Alles wat je moet weten over leadgen.

Mind the gap: laat sales en marketing samenvloeien!

Essentieel voor een goede samenwerking van je bedrijf is dat alle diensten werken aan hetzelfde doel, en dan niet in het minst sales en marketing. En dan bedoelen we dat niet alleen in termen van team spirit. De groei van je klantenbestand, omzet en hele...

A/B-testing: stelselmatig bouwen aan performantie

Online marketing-gerelateerde werkzaamheden moeten voortdurend geoptimaliseerd worden. De digitale wereldneemt geen rust en is enorm onderhevig aan verandering.  Een handige strategie om hierop in te spelen én uit te leren is A/B-testing. Toch merken we vaak dat bedrijven hier nog niet (voldoende) op inzetten. Nochtans...

De ervaring telt: ontwerp de ideale customer experience!

Klanten zijn altijd op zoek naar de juiste ervaring. Hoe goed je product of dienst ook mag zijn, als er ergens tijdens het proces iets mis gaat, zullen klanten minder geneigd zijn om opnieuw voor je merk te kiezen. Net daarom is het zo belangrijk...

Wat zijn soft conversions, en hoe zet je ze in?

Ooit al gehoord van de link leggen en soft of hard conversions? Wat betekenen die termen, hoe kan je ze effectief inzetten in je marketingstrategie? We gaan vooral in op de soft conversions: welke waarde ze hebben, en waarom het fout is om te veel...

De kracht van CRM: duurzame groei

Om een vlotte werking van je bedrijf en een optimale klantrelatie te garanderen is het CRM onmisbaar. Maar wat is een CRM precies?  Wat is CRM? CRM staat voor Customer Relationship Management. Zoals de naam al doet vermoeden kan je dankzij het CRM je relaties...

Over de moderne consument

De moderne consument ziet er heel anders uit dan de consument van 50 jaar geleden. Ze zijn mondiger, wantrouwend en onzeker. Dat maakt dat je als merk steeds meer moet inzetten op de waarde die jij als bedrijf kunt bieden. In deze websnack zoomen we...

Marketing Masterclass EP05: doorstarten na COVID-19

Voor de vijfde aflevering van de Marketing Masterclass Podcast bespreken we een recente Nielsen-studie die een vreemde paradox blootlegt: in tijden van corona worden de mediabudgetten zwaar teruggeschroefd, terwijl onze mediaconsumptie op zijn beurt explodeert. Wat organisaties en marketingafdelingen kunnen leren uit die studie, en...

Content marketing: wat is het & hoe begin je eraan?

Content marketing is sinds enkele jaren dat het niet meer is weg te denken uit elke marketingstrategie. Maar waarom is het zo cruciaal, en hoe pak je dat aan, impactvolle content marketing? Doe je gordel maar aan. We nemen je mee op een spannende rit...

Marketing Masterclass EP04: 200 Belgische marketingmanagers

Voor de vierde aflevering van de Marketing Masterclass Podcast mochten we niet één gast bevragen zoals gewoonlijk, het waren er dit keer maar liefst 200. Of toch in ieder geval bij wijze van spreken. Naar aanleiding van COVID-19, bevroegen we 200 Belgische marketingmanagers naar hun prioriteiten wat...

De customer journey & positieve ervaringen

We hebben het hier niet over je klant meenemen op een snoepreisje naar Ibiza – hoewel je dat natuurlijk altijd kan doen – maar over de reis die hij bij jou aflegt: van eerste contact tot na de aankoop, en alles daartussen. Het is dus de volledige ervaring die...

Je content marketing sweet spot

Content marketing heeft als doel een specifieke doelgroep te voorzien van relevante informatie. Op die manier creëer je waarde en investeer je in de relatie tussen jezelf en de lezers. Maar hoe weet je welke content werkt en welke niet? Content marketing expert Joe Pulizzi geeft...

Marketing Masterclass EP03: merkenbouwer Stef Verbeeck

Voor de derde aflevering van de Marketing Masterclass Podcast mochten we Stef Verbeeck verwelkomen in onze bescheiden studio. Als branding strategist bij branding agency Pavlov is hij een echte ‘rots in de branding’:  Stef leeft en ademt merk-DNA en merkbeleving en ook via zijn jongste boek, Brandhacking, voert...

Hoe direct marketing inzetten?

Zoals je misschien al wel dacht, betekent direct marketing het rechtstreeks in contact treden met je (potentiële) klantenbestand. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, telefoon (telemarketing), mobiele platformen of post (direct mail). In een bredere zin kan het ook advertenties (televisie, sociale media) betreffen. Direct marketing bekleedt eigenlijk een...

De kracht van je missie & visie

De missie & visie van een bedrijf geven richting aan activiteiten en beslissingen. Het zijn onmisbare hulpmiddelen als je je bedrijf op het juiste pad wilt houden. Maar wat houden ze precies in, hoe schrijf je er zelf een, en wat zijn de voordelen van...

Right in the feels: emotie als kern van branding

Er wordt heel wat geschreven over het belang van branding voor je producten of diensten. En dat is terecht, want branding is onmisbaar. Een hoeksteen van juiste branding is emotie. Je speelt dus in op de gevoelens van je doelgroep. Je biedt geen diensten of producten aan, maar een ervaring. Hoe...

Storytelling: hoe begin je eraan?

In eerdere Websnacks las je al waarom storytelling zo goed werkt en welk effect storytelling op onze hersenen heeft. Maar hoe begin je met storytelling? De theorie klinkt allemaal heel leuk en mooi, maar een beginpunt zoeken voor sterke storytelling is een heel ander verhaal!...

Het beste moment om een nieuwsbrief te versturen?

Nieuwsbrieven zijn (op social media na) het populairste distributiekanaal richting klanten, zo blijkt uit studies van het Content Marketing Institute. Bijna 90 procent van B2B-marketeers (en 74 procent in B2C marketing) maakten er in 2019 veelvuldig gebruik van. Maar wanneer je een nieuwsbrief verstuurt, ontvangt...

Marketing Masterclass EP02: strateeg Mark Van Aelst

Voor de tweede aflevering van de Marketing Masterclass Podcast mochten we Mark Van Aelst verwelkomen in onze bescheiden studio. Hij begon zijn carrière in direct marketing bij Henkel, zou later mee aan de wieg en de snelle groei staan van het bureau CreAdvice samen met...

De Pixar-methode: verhalen die raken

In onze vorige Websnacks kwam je alles te weten over storytelling: wat het is, waarom het zo zinvol is voor je marketing-strategie, zelfs welke invloed storytelling kan hebben op je hersenen.  Deze keer verleggen we de focus naar een bedrijf dat storytelling tot kunst heeft...

Copywriting voor online: toolstacks & hacks van 25 experts

Copywriting is een vak apart. Want hoewel een copywriter vaak wordt omschreven als ‘Iemand die teksten (of nog erger: tekstjes) schrijft‘, is de realiteit net iets diepgaander en genuanceerder. Als copywriter kruip je in het hoofd van een persoon of doelgroep, om vanuit hun beleving...

Een digitale marketingstrategie anno 2020

Het digitale is niet meer uit ons leven weg te denken. Ook de cijfers van telefoon, internet en social media gebruikers in 2020 beamen dit.     Een heel breed publiek dat je kan bereiken met digitale marketing. Natuurlijk weten we allemaal dat het veelvoud...

Je klanten als brand ambassadors

Tijden veranderen. Daar zijn marketeers zich heel bewust van. Waar je vroeger ‘autoriteit’ had als merk, heb je nu veel minder te zeggen. Consumenten bekijken je veel kritischer en luisteren veel liever naar mensen dan naar bedrijven. Vandaag heb je meer dan ooit nood aan...

