nieuwsbrief-versturen

Nieuwsbrieven zijn (op social media na) het populairste distributiekanaal richting klanten, zo blijkt uit studies van het Content Marketing Institute. Bijna 90 procent van B2B-marketeers (en 74 procent in B2C marketing) maakten er in 2019 veelvuldig gebruik van.

Maar wanneer je een nieuwsbrief verstuurt, ontvangt je doelgroep hem meteen. Daarom moet je nadenken over het beste moment om je nieuwsbrief te versturen.

Er zijn al talloze studies uitgevoerd om het gouden antwoord te vinden. Wij bundelden de resultaten van 12 studies voor jou. Onze ondervindingen lees je zo meteen.

Let wel, de ondervindingen die we aanhalen, dienen als basis. Ga daarmee aan de slag en kijk wat werkt en wat niet. Uiteindelijk bestaat er geen universele waarheid. Elk bedrijf heeft zijn eigen beste moment om een nieuwsbrief te versturen. 

De algemene cijfers

Zoals eerder gezegd, bestaan er talloze studies die claimen het antwoord gevonden te hebben. Toch verschillen de antwoorden hier en daar. 

De feiten en cijfers die wij je nu meegeven, zijn de grootst gemene deler van die onderzoeken.

Beste dag

Over de beste dag om een nieuwsbrief te versturen bestaat heel wat discussie. 

Wanneer studie A claimt dat je mailings moet versturen op woensdag, dan volgen veel bedrijven dat advies. Vervolgens claimt studie B dat je juist niet op die dag moet sturen omdat iedereen dat doet. En dat beperkt je onderscheidend vermogen. 

De waarheid is simpel: jij moet je helemaal niets aantrekken van wie zijn nieuwsbrieven wanneer verstuurt. Waar jij naar moet kijken, zijn resultaten. Als die woensdag betere resultaten oplevert, dan zal het je worst wezen hoeveel andere mails in de ontvanger zijn inbox rondzwerven.

De beste cijfers behaal je volgens de studies tussen dinsdag en donderdag, met een duidelijke voorkeur voor dinsdag. Op die dag behaal je gemiddeld het hoogste open rate.

Beste dag per doelgroep

Een gemiddelde is natuurlijk niet erg genuanceerd. Afhankelijk van de doelgroep waar je op mikt, verschillen de resultaten.

Propeller maakt een onderscheid tussen 3 doelgroepen:

  • B2B: workaholics
  • B2B: ‘gewone’ werknemers

Voor workaholics maakt het niet uit welke dag van de week is. Als ze een email hebben, bekijken en antwoorden ze meteen indien mogelijk. Zij gebruiken het weekend zelfs om meer met mailings bezig te zijn zodat ze in de week meer tijd kunnen vrijmaken voor hun kerntaken. Dat brengt een hogere open rate en click-through-rate met zich mee op zaterdag en zondag.

‘Gewone’ werknemers scheiden hun werk en privé. Op zaterdag en zondag kijken ze niet naar hun werkmails. Op die dagen haal je de minste resultaten.

Wat B2C content betreft, zijn er geen doorslaggevende resultaten. Die mails checken we wanneer we er tijd voor maken. voor en na het werk & tijdens het weekend.

Beste uur

We weten nu dat dinsdag, woensdag en donderdag over het algemeen de ideale dagen zijn om je nieuwsbrief te versturen.

Maar om hoe laat verstuur je hem? Er zijn enkele momenten op een dag waarop we het actiefst zijn in onze mailbox.

Ook hier loopt er een discussie. Sommigen beweren dat je je emails het beste ‘s nachts verstuurt omdat niemand anders het dan doet. Anderen zweren dan weer bij de momenten waarop de resultaten het beste zijn. 

Ons advies blijft hetzelfde: het enige dat telt zijn resultaten. Zolang je goede resultaten haalt, maakt het niet uit of je ‘s nachts of overdag een nieuwsbrief verstuurt.

Vier ideale uren

De conclusies rond de ideale dag waren gelijkgezind. Wat het ideale uur betreft, verschillen de meningen meer.

