complexe-content

Schrijven. De ene persoon tovert meteen een woordenwaterval tevoorschijn terwijl de andere een half uur naar een lege A4 kijkt. Maar dat hoeft niet zo te gaan. Zelfs grote namen als Stephen King toetsen hun teksten aan bepaalde regels om ze pakkender te maken. In deze blog lees je 22 tips die jou helpen om elke keer opnieuw straffe teksten te schrijven.

PS: deze tips gelden voor zowel online als offline teksten.

Herschrijf je tekst


Herschrijven is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als schrijftip. Toch is dit de eerste tip die ik je meegeef.  Een eerste versie van een tekst bevat overbodige woorden, verwarrende zinsconstructies en mogelijk zelfs schrijffouten. Die wil je vinden en wissen.

Dat doe je door je eerste versie een nacht te laten liggen. Vlieg niet meteen op die eerste versie, want je zit nog in de flow waarin je die tekst geschreven hebt. Daardoor zie je gemakkelijker fouten over het hoofd.

Wanneer je een nacht geslapen hebt, kijk je met een nuchtere blik naar de tekst. Je bent dan veel beter in staat om er een vlot leesbaar geheel van te maken.

Ontdek hier XX tips om je teksten te herschrijven!

Vermijd passiefconstructies


Hij leest een blogartikel over schrijven.

Of

Het blogartikel over schrijven wordt gelezen door hem.

Het is even een extreem voorbeeld, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Passiefconstructies zijn log, ze halen alle actie uit je tekst. Je onderwerp doet niet, maar ondergaat.

Hoe actiever je een tekst schrijft, hoe aangenamer hij is om te lezen. Dat wil niet zeggen dat je rond elke passiefconstructie heen kunt. Er zijn uitzonderingen. Maar probeer die tot een minimum te beperken. 

Nominaliseer niet


Hij dronk een koffie tijdens het lezen van een blogartikel over schrijven

Of

Hij dronk een koffie terwijl hij een blogartikel over schrijven las.

Wanneer je nominaliseert, verander je een werkwoord in een zelfstandig naamwoord. In dit geval veranderen we ‘lezen’ in ‘het lezen’. 

Net zoals een passiefconstructie haalt zo’n nominalisering vaak actie uit je tekst. Daarnaast maakt het je zin in veel gevallen langer en dus zwaarder om te lezen. 

Gebruik je in plaats van wij


Een goed geschreven tekst spreekt de lezer letterlijk en figuurlijk aan. Wanneer je constant vanuit ‘wij/ik’ en ‘ons/mij’ vertelt, creëer je een omgekeerd effect. Zo geef je de lezer niet het gevoel dat je om hem geeft, maar dat je graag over jezelf praat.

Een goede vuistregel voor deze schrijftip? Schrijf voor elke ‘wij/ik’ minstens 5 keer ‘jij’. Ja, dat is een minimum. Hoe minder je praat over jezelf, hoe beter.

Structureer


Structuur is een belangrijke factor in elke tekst. Het deelt je tekst op in hapklare brokken. Dat brengt 2 voordelen met zich mee voor de lezer:

  • Je geeft de lezer rust door te werken met titels, opsommingen en witruimte.
  • Je lezers zien waar elk deel meer over vertelt. Zo vinden ze sneller de stukken die relevant zijn voor hen.

Maar structuur heeft voor online teksten nog een belangrijk voordeel. Google kijkt naar de structuur en meer bepaald de titels en subtitels van je pagina om het algemene onderwerp te bepalen. Zo weet de zoekmachine wanneer jouw tekst interessant is voor een surfer en wanneer niet.

Schrijf voor een kind


Wanneer je schrijft over een onderwerp waar je veel van kent, ben je soms blind voor de kennis van je lezers. Wat alledaagse kost is voor jou, is mogelijk een onbekende wereld voor hen. Door hen te bekogelen met moeilijke woorden, maak je de tekst minder leesbaar.

Je hebt zelf waarschijnlijk al eens een document van een advocaat of notaris onder ogen gekregen. Hoeveel procent daarvan heb je dubbel moeten lezen om het te begrijpen? De kans is groot dat dat percentage aan de hoge kant ligt.