‘Zero click searches’ &‘Position zero’

De komst van Mobile First Indexing, de lancering van de BERT-update, de aanwezigheid van featured snippets en structured data… Google heeft de laatste jaren heel wat geïnvesteerd in de afstemming van haar zoekresultaten op de specifieke noden van haar gebruikers. Zo zijn mobiele zoekresultaten veel meer taal- en streekgebonden dan voorheen en toont...

Het effect van storytelling

Storytelling is haast niet meer weg te denken uit hedendaagse marketing.  Hoe sterker het verhaal dat je vertelt is, hoe groter de reactie van je doelgroep zal zijn. Maar hoe komt dat? Waarom is storytelling zo’n krachtige tool? Het antwoord op die vraag vinden we...

Storytelling X Marketing

Vroeger was marketing relatief ‘gemakkelijk’. Er was nog lang geen sprake van buzzwords als storytelling, influencers en lead generation. Consumenten waren ongeïnformeerd en marketing draaide zo goed als volledig rond de producten die je verkocht. De macht lag bij de producent en niet bij de...

Marketing Masterclass EP01: storyteller Magali De Reu

Voor de eerste aflevering van de Marketing Masterclass Podcast mochten we Magali De Reu verwelkomen in onze bescheiden studio. Ze is geen onbekende voor Websteak, aangezien we samen onze schouders zetten onder de expert roundup Copywriting voor online: Toolstacks & hacks van 25 copy-experts. Omdat...

Closing the loop tussen marketing & sales

Weet jij als marketeer welke campagnes écht werken? Als je 25 jaar geleden verantwoordelijk was voor de marketinginspanningen binnen je bedrijf, was het antwoord waarschijnlijk ‘Nee’. Vandaag de dag zal je antwoord hierop waarschijnlijk ´Ja´ zijn. Want we kunnen nagenoeg alles meten tegenwoordig. Maar meten...

E-commerce via marktplaatsen

Of het vandaag de dag nog zinvol is om enkel te investeren in een eigen webshop, vroegen we ons in een eerdere Websnack al af.  Het al dan niet combineren van een eigen webshop met aanbod op een marktplaats kan je, zeker als starter, een...

Marketing Masterclass EP00: agency owner Nico De Clerck

Voor de pilootaflevering van de Marketing Masterclass Podcast maakte Websteak-oprichter Nico De Clerck graag even tijd vrij in z’n drukke agenda. Wat ooit begon als een sprong in het diepe met vennoot Mattias Vercauteren, is intussen uitgegroeid tot een 13-koppig agency dat strategie, performance en...

Copywriting + UX

Digitale producten zoals websites, apps en andere online platformen vragen om net zoveel beleving als offline producten.  Vergelijk het met een winkel: hoe je als klant door de winkel geleid, aangesproken en verder geholpen wordt, bepaalt voor een groot gedeelte je klantervaring en -tevredenheid.  De...

De kracht van niche

De kans is groot dat je sector heel wat gelijkaardige spelers rijk is.  “Ja, maar die spelen niet op hetzelfde niveau,” kun je dan rationaliseren, maar in werkelijkheid is jouw bedrijf voor eindklanten hoogstwaarschijnlijk  ‘een van de’ vele opties in de markt.  Daar mag je...

Websteak Adventskalender 2019

Nog exact 23 keer slapen tot Kerstmis. Om het aftellen wat aangenamer te maken, vind je hier elke dag een smakelijk marketingweetje!

In kaart: customer journey mapping

Het is niet evident om in de hoofden van gebruikers te kruipen en te achterhalen wat ze precies willen of waar ze naar op zoek zijn.  Waarom vertonen ze positief gedrag op je website, maar volgt er geen conversie?  En waarom heeft een bezoeker zoveel...

Not all keywords are created equal

Er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden dan alleen search-based advertising, denk bijvoorbeeld aan YouTube en Display, maar op basis van zoekopdrachten je advertenties tonen, blijft de beste manier om warme zoekers te bereiken.  Dat begrijpen ook veel adverteerders, die massaal blijven inzetten op elk zoekwoord...

Investeren in je eigen webshop

De wereld van e-commerce ondergaat constant veranderingen en evoluties.  Als kleinere speler op deze markt is het een ware uitdaging om op te boksen tegen de grote marktplaatsen.  Toch kiezen veel KMO’s in België er nog steeds voor om alleen een eigen online shop te...

Haal het ‘ROT’ uit je content

Als trouwe lezer van alle Websnacks had je het misschien al eens zien passeren in onze uiteenzetting over 10X content: ‘R.O.T.’, of redundant, outdated, trivial content. Het is een manier om de content die zich onvermijdelijk opstapelt als je bijvoorbeeld bezig bent met een blog,...

Content voor webshops

Het aantal webshops blijft toenemen, de omzetten uit online aankopen stijgen jaar na jaar, en bezorgdiensten hebben het drukker dan ooit. Toch draait het uitbouwen van een webshop om veel meer dan enkel en alleen de juiste producten selecteren en aanbieden.  Wil je continu ‘new...

10X: Content, maar dan tien keer beter

Je hoort de term ‘10X content’ steeds vaker terugkomen in content marketing. Toch is dit principe nog niet bij iedereen gekend. Omdat 10X content echt een meerwaarde kan betekenen voor jouw plaats in de resultaten van Google, is het niet onbelangrijk dat je op de...

Scripts voor Google Ads

In een vorige blogpost hadden we het over heel wat online tools die steeds automatischer worden.  Google Ads is in een recordtempo geautomatiseerd, in die mate zelfs dat heel wat gebruikers nog aan het bijbenen zijn om optimaal gebruik te maken van het platform. Gelukkig...

Een SEO-audit: stap voor stap

Is je huidge website toe aan een SEO-update of lanceer je binnenkort een nieuwe webstek, en wil je graag een update van de stand van zaken?  Dan wordt het hoog tijd dat je zowel de on-page SEO als de off-page SEO van je content onder...

Voice search: the next big thing?

De laatste jaren werd er ontzettend veel neergepend over voice search en de impact ervan op SEO. Verschillende bronnen schreven zelfs dat tegen 2020 de helft van alle online zoekopdrachten spraakgestuurd zou gebeuren.  Maar zal dit ook effectief zo zijn als we de meest actuele...

Lead nurturing via e-mailflows

E-mails kunnen een grote impact hebben op het realiseren van conversies. Er wordt gejuicht wanneer er na het versturen van een e-mail meer subscribers komen, het verkeer op de website groeit of de social media-profielen meer likes of volgers krijgen. Dan heb je als organisatie...

Google Ads x Automation

Steeds vaker wordt er geautomatiseerd. Of we het nu willen of niet, vaak hebben we helaas zelf geen keuze meer. Een automatisatie is soms loslaten van de controle.  Hoe je toch de teugels van je Google Ads-account in handen houdt, en zorgt voor een evenwicht tussen...

Meertalige websites en Hreflang

Heb je een meertalige website of heb je een aantal landingspagina’s binnen je website die zich focussen op verschillende landen? Dan zijn er een aantal SEO-zaken waarmee je rekening dient te houden. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van Hreflang-tags onmisbaar om met een meertalige website...

De juiste boodschap dankzij See-Think-Do-Care

Als je actief bent in de marketingsector, zal het AIDA-model bekend in de oren klinken. Dit model beschrijft vier fasen waaraan je marketingboodschap zou moeten voldoen: Attention, Interest, Desire en Action. Maar daar het AIDA-model van oudsher gebaseerd is op pure outbound marketing, houdt het...

