brand ambassadors

Tijden veranderen. Daar zijn marketeers zich heel bewust van. Waar je vroeger ‘autoriteit’ had als merk, heb je nu veel minder te zeggen.

Consumenten bekijken je veel kritischer en luisteren veel liever naar mensen dan naar bedrijven.

Vandaag heb je meer dan ooit nood aan brand ambassadors die mond-aan-mond reclame verzorgen voor je bedrijf.

Mond-aan-mond reclame is de krachtigste vorm van reclame; 75 procent van de consumenten vertrouwt reclame niet, terwijl 92 procent wel gelooft wat uit de mond van familie en vrienden komt..

Maar het is niet vanzelfsprekend om de kracht van mond-aan-mondreclame in je voordeel te gebruiken.

Gelukkig bestaan er enkele tactieken die je helpen om klanten om te vormen tot brand ambassadors en mond-aan-mond reclame toe te passen op jouw merk.

Wat is een brand ambassador en wat is het verschil met een influencer?

Een brand ambassador is een klant of volger van je merk die gedurende lange tijd een relatie met je opbouwt, om uiteindelijk je merk te promoten bij zijn of haar kenniskring.

Verwar brand ambassadors niet met influencers. Het grote verschil tussen brand ambassadors en influencers bestaat in de relatie met je merk.

Een brand ambassador houdt oprecht van je producten en zit er weinig mee in om ze te promoten naar zijn of haar netwerk.

Een influencer werkt meer volgens korte promoties van een product of dienst. Daar hoeft de relatie dus niet aanwezig te zijn, enkel een match tussen influencer en merk.

Kort door de bocht is een brand ambassador dus een ‘influencer op lange termijn’ en daardoor veel duurzamer en krachtiger.

Door de langdurige relatie verloopt de communicatie vlotter en komen ze authentieker over.

Daarnaast maken influencers meer gebruik van een gigantisch sociaal netwerk dan brand ambassadors.

Een influencer maakt doorgaans #sponsoredposts waarmee een product of dienst wordt vermeld en getoond.

Maar een brand ambassador maakt ook gebruik van fysieke communicatie.

Denk aan een tandarts die bij al zijn patiënten Listerine aanraadt. Of een goede vriend die beweert dat Skoda een van de beste automerken is in zijn prijssegment.

Wat zijn de voordelen van brand ambassadors?

Daarnet raakten we al even het feit aan de mond-aan-mond reclame de krachtigste vorm van reclame is.

Maar brand ambassadors brengen nog andere voordelen met zich mee!

Bereik en engagement

Een heleboel mensen installeerden ad blockers om je reclame niet meer te moeten zien op social media. Zo loop je een deel van je doelgroep mis.

Met sterke brand ambassadors omzeil je die ad blockers.

Ze helpen je door zowel online als offline je merk te promoten bij de juiste mensen. Vervolgens zijn die mensen sneller bereid om actie te ondernemen omdat de suggestie van een vriend of kennis komt.

Vertrouwen

Influencers maken vaak heel leuke content.

Maar daar ontvangen ze een aardige som geld of enkele mooie producten voor. Dat maakt de content minder geloofwaardig, waardoor je een stuk van de kracht van mond-aan-mond reclame verliest.

Brand ambassadors zijn trouwe vrienden die niet per se iets verwachten wanneer ze je merk promoten.

Dat boezemt de luisteraars vertrouwen in.

Kies zelf maar wat authentieker overkomt: voetballer Neymar die zich scheert met Gillette in een reclamespot of Leonardo DiCaprio die WildAid promoot op Facebook om illegale stroperij tegen te gaan?

Hoe creëer je brand ambassadors?

Een brand ambassador springt niet zomaar tevoorschijn. Je verdient ze na hard werk en een stabiele relatie.

Om je daarbij te helpen geven we je graag twee strategieën mee: focus op een waardestrategie en overtuig met purpose-driven marketing.

Focus op een sterke waardestrategie

Brand ambassadors zijn niet te koop.

Je moet hun ‘diensten’ verdienen door je merk sterk neer te zetten in de markt en door je klanten aan je te binden.

We hebben het snel door als iemand oprecht spreekt. Brand ambassadorship moet dus uit het hart komen als je de vruchten ervan wilt plukken.

Dat doe je door je merk voldoende te onderscheiden van de concurrentie.

Dat doe je op 3 manieren volgens het waardestrategiemodel van Treacy & Wiersema:

  • Operational Excellence: focus op lage kosten (Albert Heijn/RyanAir)
  • Product leadership: focus op superieure producten (Apple/Netflix)
  • Customer intimacy: focus op customer experience & customer loyalty (bol.com & Coolblue)

Alle bedrijven die ik als voorbeeld aanhaal zijn gekend en onderscheiden zich van hun concurrenten omdat ze zich focussen op een van de waardestrategieën. 

Het is niet voor niets dat al de voorbeelden een groot marktaandeel in hun sector behalen.

Iedereen kent wel iemand die altijd bij Albert Heijn winkelt of iemand die ooit een iPhone kocht en sindsdien niets anders meer wilde. 

Dat zijn brand ambassadors. Ze zijn trouw aan je merk omdat ze tevreden zijn van de waarde die je hen levert en omdat die waarde klopt met wat ze zeggen.

Albert Heijn hamert op het feit dat ze lage prijzen hebben. Apple weet dat hun klanten kiezen voor hen omdat ze inzetten op gebruiksvriendelijkheid en design.

Wanneer RyanAir zou beweren dat ze premium vluchten verkopen, dan zou dat averechts werken.

Het product komt op dat moment niet overeen met hun marketingfocus. En dat levert absoluut geen brand ambassadors op. Integendeel zelfs!

Elk bedrijf focust op een manier wel op de drie waardestrategieën van Treacy en Wiersema. De goede bedrijven kiezen er gewoon een uit waar ze zich extreem op focussen. En dat resulteert in bijzondere resultaten en brand ambassadors zolang ze die belofte kunnen waarmaken.

Overtuig met purpose-driven marketing

We maken na Treacy en Wiersema even het bruggetje naar Simon Sinek. Tijdens zijn wereldberoemde TED Talk (en in zijn boek ‘Start With Why’) legt hij uit dat de hedendaagse consument niet koopt wat je doet. Ze kopen waarom je het doet. 

“People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe”

En dat klopt! Bedrijven die vertrekken vanuit een hoger doel zijn beter in staat om hun boodschap effectief over te brengen.

Purpose-driven marketing is de weg naar het hart van de hedendaagse consument.

Kijk naar Apple. Hun waarom bestaat eruit dat ze de status quo constant challengen. Ze zoeken constant naar manieren waarop we boven onszelf kunnen uitstijgen om betere technologie te ontwikkelen.

Of misschien wel Tony’s Chocolonely, nog zo’n merk met veel brand ambassadors. Ze kopen niet bij Tony’s Chocolonely omdat het merk chocolade verkoopt. Ze kopen de chocolade omdat de opbrengst voor een stuk naar een hoger doel gaat: de chocolade-industrie slaafvrij maken.

Stefan Kerkhof
Stefan Kerkhof
stefan.kerkhof@websteak.be

Content marketeer in hart en nieren at work. Cat dad en Dungeons & Dragons-fanaat at home.