Schrijf daarom alsof je voor een kind schrijft. Maak je zinnen zo kort mogelijk. Gebruik geen vakjargon dat niemand gebruikt. Stel jezelf de vraag of een 10-jarige je tekst zou begrijpen. Als het antwoord daarop een volmondige ‘ja’ is, dan ben je goed bezig!

KISS: val niet in herhaling


Keep It Short & Simple. Deze wetmatigheid zie je in elke vorm van marketing terugkeren. En dat is volkomen terecht. Je lezers kiezen ervoor om een deel van hun kostbare tijd aan jou te geven. Het is aan jou om die tijd niet te verspillen.

Draai niet te veel rond de pot, val niet in herhaling en zeg enkel dat wat je moet zeggen. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Kruip in de huid van de lezer


Schrijven doe je altijd met de lezer in het achterhoofd. Vraag je steeds af:

  • waarom ze deze tekst zouden lezen;
  • welke taal ze hanteren;
  • wat hun behoeftes zijn;
  • wat de logische volgende stap is waar je hen naartoe wilt leiden.

Door je lezers volledig te begrijpen, ben je beter in staat om teksten te schrijven die hen aanspreken. Je belicht de juiste invalshoeken, spreekt hen op de juiste manier aan en zet hen aan tot de juiste vervolgactie.

Gebruik spreektaal


Gebruik spreektaal wanneer je schrijft. Het klinkt tegenstrijdig, maar de logica erachter is dat niet. 

Een (commerciële) tekst is een dialoog tussen jezelf en je doelgroep en moet ook zo aanvoelen. Door spreektaal te gebruiken, schrijf je korte zinnen en vermijd je moeilijke of overbodige woorden. Schrijftaal leidt te gemakkelijk tot ingewikkelde zinsconstructies en vakjargon.

Spreektaal geeft je tekst een menselijke kant. Het maakt het gemakkelijker voor de lezer om zich te identificeren met wat je zegt. En dat werkt.

Maak je zinnen en paragrafen niet te lang


Er staat geen maximum aantal woorden op een goed geschreven tekst. Daar geldt de regel dat je alleen de woorden gebruikt die je nodig hebt om je verhaal uit te leggen.

Maar voor zinnen en paragrafen gelden bepaalde regels. Te lange zinnen moet je te vaak opnieuw lezen om ze te begrijpen. Te lange paragrafen zorgen voor een gebrek aan ritme in je teksten.

De ideale zin telt maximum 20 woorden. Zinnen die langer zijn knip je vaak gemakkelijk in 2 aparte zinnen. Maar staar je er niet blind op wanneer er een zin is die 22 woorden lang is.

Bijvoorbeeld:

Zondagavond ging ik naar een Thaïs restaurant met vrienden, waarna we met z’n allen naar de nieuwe James Bond keken in de cinema.

Of

Zondagavond bezocht ik een Thaïs restaurant met vrienden. Na een geweldig etentje keken we naar de nieuwe James Bond in de cinema.

Paragrafen gaan we niet uitdrukken in aantal regels. Dat varieert te hard afhankelijk van je lettergrootte. Maar de vuistregel luidt dat een paragraaf maximum 100-200 woorden of 5-6 zinnen bevat. Toch wil ik daar de nodige voetnoot bij maken.

Paragrafen drukken ideeën uit. Per idee schrijf je een paragraaf. De vuistregels die je net las bestaan zodat je kort en krachtig dat idee uit de doeken doet. Wil dat zeggen dat het een onbetwistbare waarheid is? Neen! Als je meer woorden of zinnen nodig hebt om je idee uit te leggen, dan mag dat. Zorg er gewoon voor dat je er niet meer woorden aan vuil maakt dan nodig is.

Schrijf een pakkende titel


Een pakkende titel schrijven is niet gemakkelijk. 80% leest de titel van een artikel. 20% leest het artikel zelf. Sommigen schrijven meer dan 20 titels voor een schrijfsel voor ze de juiste te pakken krijgen. 

Een goede titel moet aan enkele criteria voldoen. Het feit dat je daar slechts enkele woorden voor hebt, maakt het proces niet eenvoudiger. Je titel moet:

  • je doelgroep overtuigen om je tekst te lezen;
  • zeggen waar je artikel exact en volledig over gaat;
  • de belangrijkste zoekwoorden bevatten;
  • kort en krachtig zijn.