De value ladder

Misschien heb je er al van gehoord, misschien ook niet: de value ladder en bijbehorende soft conversions.  Een value ladder is een reeks producten of diensten die in prijs (of waarde) stijgen. Je begint met het product met de laagste waarde (als ‘lokaas’, om awareness...

Gepersonaliseerde content: do’s en don’ts

Gepersonaliseerde content is vandaag de dag belangrijker dan ooit.  Het zorgt namelijk voor een hogere betrokkenheid bij je doelgroep en maakt dat deze een stuk sneller converteert dan wanneer je enkel en alleen ‘one to all’-content inzet. Toch kan je niet zomaar eender welke informatie...

Geloofwaardig zijn als merk [DEEL 2]

Dat geloofwaardigheid opbouwen voor je merk op je to do-lijstje moet staan, hoeven we je niet meer uit te leggen. Je creëert namelijk een vertrouwensband met de consument, die onbetaalbaar is. Deze zal ook sneller overgaan tot een eventuele conversie. De consument verandert hierdoor heel snel...

Geloofwaardig zijn als merk [DEEL 1]

Naast de kwaliteit van je producten of diensten, is de geloofwaardigheid van je merk ook uiterst belangrijk. Dit gaat natuurlijk hand in hand. Je mag dan nog zo kwalitatief mogelijk resultaat leveren, als je geen kwaliteit en professionaliteit uitstraalt, ga je consumenten niet kunnen overtuigen....

Hoe gericht A/B-testen?

Eerder hadden we al een heel artikel toegewijd aan de wijze waarop je een goede A/B-testing kan uitvoeren. Daarbij was een van de belangrijkste aandachtspunten dat het onderzoek vooral correct moest verlopen, en dat geduld een mooie zaak is bij dit soort testen. Hoe je...

Nieuwe pagina’s snel in Google?

Is jouw website onvindbaar in de Google-zoekresultaten? De kans is dan groot dat Google jouw website of pagina niet heeft geïndexeerd. Pas als de zoekreus dat heeft gedaan, zal die in de organische zoekresultaten kunnen verschijnen. In dit artikel geven we tips hoe je een...

SEO, content en de salesfunnel

Er is geen ‘gouden formule’ voor SEO. Wat je wel kan doen, is op een slimme manier verschillende SEO-strategieën uitwerken die samen voor een performant geheel zorgen. SEO als een groter geheel zien is dé manier om met de steeds veranderende algoritmes om te gaan,...

Hoe marketingdoelstellingen bepalen?

Online marketingdoelstellingen definiëren, lijkt gemakkelijker dan het is. Vaak merken we dat klanten bereid zijn om een langetermijninvestering te doen in online marketing, maar vervolgens enkel rekenen op kortetermijnresultaten of ‘quick wins’. Dit is geen enkel probleem wanneer je met een tijdelijke campagne alleen maar...

Van click naar conversie

Een call-to-action of CTA is een term die regelmatig wordt gebruikt in marketing en reclame. Het maakt deel uit van een overtuigende tekst of bericht. Het doel van een CTA is om de ontvanger van het bericht, de lezer van de tekst over te laten...

Bedrijfspositionering 101

“Welke positionering levert mijn bedrijf een relevant en geloofwaardig voordeel op ten opzichte van de concurrent en hoe behoud ik dit voordeel in een continu veranderende markt?” Deze twee vragen spelen beslist in elk bedrijf een belangrijke rol. Wanneer je eraan twijfelt of jouw bedrijfspositionering...

Video optimaliseren voor SEO [DEEL 2]

Dat videomarketing steeds meer aanzien verwerft, is al lang geen geheim meer. De statistieken illustreren dat zeer duidelijk: Maar liefst 85 procent van de bedrijven ervaren videocontent op een online platform als een cruciaal onderdeel van hun marketingstrategie. Eveneens wil 85 procent van de klanten...

Vanity metrics: context is koning

Wil je weten hoe goed je het doet op bijvoorbeeld SEO- of SEA-vlak? Dan kan je een analyse uitvoeren met Google Analytics. Je vindt er honderden metrics, die aangeven hoe je website op dit moment presteert. Belangrijk is dat je jezelf niet blind staart op...

De ideale cost-per-click in Google Ads

Bij het instellen van Google Ads-campagnes, moet je ook rekening houden met de cost-per-click of CPC. Dit is het hoogste bedrag dat jij wil betalen wanneer iemand je Ad aanklikt. Google geeft je de keuze tussen verschillende biedstrategieën, gaande van handmatig bieden—waarbij jij zelf je biedingsbedragen kiest—tot volledig automatisch bieden

Dynamic Search Ads: de basics

Naast de ‘gewone’ search ads, heb je ook Dynamic Search Ads. Dit zijn ads waarmee je gemakkelijk de klanten vindt die via Google op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Ze maken namelijk gebruik van je website om zo je ads te targeten.

Content: voor mensen én zoekmachines

Wil je (hoog) in Google verschijnen, dan zorg je best dat je content daarop voorzien is. Die moet namelijk geoptimaliseerd zijn voor lezers als voor zoekmachines. Tegenwoordig zien we helaas vooral veel aandacht voor de laatste categorie.

Hoe scoren met remarketing?

Je mag de klanten die je website al eens bezochten, een formulier invulden, of op een andere manier interactie hadden met je website, niet vergeten. Hun interesse is namelijk al geprikkeld door wat je te bieden hebt, en ze zullen gemakkelijker terugkeren naar je website. Bovendien heeft de gemiddelde klant meer dan één interactie met je website en product nodig om hem effectief te kunnen overtuigen.

Je pagina’s verrijken met video

Dat een video op je landingspagina nuttig kan zijn, staat buiten kijf. Het verhoogt de kans op conversie met maar liefst 80 procent. Veel mensen kijken namelijk liever naar een video dan dat ze iets lezen. De gemakzucht van de gebruiker speelt hier een grote rol.

Het belang van zoekwoorden voor SEO

Om je website goed te laten functioneren, moet je regelmatig je zoekwoorden optimaliseren. Dat is niet altijd even gemakkelijk, al helemaal omdat het algoritme van Google steeds geavanceerder wordt. Toch blijft het belangrijk om je zoekwoorden af en toe te evalueren en aan te passen.

On your marks: page speed optimaliseren

Om het belang van page speed kunnen we niet heen. Een snelle website zorgt (in ieder geval deels) voor een aangename gebruikservaring. Ook voor SEO is een snelle website een must. Google benadrukt het belang van page speed al sinds 2009 en lijkt nu, 10 jaar later, resoluut de kaart te trekken van snelheid om posities in de zoekresultaten te bepalen.

Vragen toevoegen aan content?

Content marketing draait al jaar en dag rond een antwoord bieden op de vraag van je doelpubliek. Toch is het pas sinds enkele jaren dat content marketeers zich zo zijn gaan focussen op dit principe, en dit dankzij het het toenemende belang van voice search.

De waarde van ‘internal search’

Een goede website is essentieel om je bezoekers snel en eenvoudig de informatie te bezorgen waar ze naar op zoek zijn. Daarom zorg je er best voor dat jouw website een duidelijk navigatiemenu heeft, maar ook dat je rechts bovenaan elke pagina een interne zoekfunctie hebt staan.

Het belang van page speed

Hoewel het belang van page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagina’s) al jaren wordt benadrukt, wordt het operationeel vaak op de lange baan geschoven. Zaken als GDPR, de omschakeling naar HTTPS en mobile responsiveness kregen de afgelopen jaren telkens voorrang.

Inzetten op interne links

Maak je regelmatig nieuwe webpagina’s aan, maar heb je het gevoel dat er hier nauwelijks tot geen nieuwe bezoekers op binnenstromen? Dan wordt het hoog tijd om eens na te gaan of er wel interne links aanwezig zijn naar je webpagina’s.

