Naast de kwaliteit van je merk, is ook je brand credibility enorm belangrijk. Je produceert misschien de meest innovatieve producten of levert state-of-the-art diensten. Maar als je doelgroep je merk niet professioneel genoeg vindt, dan sta je nergens.

Dat geloofwaardigheid opbouwen voor je merk op je to do-lijstje moet staan, hoeven we je niet meer uit te leggen.

Je creëert namelijk een vertrouwensband met de consument, die onbetaalbaar is. Deze zal ook sneller overgaan tot een eventuele conversie. Daardoor groeit de consument snel van geïnteresseerde naar (potentiële) klant.

Wat is brand credibility?

Brand credibility is de mate waarin consumenten geloven dat je merk de expertise en betrouwbaarheid heeft om beloftes na te komen.

Het vertrouwen in een merk kan heel laag zijn. Denk dan aan een producent die zijn producten beschrijft als superieur, maar alleen producten met mankementen levert.

Maar brand credibility kan ook hoog liggen. Dat is iets waar Coolblue aardig in slaagt. Hun missie is: ‘alles voor een glimlach’. Dat wil zeggen dat ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. En dat werkt!

Coolblue komt beloftes na om brand credibility te stimuleren

Waarom is brand credibility belangrijk?

Vertrouwen is een belangrijke factor in elk aankoopproces. Als je zelf kunt kiezen tussen de louche verkoper of de consultant die luisterde naar je problemen en een oplossing op maat aanbood, dan weet je het wel.

Brand credibility is een psychologische factor die heel bepalend is of jij uiteindelijk een lead kunt laten uitgroeien tot klant of niet.

Heb je de indruk dat je wel de juiste leads binnenhaalt, maar dat er te veel afhaken? Dan bestaat de kans dat je brand credibility de oorzaak is. Een vertegenwoordiger die niet terugbelt is bijvoorbeeld iemand die het vertrouwen in je merk beschadigt. Maar als die vertegenwoordiger wel terugbelt en zelfs extra veel moeite doet, dan doet het wonderen.

Kortom: brand credibility zorgt ervoor dat je beter in staat bent om gegenereerde leads te converteren.

Wat zijn de voordelen van brand credibility?

Het logische voordeel is dat je conversieratio stijgt. Maar groot vertrouwen in je merk brengt nog andere pluspunten met zich mee:

  • De verkoopcyclus verkort aanzienlijk, want eventuele twijfel is kleiner dan wanneer het vertrouwen op een laag pitje staat.
  • Je geniet op termijn van positieve mond-aan-mond reclame en online reviews. Van social proof is het geweten dat het een gigantisch effect heeft op aankoopbeslissingen.
  • Langzaam maar zeker groei je uit tot een vertrouwde speler in de markt, wat meer bekendheid, meer verkeer en meer leads opbrengt.
  • Het is gemakkelijker om personeel aan te trekken, want vertrouwde merken bieden jobzekerheid.
  • Je positioneert jezelf als thought leader in je sector.

Het gevolg van al die voordelen is dat je merk veel sneller kan groeien.

De do’s en dont’s van brand credibility

1. Help je doelgroep

De merken met de hoogste brand credibility hebben allemaal iets gemeen. Ze zetten het bedrijf op de tweede plaats. Want het is de klant die altijd op de eerste doelgroep staat.

Luister naar de noden van je doelgroep. Speel daarop in met je assortiment en communicatie. Op die manier raak je constant de juiste snaar bij de juiste mensen.

Bedrijven die te veel inzetten op de conversie hebben niet het beste imago. Vergelijk het maar met daten: na 1 date ben je nog niet getrouwd en gelukkig. Bouw dus eerst aan de relatie voor je voor de grote prijs gaat.

2. Wees niet té ijverig

Je kent de situatie. Je zit aan tafel met enkele familieleden. Iemand probeert net iets te interessant of grappig te zijn. Het komt gemaakt over, waardoor jij je begint te frustreren.

Hetzelfde geldt voor merkcommunicatie. Wanneer je te hard je best doet om authenticiteit uit te stralen, dan twijfelt je doelgroep.

Stel dat Adidas constant zou communiceren dat ze volledig zonder kinderarbeid werken. Zou jij het geloven?

Zorg dat je consumenten aantrekt, maar schrik ze niet af met (verscholen) advertenties of overdreven communicatie.

Ontwikkel een uniek verhaal en een sterke positionering. Verweef die subtiel in je communicatie en stuur bij waar nodig.

3. Denk aan de lange termijn

Als professional moet je steeds strategisch denken met oog op lange termijn. 

Brand credibility is niet iets dat je opbouwt met één campagne. Het is iets waar je jaren aan werkt.

Niet alleen het hier en het nu zijn belangrijk, maar ook de toekomst moet je in kaart kunnen brengen.

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Wat is mijn verhaal?
  • Hoe tevreden zijn mijn klanten op dit moment? Waarom?
  • Welke beloftes maak ik?
  • Kan ik die beloftes naleven?
  • Kan ik die beloftes verbeteren?
  • Hoe kan ik de beloftes van mijn concurrenten overtreffen?
  • Wat kan er misgaan?
  • Welke middelen heb ik nodig om die beloftes altijd na te kunnen komen?

Op basis van die vragen heb je al een idee waar je vandaag staat, waar je naartoe wilt en hoe je dat wilt doen.