Over het algemeen hebben de studies het over vier belangrijke momenten waarop je je nieuwsbrief kunt versturen:

  • Rond 06:00 staan we op en checken we onze mails
  • Rond 10:00 hebben we al wat werk verzet en maken we graag tijd om onze mails te bekijken.
  • Rond 14:00 beginnen we ons voor te bereiden op het einde van de werkdag en gaan we nog een laatste keer door onze mails.
  • Vanaf 20:00 zitten we voor de tv en scrollen we door onze mails.

Het ideale uur hangt ook af van de doelstelling van je mailing. 

Als je een zo hoog mogelijke open rate wilt, dan maakt het niet erg veel uit wanneer je hem verstuurt. 

Maar als je zo veel mogelijk clicks wilt behalen, dan zijn de avonduren geschikter. Dan hebben we tijd om content te lezen. Op de andere momenten moeten we werken of ons ‘s ochtends klaarmaken voor het werk.

De ideale combinatie?

Meerdere studies beschouwen dinsdag om 10:00 als het beste moment om je nieuwsbrief te versturen.

CoSchedule maakte een rangschikking van wat volgens hen de meest efficiënte momenten zijn. Test ze zeker eens om jouw ideale moment te bepalen.

Via CoSchedule.

Zo vind jij je beste moment om een nieuwsbrief te versturen

Goed. Je hebt nu kort de algemene cijfers onder ogen gekregen. Dinsdag om 10:00 is het beste moment om je nieuwsbrief te versturen. 

Maar kan jij dat met zekerheid zeggen?

De studies zijn gebaseerd op duizenden verzonden mailings waar ze een gemiddelde van namen. 

Maar jij hebt een uniek bedrijf met eigen activiteiten, een eigen doelgroep & een eigen communicatiestijl. Wat voor jou werkt, werkt niet voor een ander.

Daarom is het belangrijk dat je zelf op zoek gaat naar je beste moment om je nieuwsbrief te versturen.

Daarin begeleiden we je in dit deel van de blog.

Kijk naar je mailings uit het verleden

De kans is groot dat je niet voor het eerst een mailing verstuurt. De kans is ook groot dat je al jarenlang geregeld mailings verstuurt. 

De historische data achter die mailings kan je al een eerste indicatie geven van wat wel en niet goed werkt. Tenzij je elke mailing op dezelfde dag laat vertrekken natuurlijk. Probeer een trend te zoeken in die oude mailings om je ideale dag of uur te ontdekken.

Begrijp je doelgroep

Afhankelijk van de doelgroep die je wenst te bereiken, ga je een afwijkend ideaal moment om je nieuwsbrief te versturen hebben.

De algemeen ideale dag is dinsdag. Maar die stelling gaat er grotendeels van uit dat je van maandag tot en met vrijdag werkt en nadien geniet van het weekend.

Maar misschien werkt je doelgroep wel in het weekend. Denk maar aan horecazaken

Daarnaast zeggen de onderzoeken dat 10 uur het ideale uur is om je nieuwsbrief te versturen. Ook in dat geval gaan ze ervan uit dat je een 9-to-5 job hebt.

Maar havenarbeiders werken in shiften. En tieners zitten dan op school. Hen bereik je gemakkelijker op andere uren.

Uiteindelijk moet je het verzenduur aanpassen aan wie je wilt bereiken. Hoe meer kennis je hebt van je doelgroep, hoe beter je in dat opzet slaagt.

Kijk naar wat je verkoopt

Afhankelijk van het onderwerp van je nieuwsbrief, verschilt de ideale verzendtijd van het gemiddelde. 

Verhandel je managementtrainingen? Of weekendjes voor het gezin?

Het ene werkt beter ‘s middags tijdens een werkdag. Het andere eerder tijdens het weekend of ‘s avonds tijdens een werkdag.

Wanneer je aanbod werkgerelateerd is, dan probeer je je doelgroep het beste te bereiken tijdens de werkuren. Bied je eerder recreatieve diensten of producten aan? Probeer je doelgroep dan te pakken te krijgen voor of na die werkuren.

Gebruik automation in je voordeel

Technologie helpt ons steeds meer om de juiste keuzes te maken door middel van sterke algoritmes en automatische testen. Ook je nieuwsbrief ontsnapt daar niet aan.