22 tips om straffe teksten te schrijven

Hoe schrijf je een online artikel over een complex onderwerp op een eenvoudige, begrijpelijke manier? Dat is de vraag van vandaag. De truc is om de zaken met simpele woorden uit te leggen zonder je lezers te vervelen. Maar zo makkelijk is het natuurlijk niet in de praktijk. De content en de manier van schrijven zijn belangrijke onderelen, maar de layout kan zeker ook bijdragen.

SEO x e-mailmarketing

SEO en e-mailmarketing zijn voor velen twee totaal verschillende marketingstrategieën. Met SEO focus je je voornamelijk op een goede indexering en positie in de zoekmachines, terwijl je met het gebruik van e-mailmarketing vooral actiegericht aan je brand awareness werkt.

E-mailmarketing trends voor 2019

Het einde van 2018 staat voor de deur. Hét moment voor tal van bedrijven om even terug te blikken op de resultaten van het afgelopen jaar en van daaruit hun marketingstrategie uit te denken voor het volgende jaar. Zeker voor e-mailmarketing stonden er in 2018 een aantal uitdagingen op de agenda. Denk maar aan de GDPR die in werking trad, de continue verbetering van anti-spam filters, enzovoort.

De ‘Principles of persuasion’

De manieren en tools om een marketingcampagne succesvol te maken veranderen constant, maar de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini hebben de tand des tijds al goed doorstaan. Dus waarom zou je ze niet eens uittesten om mensen te overhalen om te converteren?

Google Ads-trends voor 2019

Dat 2018 een veelbelovend jaar was op SEA-gebied, kunnen we gerust wel zeggen. Zo veranderde Google AdWords naar Google Ads, en lanceerde Google de ene feature of toevoeging na de andere. Het was met andere woorden voor menig marketeer een jaar van continue verandering in hun SEA-accounts, en een blijvende ontdekking van tal van nieuwe mogelijkheden.

Nieuwe features in Google Ad Preview Tool

Elke adverteerder vraagt zich wel eens af of zijn advertenties worden getoond voor de voorwaarden, de plaatsen en de apparaten die hij heeft ingesteld. In dat geval kan je best niet zomaar beginnen googelen, maar de Google Ad Preview Tool erbij nemen.

YouTube Marketing 101

Tussen meer dan 50 miljoen content creators kan je maar beter zorgen dat je opvalt met je video’s op YouTube. En om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk in de eerste plaats een YouTube kanaal hebben met geïnteresseerde volgers, goede video’s en logische playlists, en adverteren is ook geen slecht idee.

Buyer Persona’s: je klanten in beeld

Uit een onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat een marketingstrategie met buyer persona’s gemiddeld 124 procent meer rendement oplevert dan eender welke andere marketingstrategie.

‘In-market doelgroepen’ in Google Search

Vorig jaar op Google Marketing Next kondigde de zoekreus voor het eerst in-market doelgroepen voor Google Search aan. De functie gebruikt machine learning om uit biljoenen zoekopdrachten de koopintentie van gebruikers te bepalen.

SEA + SEO = winning team

Vaak krijgen we van klanten de vraag waarom ze zowel in SEA, als in SEO zouden moeten investeren. Ze zien er immers niet altijd de meerwaarde van in, aangezien SEA en SEO op het eerste zicht twee verschillende marketingstrategieën zijn, maar op het einde van de rit wel dezelfde doelen nastreven, namelijk: meer klanten richting je website sturen om zo je verkopen te verhogen.

Hoe Analytics je content beter maakt

Welke doelen je ook wilt behalen met content marketing, je kan ze gemakkelijker halen als je hoog scoort in de organische zoekresultaten. Je content kan nog zo goed geschreven, origineel en onderbouwd zijn, als niemand het leest zal je er niet veel uit halen.

How-to: How-to content

Een goede content marketing strategie is een belangrijk onderdeel van succes in de zoekmachines. Geen verrassingen daar. Om goede content te maken, moeten mensen het gevoel hebben dat ze er iets uit halen als ze het lezen. Je wil ze vooruit helpen en het gevoel geven dat ze echt geïnformeerd zijn.

Nieuwigheden in Ads & Analytics

Met de eindejaarsperiode in zicht en de  eindejaarscampagnes die daarbij horen, kondigde Google eind oktober enkele nieuwigheden en verbeteringen aan in Google Ads en Google Analytics. De nieuwigheden en verbeteringen die op de Google-agenda staan of inmiddels zijn uitgerold, zijn de volgende:

Close-up: bounce rate

Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het is één van de eerste zaken die je ziet als je Analytics opent, dus het kan nogal een angstaanjagend percentage zijn. Vooral als je het ziet stijgen. Maar hoe hoog is te hoog? En is het wel een goed idee om alleen de algemene bounce rate te bekijken?  

Inspelen op voice search

In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij samen met onder meer Google Assistant, Cortana en Alexa in voor maar liefst 10 procent van al het zoekverkeer! Heb jij jouw SEO-strategie al afgestemd op de alsmaar toenemende voice search-opdrachten, of ben je eerder nog op zoek naar enkele tips om mee van start te gaan?

Nieuw in Google Ads: ‘Gedetailleerde demografie’

Wie als doel heeft om leads te genereren met zijn Google Ads-campagnes, weet dat daar vaak heel wat bij komt kijken. Zo dien je onder meer goede landingspagina’s op te zetten, converterende copy uit te werken, een uitgebreid zoekwoordonderzoek uit te voeren, enzovoort.

Must-haves voor je contactpagina

Je contactpagina is één van de belangrijkste pagina’s binnen je website. Het is immers dé manier bij uitstek voor je leads en je klanten om contact op te nemen met je onderneming, en vragen of opmerkingen jouw kant uit te sturen.

Hoe SEO-succes meten?

Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI werd gekenmerkt, staan vandaag de dag veel meer SEO-KPI’s in de kijker. Tools zoals Google Analytics, SEMrush en MozBar worden gebruikt om de opvolging van SEO-optimalisaties in goede banen te leiden, met als gevolg dat sommige marketeers door de bomen het bos zelfs niet meer zien.

Leads genereren met Google Ads

Een Google Ads-campagne opzetten is één, maar een Google Ads-campagne opzetten die op een kostenefficiënte manier leads genereert? Dat is een heel ander verhaal. Vaak beginnen bedrijven die slechts een beperkte kennis hebben van Google Ads, halsoverkop met de opstart van een pay per click-campagne omdat de concurrentie ook aanwezig blijkt te zijn.

Automatisch bieden in Google Ads

Wanneer je een campagne opzet in Google Ads, heb je de keuze uit verschillende biedstrategieën. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om handmatig te bieden, maar kan je ook opteren voor één van de verschillende automatische biedingen. Automatisch bieden betekent dat de zoekmachine voor jou een CPC instelt, aan de hand van verschillende factoren, en dat je zelf geen handmatige stappen dient te ondernemen.

Het effect meten van content marketing

Hoe weet je bij content marketing of je inspanningen lonen? Zijn de investeringen die je doet het waard, en kan je dat bewijzen?

Mobile First + internal linking: waarop letten?

Je zal al wel eens iets horen vallen hebben over Mobile First Indexing. Maar waar minder over geschreven wordt, is de impact van internal linking hierop. Moet je de strategie die je gebruikte voor de komst van Mobile First Indexing aanpassen? Werkt het nog om een uitgebreid menu te voorzien of pagina’s te maken met een overzicht puur voor interne linking?

Hoe ‘Bounce rate’ verlagen?

Het 'bounce rate', oftewel het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat, is een belangrijke maatstaf voor veel online marketeers. Bounce rate bepaalt immers voor een stuk je Google-ranking, en de mate van interesse die jouw doelgroep in je webpagina heeft. Al zijn er altijd nuances.