Dat laatste geldt zeker voor online teksten. Je meta title vertoont slechts de eerste 55 karakters van je titel. 

Overtuig in de intro


De intro van je tekst geeft de lezer een idee van wat hij zo meteen zal lezen. Het is zoals de trailer van een film. Als een intro of trailer je niet aanspreekt, ben je niet geneigd om de tekst te lezen of de film te kijken.

In je intro probeer je dus de lezer te overtuigen dat je iets interessants te vertellen hebt. Dat doe je door:

  • te vertrekken vanuit het probleem. (In dit geval: schrijven is niet gemakkelijk.)
  • het probleem herkenbaar te maken. (De ene persoon tovert meteen een woordenwaterval tevoorschijn terwijl de andere een half uur naar een lege A4 kijkt.)
  • te stellen hoe jij dat probleem aanpakt in je tekst. (In deze blog lees je 22 tips die jou helpen om elke keer opnieuw straffe teksten te schrijven.)

Lezen doe je meestal vanuit een informatiebehoefte. Een intro die bovenstaande kenmerken vertoont geeft je het gevoel dat de tekst een antwoord biedt op die behoefte. Het gevolg is dat je verder leest.

Schrijf met je doel in gedachten


Iemand die klaar is om aan te kopen, spreek je op een specifieke manier aan. Je schrijft veel actiegerichter en betrekt je merk en product of dienst in je tekst. Iemand die zich nog in een onderzoekende fase bevindt, knapt daar op af. Zij hebben eerder nood aan objectieve, neutrale teksten.

Elke tekst heeft een bepaald doel. Dat kan gaan van ‘informeren over een technologie’ tot ‘een klant tips geven over zijn laatste aankoop’. Dat doel bepaalt de manier waarop je je doelgroep aanspreekt.

Wees volledig


Stel dat je een biscuit wilt bakken. Je volgt het recept tot in de puntjes, maar toch mislukt het. Blijkbaar stond de stap ‘eiwit opkloppen’ niet in het recept. Spijtig.

Wanneer je een vraag hebt, ontvang je graag een volledig antwoord. Hetzelfde geldt voor teksten. Wanneer je iets vertelt, vertel je het van A tot Z. Niet van A tot M en dan van P tot Z.

Door volledige informatie aan te bieden voorzie je niet alleen in de informatiebehoefte van je lezers. Je scoort er ook mee bij Google, die volledige teksten als waardevoller beschouwt. 

De SEO-experten van Ahrefs deden zelfs onderzoek naar het verband tussen lange blogs en hun positie in Google. Daaruit bleek dat het eerste zoekresultaat gemiddeld meer woorden telde dan de andere zoekresultaten. 

 

 

Leg de juiste nadrukken


In veel gevallen scannen we teksten. Structuur haalde ik eerder al aan als een manier om je tekst scanbaarder te maken. De tweede manier om voor scanbaarheid te zorgen is door de juiste nadrukken te leggen.

Is een deel van je zin belangrijk? Zet dat deel dan in het vet.

Gebruikte je een citaat? Centreer, geef het een groter lettertype en zet de tekst in cursief.

Door die kleine extraatjes toe te voegen aan je tekst, creëer je een geheel waar de lezer gemakkelijk de nodige informatie terugvindt.

Vind je tone-of-voice


Je bent waarschijnlijk niet de enige in je sector die content creëert voor je merk. Je schrijft over gelijkaardige onderwerpen en doelgroepen als je concurrenten. Toch moet je erin slagen om jezelf te onderscheiden.

Dat doe je enerzijds door geweldige, volledige content aan te bieden die de concurrentie overtreft. Maar dat doe je ook anderzijds door een eigen tone-of-voice te ontwikkelen. 

Elke vogel fluit op zijn eigen manier. Jij ook. De manier waarop jij je doelgroep aanspreekt, mag geen kopie zijn van de manier waarop de concurrentie dat doet. Geef je bedrijf een gezicht met een unieke tone-of-voice.

Plaats de lezer boven de zoekmachine


Een tekst schrijf je in de eerste plaats met de intentie om je doelgroep waardevolle info te bezorgen. Pas op de tweede plaats kijk je naar de zoekmachine.

