De kracht van CRM

Om een vlotte werking van je bedrijf en een optimale klantrelatie te garanderen is het CRM onmisbaar. Maar wat is een CRM precies? 

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Zoals de naam al doet vermoeden kan je dankzij het CRM je relaties met je klanten in het oog houden en optimaliseren. Nieuwe klantrelaties worden toegevoegd, bestaande worden nauwkeurig gemonitord.

In enge zin is het CRM slechts bruikbaar door de salesafdeling van je bedrijf, omdat het hier wel degelijk over klanten gaan, mensen die een aankoop hebben gedaan dus.

Maar een geïntegreerd CRM-systeem in de brede zin van woord vormt de ontbrekende schakel tussen de datastromen van sales en marketing, en brengt op die manier de cijfers van beide afdelingen samen tot één inzichtelijk geheel. 

Zo zal je niet alleen klantrelaties kunnen beheren, maar ook duidelijk cijfers plakken op je marketingcampagnes en sales efforts. De bedoeling is om je hele proces tot in het detail onder te brengen in je software, waardoor je perfect de customer journey kan volgen die elke klant doormaakt.

Nog steeds heerst er bij veel bedrijven het probleem dat marketing en sales niet op de hoogte zijn van elkaars werk, terwijl ze wel in elkaars verlengde werken. (linken naar eerder artikel over integratie van beide afdelingen)

Veel CEO’s uiten bovendien de klacht dat ze geen inzicht hebben in hun marketingbudget, en hoeveel van de investeringen die ze hebben gedaan effectief positieve resultaten hebben geboekt. Er wordt verkeerdelijk vanuit gegaan dat marketinginitiatieven niet meetbaar zouden zijn. 

Maar dat zijn ze uiteraard wel! 

Dankzij marketing automation software als Sharpspring is het mogelijk om enerzijds nauwkeurig bij te houden hoeveel een bepaalde marketingcampagne heeft gekost, en om anderzijds perfect te monitoren hoeveel reactie er op die bepaalde campagne is geweest.

Je zal van bezoekers van je website bijvoorbeeld perfect kunnen achterhalen welke campagne hen naar jou heeft geleid, en welk gedrag ze op je website vertonen. 

Wanneer je bezoekers bovendien hun gegevens invullen, zal je ook een naam kunnen kleven op je klanten. Het invullen van zo’n formulier noemen we een hard conversion. 

Zo’n harde conversie is meetbaar met de meeste CRM-systemen, maar software als Sharspring gaat veel verder. Het is vanaf nu mogelijk om de gehele reis die je lead aflegt nauwkeurig te bekijken: heeft hij/zij een blogartikel gelezen? Zo ja, meer dan één keer? Is er een bepaalde pagina die je lead steeds opnieuw opzoekt? Dat zegt misschien al iets over een bepaald interesseveld?

‘Slimme’ CRM-systemen laten je toe om ook de soft conversions na te gaan, en die zijn minstens even belangrijk voor de groei van je klantenbestand als aankopen of het invullen van een formulier.

Soft conversions zijn namelijk ook onmisbaar binnen je value ladder. Het gaat dus niet alleen om de ‘harde’ conversies!

Zie hier ook meteen wat collega Nico te vertellen heeft over het meten en rapporteren van belangrijke data:

 

Maar CRM-systemen zoals Sharpspring bieden naast registratie en data management nog een hele waaier aan andere onmisbare voordelen.

Lead nurturing

Een ander belangrijk aspect van geïntegreerde CRM-systeem is dat je je leads niet alleen volgt, je houdt hen ook op de hoogte van nieuwe promoties, laat hen weten dat je er voor hen bent, stuurt hen mails met nuttige content. 

In het kort noemen we dat lead nurturing: jij zorgt voor je lead, zodat die ook voor jou en je merk zorgt!

De manieren om dit te doen zijn erg talrijk:

  • je kan automails opstellen die kunnen worden uitgestuurd wanneer een lead een bepaalde actie heeft gedaan of in de volgende fase van je sales-marketing funnel terechtkomt;
  • je kan gepersonaliseerde landing pages opmaken, waarbij bepaalde leads voor hen extra relevante content te zien krijgen;
  • je vraagt je leads of klanten om hun mening, om zo je diensten te verbeteren.
  • dankzij A/B testing kan je meteen nagaan welke strategieën, communicatie en landing pages het beste scoren. 

Manieren genoeg, die perfect aan te passen zijn aan het DNA van je merk!

Integratie tussen sales en marketing

Waar een geïntegreerd CRM voornamelijk voor zorgt is dat er geen kloof meer gaapt tussen sales en marketing. Doordat je één duidelijke sales funnel opzet, is het op elk moment duidelijk wie je klant is en wat hij belangrijk vindt: van toevallige passant tot trouwe klant.

Dit zal ervoor zorgen dat:

  • het succes van marketingcampagnes perfect te meten is;
  • marketing dus meteen haar strategie kan aanpassen wanneer nodig;
  • je salesteam perfect weet wanneer een lead klaar is om gecontacteerd te worden dankzij de inspanningen van marketing;
  • je gehele ROI voor marketing en sales de lucht in zal gaan;
  • je hele bedrijf veel efficiënter en zonder tijdverlies zal kunnen werken.

Ben je benieuwd welke meerwaarde een geïntegreerd CRM-systeem biedt voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag verder met het juiste advies. Het enige wat je hoeft te doen is ons iets laten weten.

Avatar
Alexander Arnauts-Smeets
alexander.arnauts@websteak.be

Als copywriter zorg ik SEO-gerichte digitale copy met analoge flair. Mijn vrije tijd spendeer ik met behulp van boeken, hangmatten en The Velvet Underground.