Trendwatching met Google Trends

Google Trends is de tool bij uitstek als je wil monitoren welke zoektermen in Google Search het meest worden gebruikt en dus het populairst zijn. Het geeft je meer inzicht in welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw business, en kan je bovendien helpen met ideeën te genereren voor je blog, website of posts op sociale media.

De kunst van ‘Conversion copywriting’

Om conversies te halen, is het belangrijkste dat je bovenaan in de zoekresultaten komt en dat je SEO dus goed zit. Wat je zegt en hoe je dat doet, komt pas op de tweede plaats, toch? Helemaal niet!

Google Countdown Ads

Google Countdown Ads zijn sterk gelijkend op de gewone ads zoals we deze al jaren kennen, maar hebben als extra functionalteit een ad customizer die het mogelijk maakt om automatische advertenties te genereren met een aftelklok. Een erg handige toevoeging, hoewel we deze Google Countdown Ads nog maar weinig in het advertentielandschap zien verschijnen… Hoog tijd om hier verandering in te brengen!

Hoe e-mailmarketing automation gebruiken?

Wil je op een efficiënte manier meer online interacties creëren met je leads? Dan is e-mailmarketing automation zonder twijfel dé meest geschikte optie. Aan de hand van een flow stel je in dat jouw lead op bepaalde momenten of na bepaalde acties een automatische e-mail van jou ontvangt, en vervolgens heb je weer een nieuw aanknopingspunt om deze geleidelijk aan een stap verder te leiden in de aankoopcyclus.

Ga de strijd aan met de groten in Google

We hadden het een tijdje geleden al over hoe je een klein advertentiebudget optimaal kan besteden in Google Ads. Maar wat als je concurrenten echt grote spelers zijn met een gigantisch advertentiebudget? Hoe kan je daar tegen opboksen? Eenmaal zij op dezelfde woorden beginnen bieden, verdubbelen je CPC’s in no time. En niet alleen dat: ze kunnen lagere prijzen, gratis verzending, kortingen… aanbieden alsof het niks is.

Responsive Search en derde kop in Google Ads

Dat Google de laatste maanden niet heeft stilgezeten, is verre van een understatement. Zo heeft de zoekreus onder meer AdWords Ad Suggestions in het leven geroepen, gebeurde de uitrol van Mobile First Indexing en werd Google AdWords recent omgetoverd tot Google Ads.

De rol van content marketing

Je zal nooit zoveel leads verzamelen met content marketing als met paid advertising, om de simpele reden dat mensen met een andere mindset naar je website komen. Bezoekers die op je website komen via een contentartikel zijn eerder op zoek naar informatie. Dit in tegenstelling tot paid advertising, waarbij voornamelijk klikken om je producten of diensten te bekijken.

E-maillijsten kopen: do or don’t?

Gegevens zijn bijna kostbaarder dan geld anno 2018. Dit betekent daarom niet dat je zonder nadenken je geld moet inruilen voor een e-maillijst. Na de nieuwe GDPR-wetgeving is dat zelfs heel tricky, en dat is niet de enige reden waarom je er beter niet je centen in investeert.

Alles over Google Alerts

Gebruik je Google Alerts al? Het kan handig zijn om te checken wanneer je naam, je merk of je concurrenten vermeld worden op het internet, of om nieuws rond bepaalde onderwerpen te volgen. Maar het gaat verder dan dat. Je kan het gebruiken om nieuwe samenwerkingen te zoeken, voor linkbuilding en nog veel meer.

Haal het maximum uit je Google-budget

Het is een uitdaging om te adverteren op Google met een klein budget: de concurrentie is hard en voor je het weet verdwijn je ergens onderaan met je zorgvuldig opgestelde advertenties. Met deze 10 simpele tips haal je het maximum uit je budget én je advertentie-inspanningen.

Laat je niet vangen aan deze SEO-mythes

Er is al heel wat inkt gevloeid over SEO en wat de beste, snelste, makkelijkste optimalisaties zijn. Maar niet alles wat je leest is waar. En door verkeerde adviezen op te volgen, kan je heel wat tijd (en geld) verspillen. Ontdek hier vier SEO-mythes die nog door veel mensen geloofd worden, maar die aantoonbaar fout zijn.

Gedaan met ‘adsenseformobileapps.com’

Vanaf september 2018 zijn de uitsluitingen 'adsenseformobileapps.com' en ‘GMob-non-interstitial voor mobiele apps' niet meer beschikbaar in Google Ads. Deze uitsluitingen zorgen ervoor dat je ads niet verschijnen in apps, maar wel nog op mobiele apparaten. Daarnaast krijgen 'Opties voor sitecategorieën' een nieuwe naam in Google Ads, en zijn deze uitsluitingen ook mogelijk op accountniveau.

Drie jaar Websteak: 3×3 inzichten

Wat in 2015 niet veel meer was dan twee digital natives met een stevige dosis ondernemingszin, is vandaag een 7-koppig team van online experts dat dag in, dag uit online successen boekt voor veertig vaste klanten. Een verdubbeling van het team op zes maanden tijd,...

Google Ads: de basics

Search Engine Advertising (lees: SEA) is een belangrijke tool als je meer leads wil generen. Door gericht te adverteren met Google, word je getoond bij de juiste mensen op het juiste moment. Daardoor zullen ze sneller tot de gewenste actie overgaan. De verschillende mogelijkheden van Google Ads? Die ontdek je hieronder.

De kunst van remarketing

Heb jij al wel eens meegemaakt dat je een bepaald product opzocht op het internet en later weer datzelfde product zag verschijnen op een andere website in advertentievorm? Dan heb jij te maken gehad met een remarketingcampagne.

Wat met synoniemen in Google Search?

Sinds enkele jaren draait SEO meer om de kwaliteit van je teksten dan om het aantal keywords er aanwezig zijn in je tekst. Toch wil dit allesbehalve zeggen dat jouw webpagina’s niet meer de juiste keywords en de juiste synoniemen dienen te hebben om in Google Search te scoren.

Wat doen je concurrenten?

elf van nul een contentstrategie opbouwen, is de beste manier om je marketingdoelen te vertalen naar een zinvol content marketingtraject, daar mag geen twijfel over bestaan. Toch kan het lonen om af en toe eens bij de buren te gaan kijken.

Metadescriptions voor desktop & mobiel

Heb je net nieuwe content gepubliceerd en wil je hiermee meer bezoekers richting jouw website sturen? Dan is het belangrijk om jouw artikel of pagina steeds van een overtuigende metadescription te voorzien. Metadescriptions vertellen namelijk in een notendop waarover de pagina gaat, en ze geven weer aan Google of jouw content al dan niet een antwoord biedt op de informatie waarnaar je doelgroep op zoek is.

Online marketing x De marketingfunnel

Tot 70 procent van het aankooptraject wordt tegenwoordig online afgelegd. Pas daarna wordt beslist om een winkel binnen te stappen of een online aankoop te doen. Het is dus belangrijk dat je op de juiste momenten zichtbaar bent in het voortraject om zo later succes te hebben.

Must-haves voor jouw homepage

Hoewel een groot deel van je bezoekers niet via deze weg op jouw website binnenkomt, is en blijft een overzichtelijke homepage één van de cruciaalste elementen van je website. Zo dient deze in één oogopslag weer te geven: wie je bent en waarvoor je bedrijf staat; wat je bedrijf voor de bezoeker in kwestie kan betekenen; wat jij van de bezoeker verwacht na een bezoek op de homepage.

