content-marketing-sweet-spot

Content marketing heeft als doel een specifieke doelgroep te voorzien van relevante informatie. Op die manier creëer je waarde en investeer je in de relatie tussen jezelf en de lezers.

Maar hoe weet je welke content werkt en welke niet? Content marketing expert Joe Pulizzi geeft het antwoord met de content marketing sweet spot!

Wat is de sweet spot?

De sweet spot valt heel gemakkelijk uit te leggen.

Content hoort een ideale mix te zijn tussen de informatiebehoefte van je doelgroep en je eigen kennis. De overlap tussen die 2 noemt Joe Pulizzi de sweet spot.

We illustreren het even met een voorbeeld:

Wanneer onze klanten meer informatie wensen over printmedia, dan gaan wij daar geen content rond creëren. Bij hen bestaat de informatiebehoefte. Maar wij beschikken niet over de kennis om waarde te bieden. We zijn dan ook een online marketingbureau. Printmedia hoort niet bij wat wij aanbieden.

Maar omgekeerd geldt hetzelfde. We hebben veel kennis over Google Ads in huis. Maar als niemand van onze doelgroep geïnteresseerd is in Google Ads, heeft het weinig zin om daarover te schrijven.

Het kost veel tijd en je krijgt er weinig voor terug.

Hoe vind jij je content marketing sweet spot?

Het eerste dat je moet doen om je content marketing sweet spot te vinden, is inventariseren waar jouw kennisgebieden liggen. Normaal weet je dat wel van jezelf.

Bij Websteak is er veel kennis rond onder andere:

  • Content marketing
  • SEO
  • SEA
  • Lead generation
  • E-mailmarketing

We beperken ons dan ook heel bewust tot onze kennisgebieden. Wij beseffen dat we niet elk gevecht kunnen winnen. Dat willen we ook niet.

Vind de match met je doelgroep

Je weet nu al 1 kant van de sweet spot: de onderwerpen waar jouw expertise ligt. Nu is het tijd om te achterhalen welke informatiebehoefte je doelgroep heeft.

Start met een zoekwoordonderzoek

Voer per kennisgebied een zoekwoordonderzoek uit om het zoekgedrag rond dat onderwerp in kaart te brengen.

Zo achterhaal je snel en gemakkelijk:

  • Hoe vaak je doelgroep zoekt naar een bepaald onderwerp (= zoekvolume)
  • Of je kunt opboksen tegen de concurrentie

Veel zoekvolume wilt zeggen dat er veel behoefte is aan informatie rond dat onderwerp. In het beste geval is je sweet spot dus een onderwerp waar jij veel van weet en waar veel zoekvolume op zit.

Hou er wel rekening mee dat zoekwoorden met een hoog zoekvolume ook populair zijn onder de concurrenten.

In een ideale wereld vind je dus een zoekwoord met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Op die manier kan jij snel je kennis bundelen in content zonder dat je rekening moet houden met concurrenten.

Niet zeker hoe je aan een zoekwoordonderzoek begint? Lees hier meer over zoekwoordonderzoek!

Luister naar je klanten

Niet alle vragen vallen te achterhalen via zoekwoordonderzoek. Als je bijvoorbeeld in een nichemarkt actief bent of je verkoopt een nieuw of complex product, dan is er weinig of geen zoekwoorddata.

De beste manier om in die gevallen je sweet spot te achterhalen is door naar je klanten zelf te luisteren.

Interview je klanten om te achterhalen waar hun interesses liggen of ga eens langs bij je klantendienst. Zij komen dagelijks in contact met klanten en hun vragen. De kans is groot dat je daar een sweet spot vindt!

De content die je op basis van die data creëert, kan je nadien op meerdere manieren distribueren. Je klantendienst beantwoord er vragen mee en je vertegenwoordigers bezorgen de content aan prospecten die vragen hebben.

Stefan Kerkhof
Stefan Kerkhof
stefan.kerkhof@websteak.be

Content marketeer in hart en nieren at work. Cat dad en Dungeons & Dragons-fanaat at home.