop, vroegen we ons in een eerdere Websnack al af. 

Het al dan niet combineren van een eigen webshop met aanbod op een marktplaats kan je, zeker als starter, een aantal mooie voordelen opleveren.

Je moet alleen grondig voor jezelf onderzoeken of het inschakelen van een marktplaats past binnen je businessmodel en of je hiermee niet in de vingers snijdt. 

Hoe ga je het beste te werk? Dat doen we hier graag voor je uit de doeken!

Een marktplaats die past bij jouw producten

Er zijn tegenwoordig vele soorten marktplaatsen, maar niet alle zullen geschikt zijn voor de producten die jij verkoopt.

Zet als eerste eens de verschillende marktplaatsen voor jezelf op een rijtje en bekijk vervolgens welke hiervan voor jou het meest geschikt is. 

Enkele voorbeelden van marktplaatsen, en deze lijst is zeker niet volledig: Bol.com, Amazon, eBay, Etsy, Vakantieveilingen, StoreSquare, Marktplaats, Zalando en Sarenza.

Welke doelgroep wil ik aanspreken ?


Bij de selectie van een geschikte marktplaats dien je je eerst af te vragen
welke doelgroep je wil aanspreken.

Ga je voor de grote massa of focus je je op een nichemarkt?

Stem daar vervolgens je lijst met potentiële marktplaatsen op af.

Bekijk ook eens op welke marktplaatsen je concurrenten aanwezig zijn en probeer hiermee rekening te houden.

Wat kost verkopen via een marktplaats?


Marktplaatsen krijgen een commissie op de producten die ze voor je verkopen.

Daarnaast werken sommigen nog met een vaste verwerkingskost per order.

Voordat je dus een marktplaats selecteert, is het belangrijk om inzicht te verkrijgen in hun verdienmodel.

Zo kun je berekenen hoeveel winst je overhoudt bij verkoop via een marktplaats. 

Veel webverkopers worden afgeschrikt voor de grote hoeveelheden commissie ze moeten afdragen, maar vergeet in je berekening zeker niet mee te nemen welke kosten je allemaal bespaart. Dan denken we aan marketing-, logistieke-, advertentie- en customer carekosten. 

Hoe onderscheiden van de concurrentie


Eenmaal je de meest geschikte marktplaats gevonden en gekozen hebt, is het belangrijk om je te
onderscheiden van je concurrenten

Marktplaatsen werken met algoritmes, dus het is belangrijk dat je prijzen en voorraad altijd on point zijn.

Ben je dat niet?

Dan zak je weg in de zoekresultaten en is het de concurrent die met de conversie gaat lopen. 

Om je te onderscheiden kun je uiteraard nog dingen doen:

  • Bied unieke producten aan.
  • Zorg dat je scherpe prijzen hanteert.
  • Garandeer snelle levering.
  • Geef goede productomschrijvingen (ook belangrijk voor SEO-doeleinden).
  • Gebruik heldere, goede foto’s.

Wil je producten gaan verkopen via een marktplaats en kun je wel wat hulp gebruiken om hieraan te beginnen? Laat het ons weten, wij geven je graag deskundig advies!

Avatar
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be