Nieuw: Google Smart Campaigns

Google AdWords wordt binnenkort Google Ads. Maar naast een nieuwe naam en een nieuw logo is er nog een belangrijke verandering: Smart Campaigns worden beschikbaar voor alle adverteerders. Met Smart Campaigns, of slimme campagnes, worden er automatisch advertenties gemaakt gericht op de juiste doelgroep en gebaseerd op een doel dat je ingesteld hebt.

GDPR: Een maand later

We probeerden jullie eerder al voor te bereiden op de GDPR, maar hoe zit het nu één maand na de invoering van de General Data Protection Regulation. Hoe reageerden bedrijven? Hoe moet je nu verder? Zijn er echt al sancties gevallen?

Writer’s block out, content tools in

Wie regelmatig content schrijft, zal vast en zeker al wel eens te maken hebben gehad met een writer's block. Heel normaal natuurlijk, want er is niets is zo uitdagend als nieuwe content creëren die naadloos aansluit op de interesses van jouw doelgroep! Na verloop van tijd wordt het steeds minder evident nieuwe en originele onderwerpen te vinden, zonder reeds bestaande content te herhalen.

Het belang van de kwaliteitsscore

Je werkt hard aan je AdWords-account: de basis is goed, je bent er wekelijks mee bezig en je probeert verschillende optimalisaties, maar toch is de return lager dan verwacht. Herkenbaar? Dé manier om de kost per klik of per conversie te verhogen en betere posities te halen is je kwaliteitsscore verbeteren. Het maakt je account namelijk kostenefficiënt. Je kan de juiste zoekwoorden gebruiken en ads met een geweldige call-to-action maken—als je geen hoge kwaliteitsscore hebt zal je er sowieso te veel voor betalen.

Technische SEO: de ruggengraat van je website

Wanneer je via Google op zoek gaat naar SEO-tips, krijg je vaak blogberichten en artikelen te zien over on-page en off-page optimalisatie. Toch dekt dit lang niet alle zaken wanneer je écht succes wil boeken met je website. Er bestaat immers ook een technisch SEO-luik dat jouw aandacht verdient als je op de eerste plaats in de Google-zoekmachine wil eindigen. Technische SEO focust zich voornamelijk op de optimalisatie van de back end van je website, waardoor deze dus de ruggengraat van je website vormt.

Scoren met gastblogs

Gastbloggen kan voor een serieuze boost zorgen op je eigen website of blog: je ‘leent’ namelijk verkeer van grotere blogs. Achteraf krijg je hopelijk een piek in verkeer op je eigen website en meer bekendheid. Daarnaast is het ook een kans om je knowhow aan te tonen. Toch kunnen de resultaten soms uitblijven, en daarom geven we je enkele tips voor een succesvolle gastblog of ‘guest post’.

Schrijven voor mobiel: compact is king

Sinds de komst van Google’s Mobile First Indexing, hebben verschillende bedrijven werk gemaakt van een responsief design voor hun website. Goed scoren in de Google-zoekmachine betekent anno 2018 immers een perfect geoptimaliseerde website voor mobiele apparaten. Toch is een responsieve website slechts een enkele stap in de goede richting wanneer het op mobiele optimalisatie aankomt. Ook mobiele content is een niet te missen onderdeel!

Hoe lang A/B-testen?

Slecht uitgevoerde A/B-tests zijn pure tijdverspilling, maar als ze goed uitgevoerd zijn kunnen ze een goudmijn aan informatie bieden en je conversies boosten. Een vraag die vaak terugkomt is hoe je het opzet en hoe lang je een A/B-test moet laten lopen om betrouwbare resultaten te krijgen. Ontdek hier hoe je de juiste conclusies kan trekken uit een A/B-test en welke tools je daarbij kunnen helpen.

Segmentanalyse in Google Analytics [DEEL 2]

In een vorig artikel hadden we het al over de basisbeginselen van segmenten in Google Analytics en hoe je ze kan aanmaken. Segmenten heb je nodig voor een waardevolle analyse van je website. In deze Websnack gaan we er wat dieper op in: we hebben het over geavanceerde segmenten en doelgroeptargeting door een integratie met AdWords.

Nieuwe richtlijnen voor Google Afbeeldingen

Ondernemers en content marketeers besteden vaak veel tijd aan de SEO-optimalisatie van hun webteksten. En terecht, want de aanwezigheid van goede teksten op je website biedt niet alleen een voordeel voor je ranking in de Google-zoekmachine, ook de gebruikservaring van je bezoekers gaat hierdoor flink de hoogte in! Toch betekent SEO veel meer dan alleen maar de optimalisatie van je teksten. Ook afbeeldingen spelen een belangrijke rol in de SEO-score die je van Google ontvangt.

Segmentanalyse in Google Analytics [DEEL 1]

Segmenten in Google Analytics kunnen je tot inzichten doen komen die je niet zou vinden in de geaggregeerde data. Die zijn goed om je een algemeen beeld te geven van waar je mee bezig bent, maar voor een waardevolle analyse heb je segmenten nodig.

Ranken voor meerdere keywords

Google is door de jaren heen steeds slimmer geworden, en dankzij onder andere de Hummingbird-update begrijpen zoekmachines de betekenis van zoekopdrachten beter en kunnen ze het matchen met de context op een pagina. Het is niet meer zo belangrijk om de zoekopdracht letterlijk in je tekst te stoppen, maar des te belangrijker om te matchen met achterliggende motivatie. Je tekst volproppen met één zoekwoord is dus niet zo’n strak plan. Als je voor één keyword kiest, zal de schrijver zich ook beperkter voelen en niet zo ver uitweiden over het onderwerp.

Google lanceert Ad Suggestions in AdWords

Zet jij regelmatig advertenties op voor jouw klanten in Google AdWords? Dan weet je als geen ander dat er enorm veel tijd, geduld en creativiteit kruipt in het schrijven en optimaliseren van deze advertentieteksten. Vooral het optimaliseren vraagt immens veel tijd van adverteerders en wordt daarom wel eens aan de kant geschoven...

Dossier- en clusterpagina’s

Dat SEO en content marketing geen statische gegevens zijn, hoeven we je intussen niet meer uit te leggen. Het zoekgedrag van consumenten verandert immers continu, en dat is ook meteen de reden waarom het algoritme van Google steeds mee evolueert.

Waar zijn mijn organische bezoekers gebleven?

Het komt erop aan om gericht de oorzaak te zoeken en het probleem snel te verhelpen. Zorg dat je weet wat er gebeurt, en vooral waarom, en ga daarbij ver genoeg terug in de tijd. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Grof gezien zijn er twee mogelijke oorzaken: Er is iets misgegaan bij de zoekmachine optimalisatie; … of met de tracking in Google Analytics. Aan de hand van een stappenplan zoeken we een mogelijke oorzaak van de daling in organisch verkeer.

Mobile First Indexing: wat, hoe, waarom?

Na meer dan een jaar experimenteren en testen, heeft Google eind maart eindelijk de uitrol van Mobile First Indexing aangekondigd. Dit betekent dat de Google-bots vanaf nu eerst mobiele websites zullen crawlen en vervolgens pas de desktop versie onder handen zullen nemen. Een logische stap? Naar onze mening wel, want sinds enkele jaren zien we dat het aantal mobiele zoekopdrachten via Google alsmaar blijft toenemen!

Het belang van interne links

De waarde van externe links voor SEO staat buiten kijf, de kracht van interne links wordt nog vaak vergeten. Toch is het een belangrijk onderdeel wat betreft zoekmachine optimalisatie. Het is zelfs zo dat je er best éérst voor zorgt dat alles wat op je site staat, op SEO-vlak in orde is voor je verdere linkbuilding-stappen onderneemt.