Schrijf dus eerst je tekst met de doelgroep in je achterhoofd. Zorg ervoor dat je tekst leest als een natuurlijk geheel. Prop hem niet vol met zoekwoorden omdat je hoog in de zoekresultaten wilt eindigen. Dat noemen we keyword stuffing en dat straft Google zelfs af.

Google is ondertussen slim genoeg om te weten dat je met beeldscherm en monitor hetzelfde wilt zeggen. Leg dus nadruk op het populairste zoekwoord. Maar wissel voldoende af met synoniemen en afgeleiden om te veel herhaling te voorkomen.

Gebruik data om je argumenten te staven


Kijk eens naar een politiek debat. Elke politicus/politica staaft argumenten met cijfers. Cijfers maken argumenten tastbaar. Cijfers geven je tekst kracht.

Zo kwam je in deze blog al enkele cijfers tegen:

  • 22 tips om straffe teksten te schrijven.
  • 80% leest een titel, 20% leest het artikel.
  • Een paragraaf telt tussen de 100-200 woorden.
  • Een goede zin telt maximum 20 woorden.

Besef dat die zinnen veel kracht verliezen als je de cijfers wegneemt:

  • Tips om straffe teksten te schrijven. (zijn het er 5? 100?)
  • Velen lezen een titel, weinigen lezen het artikel.
  • Maak je paragrafen/zinnen niet te lang.

Je leest de tekst, maar hebt geen idee van de hoeveelheid die erachter schuilt.

Gebruik analogieën


Analogieën maken abstracte stellingen duidelijker. Bijvoorbeeld:

  • De Filippijnen tellen 7.641 eilanden. Als je er elke dag eentje bezoekt, doe je er net geen 21 jaar over. 
  • Een volwassen olifant consumeert zo’n 70.000 calorieën per dag. Daar doet een volwassen man gemiddeld een kleine maand over.

Maak moeilijk in te schatten situaties herkenbaar door het te vergelijken met iets waar iedereen zich iets bij kan voorstellen. Doe dit wel met mate. Te veel metaforen zijn storend.

Steek emotie in je tekst (als je kunt)


Zoals ik eerder zei is een tekst een dialoog tussen schrijver en lezer. Dialogen zitten vol met emoties gaande van blijdschap tot woede. Wanneer je emotie in je tekst kunt verwerken, moet je dat altijd doen. Je verbindt je op die manier gemakkelijker met de lezer, die zich identificeert met wat jij schrijft.

Er bestaan natuurlijk uitzonderingen op deze regel. Een ingenieur die een paper leest over nucleaire energie zal veel minder nood hebben aan emotie dan een kersverse moeder die een boekje leest over baby’s.

 

Gebruik power words (met mate)


Woorden hebben een zekere magie. Twee teksten kunnen dezelfde boodschap op een verschillende manier verwoorden en daardoor heel andere resultaten vertonen.

Met taal heb je een verschrikkelijk krachtig gereedschap in handen om je lezers te overtuigen van wat je te zeggen hebt. Je kunt kiezen om het droogjes of zelfs stoïcijns aan te pakken. Of je kunt gebruik maken van power words

Power words zijn zoals kruiden in de keuken. Ze geven je tekst een punch die de resultaten boost. Gebruik ze te weinig en je eindigt met een slap afkooksel. Gebruik ze te veel en je verliest je smaak.

Populaire voorbeelden van power words zijn:

  • Gratis
  • Nieuw
  • Tijdelijk

Er bestaan honderden power words die ik niet allemaal ga oplijsten. Weet wel dat ze bestaan en dat er voor veel woorden die je gebruikt een krachtiger alternatief bestaat.

Gebruik een call-to-action


Met commerciële schrijfsels probeer je je doelgroep dieper in de sales funnel te begeleiden. Je tekst is hetgeen dat hen in de verleiding brengt. Je call-to-action is wat hen dieper sleurt.

Stel dat je als vastgoedmakelaar net een tekst schreef over redenen waarom investeren in vastgoed een slimme keuze is. Je kunt ervoor kiezen om het bij de tekst te laten. Maar je kunt er evengoed voor kiezen om je tekst te eindigen met een call-to-action in de aard van: ‘Bekijk vastgoed in je buurt’. Je prikkelt eerst de interesse van de lezer om nadien over te gaan naar de volgende fase van het aankoopproces.

 

Avatar
Lisa Scheirlinck
lisa.scheirlinck@websteak.be