MailChimp kan je daar op 2 manieren in helpen. 

De eerste manier is een A/B test gericht op verzenduur. Stel dat je een nieuwsbrief klaar hebt staan die je wilt versturen naar een groot publiek.

Op dat moment kan je ervoor kiezen om je mailinglijst in 2 of 3 gelijke delen te splitsen. Elk deel ontvangt je nieuwsbrief op een ander uur.

  • Deel 1 ontvangt hem om 10:00;
  • deel 2 om 14:00;
  • deel 3 om 20:00.

Zo test je veel sneller je ideale verzenduur voor een hoger open rate of click-through-rate. 

De andere optie is om drie verschillende mailings op andere uren sturen. Maar dat duurt natuurlijk langer.

De tweede manier is MailChimp’s send time optimization

Op basis van historische data van jezelf en talloze andere accounts bepaalt MailChimp je optimale verzendtijd.

Neem dit algoritme wel met een korrel zout. Algemene cijfers zijn niet altijd ideaal voor jou. Test het uitvoerig!

Wil je verder gaan dan dat met marketing automation? Denk dan eens na over een echt marketing automation platform zoals SharpSpring.

Analyseer via het mailplatform

Als je het beste moment om je nieuwsbrief te versturen wilt achterhalen, dan moet je bij elke mailing de statistieken bekijken. En dat kan op twee manieren.

Goede e-mailplatforms makenvoor elke mail die je stuurt een rapport op. Daarin staat onder andere:

  • Het open rate
  • Het click rate
  • Een grafiek van opens per uur (tijdens de eerste 24 uur)

Speel met de verzendtijd om te zien welk effect het heeft op deze statistieken. Op dinsdag heb je misschien wel het hoogste aantal opens. Maar vrijdag scoort mogelijk beter wat clicks betreft.

Uiteindelijk hangt het ervan af aan welke statistieken jij belang hecht. 

Hou rekening met tijdzones

Niet elk bedrijf is enkel actief in onze tijdzone. Sommige bedrijven werken over heel Europa of zelfs over heel de wereld.

Wanneer zij een nieuwsbrief versturen naar alle klanten op hetzelfde moment, dan krijgt de ene die om 10:00 en de andere om 22:00. Op die manier ga je moeilijk je nieuwsbrief gericht versturen. 

Zorg er daarom voor dat je niet gebruik maakt van een grote, ongedifferentieerde mailinglijst. Maar deel het totale publiek op om verzendtijd te optimaliseren.

Wat is jouw ideale moment?

Je hebt nu voldoende achtergrond om zelf je beste moment om een nieuwsbrief te versturen te bepalen. Ga ermee aan de slag en test heel uitvoerig. Alleen zo ontdek je dat ideale moment.

Hou er wel rekening mee dat verzendtijd niet de enige factor is die je statistieken beïnvloedt. De grafische vormgeving en de content van je nieuwsbrief spelen ook een grote rol. 

Een ideale mailing combineert die drie factoren tot een mooi geheel.

Bekijk je liever wat cijfers in een grafisch geheel? Bekijk dan zeker eens deze infographic van Sendinblue!

When is the Best Time to Send an Email Marketing Campaign #Infographic

In snackvorm

Het moment waarop je een nieuwsbrief uitstuurt, is bepalend voor het succes van je campagne.

  • Op dinsdag haal je (gemiddeld) de hoogste open rate, gevolgd door donderdag.
  • Er zijn 4 beste uren om een nieuwsbrief te versturen: 6 uur, 10 uur, 14 uur en 20 uur. 20 uur is doorgaans het meest geschikt als je meer clicks wilt.
  • De ideale combinatie is dinsdag om 10 uur, gevolgd door donderdag om 20 uur.
  • Je beste moment vind je door naar je mailings uit het verleden te kijken, je doelgroep te begrijpen, je product te kennen en door de krachten van je e-mailplatform volledig in je voordeel te gebruiken.

Visuals: Venngage, SendinBlue.

Matteo Van Mol
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be

Performance director slash leadgen-specialist die 's nachts droomt van CTR's en conversatieratio's. Papa van Leon. De grootste Jurassic Park-fan van België.