De ins & outs van live chat op je website

Websitebezoeken zijn leuk, maar waar het op een website echt om draait, zijn natuurlijk conversies en leads. Wat als je mensen die op je website zijn een klein duwtje in de juiste richting kan geven? Met een live chat kunnen hun vragen meteen beantwoord worden, of kan je bezoekers helpen als ze ergens vastlopen. Het gaat al wel even mee, maar het wordt steeds populairder en dat is niet zonder reden.

De groei van live video

Sinds het in 2016 geïntroduceerd werd, is live video al gigantisch gegroeid. Live video evolueert sneller dan andere types van online video, met een jaarlijkse stijging van 113 procent in advertenties.

E-mail + video = succes

Als je weet dat het gemiddelde open rate van een e-mail marketingcampagne 24,8%, en het gemiddelde click-through rate 4,2%, en je bedenkt hoeveel tijd en moeite je in vaak stopt in e-mailcampagnes, zal je waarschijnlijk geen gat in de lucht springen.

Video optimaliseren voor SEO [DEEL 1]

Dat video in de meeste gevallen boven tekst wordt verkozen is wel duidelijk: vier keer zoveel klanten zien liever een video over een product in plaats van er een tekst over te lezen, en 59 procent van de deelnemers in een onderzoek zegt dat als er zowel een video als tekst beschikbaar zijn over een bepaald onderwerp, ze eerder voor video kiezen.

Nieuw in YouTube: ‘TrueView for Reach’

Begin april kondigde YouTube de uitrol van het nieuwe ‘TrueView’-advertentieformat aan. Naast ‘TrueView InStream’ en ‘TrueView met Video Discovery’, zou binnenkort ook ‘TrueView for Reach’ voor iedereen beschikbaar worden gemaakt.

De rol van video in de marketingfunnel

Dat video een krachtig medium is in marketing wist je waarschijnlijk al wel. De cijfers liegen er ook niet om: 78 procent kijkt elke week naar online video’s, en 55 procent zelfs elke dag. Daarnaast wordt voorspeld dat tegen 2019 80 procent van al het internetverkeer naar video zal gaan.

De ‘Google Core Algorithm Update’

Wie bezig is met SEO, weet dat Google haar algoritmes dagelijks bijstuurt. Over het algemeen gaat dit over kleine bijsturingen en hebben deze nauwelijks tot geen invloed op jouw ranking in de Google-zoekmachine.

Google en YouTube combineren?

YouTube is met ongeveer 1.5 miljard dagelijkse gebruikers de tweede grootste zoekmachine ter wereld, na Google. De videowebsite wordt naast het beluisteren van muziek, vaak ook gebruikt voor het opzoeken van reviews en informatie over allerlei producten, plaatsen en diensten.

GMF18: What’s now & what’s next

Op vrijdag 30 maart werd in Lamot in Mechelen het eerste Belgische Growth Marketing Forum georganiseerd. Organisator van dienst was KOOACH, dat samen met partners zoals onder meer Digital Marketing Belgium en Social Seeder een indrukwekkende spekerslineup verzorgde.

‘Mailto:’ of gegevens vragen?

Er is al heel wat inkt gevloeid over wat de beste call-to-action is in een e-mail, en vandaag vergelijken we een registratieformulier met een mailto-link. Werken met een e-mailadres gaat sneller, zoveel is duidelijk, maar heeft het ook dezelfde overtuigingskracht en voordelen?

GDPR-compliant met Mailchimp

Met nog een tweetal maanden op de aftelklok, komt de officiële inwerkingtreding van de General Data Protection Regulation (GDPR) steeds dichterbij. Vanaf dan zal men veel strenger optreden tegen bedrijven die zonder uitdrukkelijke toestemming persoonsgegevens verkrijgen en verwerken, en dat heeft MailChimp maar al te goed begrepen.

Alles over Geo Ad Customizers

Het is altijd nuttig om nieuwe advertenties te testen in AdWords Search-campagnes. Met Geo Ad Customizers toon je nieuwe ad copy die zich automatisch aanpast aan de locatie waarin zoekers zich bevinden. Op die manier kan je je doelpubliek beter targeten én voelen zij zich meer aangesproken.

Push my buttons!

Het uiteindelijke doel van content marketing of van landingspagina’s, is doorgaans om het aantal conversies de hoogte in te jagen. De woorden die op buttons staan en die moeten aanzetten tot klikken, zijn daarbij van groot belang. Er zijn echter geen woorden die altijd en voor elk publiek werken, daarom test je best tot je weet wat voor jou werkt.

De waarde van long tail keywords

Wanneer je aan website-eigenaars vraagt wat ze met hun website willen bereiken, krijg je vaak antwoorden te horen zoals 'een toppositie in Google' en 'veel bezoekers'. Het zijn namelijk deze zaken die automatisch resulteren in veel conversies… Toch?

Website optimaliseren? Google Optimize!

Google onderscheidt zich al jaren met haar gratis, uitgebreide tools om website analyses uit te voeren en campagnes te verbeteren. Denk hierbij maar aan Analytics, Search Console en AdWords.

Title tags voor SEO

De title tag is het HTML-element dat de titel van de pagina toont. Het is de titel die bovenaan je browser verschijnt als je een pagina opent, maar het is ook wat er verschijnt in de zoekresultaten of als je artikel gedeeld wordt op sociale media.

Google pakt uit met twee nieuwe tools

Na de aankondiging van de Speed Update komt Google met twee tools om aan te tonen hoe belangrijk de mobiele laadsnelheid is en je te helpen die te verbeteren. De Mobile Speed Scorecard laat zien hoe goed of slecht je website het doet in vergelijking met de concurrentie, en de Impact Calculator laat zien welk effect een snellere mobiele sitespeed kan hebben.

Pop-ups: do’s en don’ts

Veel marketeers hebben een haat-liefdeverhouding met het gebruik van pop-ups op hun website. De één beschrijft ze als een geschenk op het gebied van list-building en het genereren van inkomsten, terwijl ze voor de ander meer een inbreuk zijn op de user experience.

De nieuwe Google Chrome Ad Blocker

Je kon er vorig jaar al veel over lezen, maar sinds 15 februari is de lancering van de Google Chrome Ad Blocker ook effectief een feit. Op het eerste zicht heel atypisch dat een zoekmachine die voornamelijk haar inkomsten uit advertenties haalt, een ad blocker introduceert.

‘Content depth’ als ranking factor

Content depth geeft aan hoe goed en diepgaand een topic besproken wordt op een pagina, en hoeveel verschillende delen van het onderwerp behandeld worden. Het is een ranking factor in het Google-algoritme, en een redelijk belangrijke zelfs!

Personaliseren zorgt voor converteren

Dat consumenten graag kopen van bedrijven die een persoonlijke aanpak hanteren, is intussen geen geheim meer. Zo gaf een onderzoek van Accenture aan dat bedrijven die je naam weten, je soortgelijke producten aanbevelen op basis van jouw eerdere aankopen en jouw aankoophistoriek herkennen, maar liefst 75 procent sneller converteren!

Dwell time x SEO

Wanneer je op ontdekkingstocht gaat naar de meest vermelde topics in SEO-land, dan neemt het algoritme van Google zonder twijfel één van de hoogste posities in. En dat is geen verrassing! Want tal van SEO-marketeers investeren dagelijks tijd in het achterhalen van dit algoritme door middel van testings op basis van sitespeed, mobielvriendelijk design, het gebruik van emoji’s, doorklikratio, enzovoort.

Waarom je pagina’s niet ranken

Sta je lager in de zoekresultaten en weet je niet waarom? Misschien is je verkeer ook gedaald, of heeft maar een deel van je site problemen? Laat dit zeker niet liggen, want het zal zichzelf niet oplossen. Ontdek hier wat er mis gegaan kan zijn, waarom het is gebeurd en wat je eraan kan doen.