4. Blijf alert

Wanneer je merkt dat je een sterke vertrouwensband hebt opgebouwd met je (potentiële) klant, mag je tevreden zijn.

Maar hier stopt het niet!

Het opbouwen van een goede relatie met de consument neemt heel wat tijd in beslag, maar die connectie kan je zo kwijtspelen.

Brand credibility is een continu proces dat niet ophoudt van de ene op de andere dag. Je moet het voortdurend opvolgen en aanpassen waar nodig, zodat je dat vertrouwen blijft behouden. Het is uiteindelijk zoals Warren Buffett ooit zei:

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently.”

Welke tactieken stimuleren brand credibility?

Content marketing is een van de beste manieren om een duurzame relatie op te bouwen met je doelgroep. Het principe is heel simpel. De doelgroep heeft een specifieke informatiebehoefte. Jij biedt hen een zo goed mogelijk antwoord aan in de vorm van blogs, video’s, e-books, podcasts,…

Daarbij is het belangrijk dat zowel jouw intentie als die van je doelgroep matchen.

Stel bijvoorbeeld dat iemand ‘matras kopen’ ingeeft in Google. Die intentie is duidelijk. De surfer zoekt een webshop waarop hij een matras kan bestellen. Jij kunt hem een overzichtspagina van je beste matrassen voorschotelen.

Maar als iemand zoekt op ‘beste matras’, dan zoekt die persoon advies. Ram je webshop dus niet in zijn strot. Biedt een blogartikel aan waarin je je verschillende matrassen bespreekt. Zo bevredig je zijn informatiebehoefte én plant je het zaadje voor een duurzame relatie.

Beste matras zoekintentieOver content marketing kunnen we door blijven gaan. Denk jij dat content iets is waarmee je jouw brand credibility kunt boosten? Lees er alles over in onze websnack “Content marketing: wat is het & hoe begin je eraan?”

Toch zijn er 3 specifieke content formats die we even willen toelichten.

Cases & reviews

Getuigenissen van tevreden klanten zijn een perfecte manier om je doelgroep te overtuigen van de kwaliteiten van je merk. In zo’n case komen de complimenten niet van een bedrijf, maar van iemand met dezelfde interesses als de lezer.

Het gevolg? De lezer identificeert zich met je klanten. Die klanten stellen de lezer gerust door te bevestigen dat je een betrouwbare en kwalitatieve partij bent. De lezer raakt steeds meer overtuigd dat jij een goede keuze bent.

Let wel op. Want een sprankelende tekst met teleurstellende afbeeldingen laat vaak een dubbel gevoel na bij de lezer. In geval van een case moet je elk detail verzorgen. 1 afwijkend element in de getuigenis kan twijfel zaaien.

Het beste van al is dat een case helemaal niet zoveel werk vraagt. Het enige dat jij – kort door de bocht- moet doen, is je klant om een getuigenis vragen & wat beeldmateriaal verzorgen. Nadien verzamel je alles en plaats je het op je website, social media kanalen en nog meer.

Of om het echt simpel te maken: vraag je klanten om een simpele review. Het enige dat zij moeten doen, is aanklikken hoeveel sterren ze je geven en daarbij een eventuele toelichting voorzien. Maar als voldoende klanten dit doen, kan je ermee uitpakken in de zoekresultaten én op je website.

Kijk maar naar Equilli, een van onze klanten. Zij tonen de tevredenheid van hun klanten op hun homepage.

Equilli stimuleert brand credibility met reviewsEigen research

Het is allemaal heel leuk wanneer je statistieken bovenhaalt van een ander. Maar wanneer je een eigen onderzoek uitvoert, bezit je een potentiële goudmijn.

Zorg er wel voor dat je onderzoek iets is waar je doelgroep oor naar heeft. Een matrassenverkoper kan onderzoeken welke matras het beste vocht absorbeert. Maar zijn doelgroep heeft misschien wel meer oor naar een studie die onderzoekt welke matras het meest geschikt is voor mensen met rugproblemen.

Wanneer je onderzoek kwalitatief genoeg is en het intensief genoeg verspreidt, dan verzamel je lead na lead. Elke lead die je verzamelt, kan je opvolgen om zo een relatie op te bouwen.

ClearXperts, een Websteak-klant, publiceerde bijvoorbeeld de whitepaper ‘Beyond the Hypes’ op basis van eigen research.

clearXperts boost brand credibility met eigen researchGastcontent

Je doelgroep bevindt zich op meer plaatsen dan alleen je website. Ook grotere fora, podcasts, kranten en magazines krijgen veel aandacht.

Beperk je expertise niet alleen tot je eigen website. Deel ook eens je mening en kennis op andere websites. Geef eens een presentatie op een conferentie of universiteit. Probeer een zo groot mogelijk deel van je doelgroep te bereiken via verschillende kanalen. Zo vergroot je je merkbekendheid en ook je brand credibility.

In snackvorm

Als merk is het cruciaal om brand credibility op te bouwen en autoriteit uit te dragen.

  • Wees steeds oprecht, zodat je geen foute verwachtingen creëert.
  • Zorg voor authenticiteit, maar met mate! Te veel is nooit goed.
  • De geloofwaardigheid van je merk blijft een agendapunt, ook als je het vertrouwen van de consument al hebt gewonnen.
  • Denk niet alleen aan het nu, maar ook aan de toekomst.
  • Werk op basis hiervan een sterke content marketingstrategie uit.
Nico De Clerck
Nico De Clerck
nico.declerck@websteak.be