Google Chrome gaat HTTP-sites als onveilig markeren

In juli komt er een nieuwe versie van Google Chrome uit: Chrome 68. Vanaf dan zal niet alleen de Speed Update in werking treden, maar de browser zal ook sites die nog niet naar HTTPS zijn overgeschakeld, als onveilig markeren door een waarschuwingsicoon te tonen in de adresbalk. HTTPS-sites krijgen een groen slotje.

Nieuw: Google Questions and Answers

Sinds afgelopen zomer is ‘Google Questions and Answers’ beschikbaar, een feature die het voor consumenten mogelijk maakt om rechtstreeks via Google My Business een vraag te stellen over een bedrijf of plaats en hierop een antwoord te krijgen. Zo hoeven zij die het niet altijd gemakkelijk vinden om telefonisch contact op te nemen, alleen nog maar naar hun Android-smartphone te grijpen om zich aan te melden op Google, het bedrijf op te sporen via Google Maps en hun vraag af te vuren.

Emoji advertising: binnenkort in AdWords?

Emoji advertising is de laatste jaren sterk toegenomen. Niet alleen op Messenger, Facebook en WhatsApp zie je de herkenbare symbolen, smileys en emoticons alsmaar vaker opduiken, maar ook op professionele platformen, zoals LinkedIn en MailChimp, verschijnen ze vaker en vaker. 

Van bloglezers naar leads

Met een blog kan je mensen op een effectieve, betaalbare manier naar je website brengen. Je blog kan veel gelezen worden en heel wat verkeer naar je website brengen, maar meestal is dat niet het uiteindelijke doel. Je wil dat verkeer omzetten in leads, en hopelijk zelfs in klanten.

Mobiele sitespeed als SEO-factor

Google kondigde recent aan dat vanaf juli 2018 de sitespeed bij een mobiele zoekopdracht zal meetellen in de ranking. Voor zoekopdrachten op desktop is dit al acht jaar een bepalende factor, maar dat ze websites met trage mobiele laadtijden bestraffen met een lagere positie, is een nieuw gegeven.

3 SEO-trends die je in 2018 mag verwachten

Het ziet ernaar uit dat 2018 een veelbelovend jaar wordt op marketinggebied. Zo staan er niet alleen veel wijzigingen op de agenda met de GDPR-wetgeving in aantocht, ook op gebied van SEO-trends mogen we ons aan heel wat uitdagingen verwachten.

Hoe een multi-step offerteformulier het aantal aanvragen verdubbelde

Conversie is belangrijk wanneer je online inspanningen doet, dat beseft iedereen. Het juiste offerteformulier op jouw website is dan ook van groot belang is.

Google Display en klikfraude

Heb je de indruk dat je Google Display-campagnes veel klikken opleveren, maar dat er zelden of nooit conversies binnenkomen? Dan bestaat de kans dat je te maken hebt met klikfraude.

Het verlaten winkelwagentje

Drie op de vier online shoppers laten hun winkelwagentje vol achter. Dat is bijzonder veel, maar meteen ook een fantastisch werkpunt: door obstakels weg te nemen bij geïnteresseerde shoppers, kun je op een gemakkelijker manier je conversiepercentage opschroeven.

Google Ad Grants: adverteren voor non-profitorganisaties

Wil je als non-profitorganisatie graag jouw boodschap delen met mensen die bereid zijn om jou te helpen? Maak dan kennis met Google Ad Grants!

Gespot: langere meta descriptions in Google (UPDATED 16/5/18)

Google experimenteert al sinds 2015 af en toe met langere meta descriptions, maar recent lijken ze toch steeds langer te worden dan de traditionele 155 tekens. Google bevestigde dit ook al eerder: 

Zet jij al in op mobiele advertenties?

Een vraag waar verschillende marketeers zonder twijfel volmondig ‘Ja’ op antwoorden. Smartphones zijn namelijk niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en vormen voor velen het hulpmiddel bij uitstek wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde informatie.

Nieuwe Customer Match-features

Dit jaar wijzigde niet alleen de look en feel van Google AdWords, er kwamen ook twee nieuwe Customer Match-features bij: sinds deze maand kan je ook telefoonnummers en postadressen gebruiken als Customer Match-optie.

Nieuw in MailChimp: Google Display Remarketing

Naast Instagram- en Facebook- advertenties, biedt MailChimp sinds eind september ook ondersteuning voor remarketingadvertenties in het Google Display Netwerk.

Hoe content en SEO elkaar versterken

Schrijf je regelmatig teksten voor een blog of website? Dan weet je dat SEO en content marketing twee verschillende begrippen zijn.

De ideale lengte van een blogpost

Zoekopdrachten als 'lengte ideale blog' en 'hoe lang moet een blog zijn' geven aan dat veel mensen zich afvragen of er een of andere winnende formule is. Hetzelfde gaat op voor wat het perfecte moment is om iet te posten op social media, of hoe vaak je het best een nieuwsbrief uitstuurt.

Pagina-indeling en SEO: twee handen op een buik

Wie hoger in Google wil scoren, weet dat SEO-optimalisatie een niet te missen onderdeel is van zijn marketingstrategie. Het is dan ook niet voor niets dat SEO-marketeers een groot deel van hun tijd spenderen aan de zoektocht naar de juiste zoekwoorden, het uitwerken van steengoede content en het oplossen van de problemen van je doelgroep.

De meest voorkomende content tactics in B2B

Volgens een jaarlijks onderzoek van het Content Marketing Institute naar content marketing in B2B, wordt gemiddeld 29 procent van het totale marketingbudget gespendeerd aan content marketing. Als je gaat kijken naar de tactics die het meest gebruikt worden, komen de volgende naar voor. 

Belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2018

Het is weer een fantastisch jaar geweest voor e-mailmarketing, zelfs al wordt het medium nog vaak ‘dood’ verklaard. Ook in 2017 bleek het tegendeel echter waar: met 3,7 miljard gebruikers wereldwijd en een overweldigende seal of approval van marketingexperts (maar liefst 60 procent ziet e-mail als de grootste aandrijver van omzet), staat e-mailmarketing stevig in z’n schoenen.

Het beste moment om een mailing uit te sturen?

Als je een keertje nagaat wanneer je de meeste nieuwsbrieven ontvangt, zal je merken dat ze vooral ‘s avonds en ‘s morgens verschijnen in je inbox.

Nieuw in AdWords: Promotie-extensies en meer

Eerder deze maand kwam Google met een paar nieuwe aankondigingen, net op tijd voor Black Friday morgen officieel de start van het ‘holiday shopping’-seizoen inluidt.

GDPR 2018: Ben jij er klaar voor?

Op 25 mei 2018 is het zover, dan treden de nieuwe Europese privacyregels in werking. De term ‘GDPR’, kort voor General Data Protection Regulation, heb je ongetwijfeld al horen vallen. Deze vervangt de nationale privacywetgeving van alle Europese lidstaten en is aangepast aan de digitale realiteit van vandaag - denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen zoals de cloud en social media, en de enorme hoeveelheden data die daarmee gepaard gaan.

Nieuw in Google Tag Manager: de ‘scroll diepte trigger’

Als content een groot deel uitmaakt van je website, kun je niet heen om scrolldiepte-tracking. De mate waarin bezoekers scrollen, geeft een indicatie van hoe ze met je content omgaan, en het geeft je tevens een extra laag data bovenop metrics zoals bijvoorbeeld bounce rate. Er waren voorheen al oplossingen om scrolldiepte te meten, maar sinds kort kan het ook native vanuit Google Tag Manager zelf, zonder plugins en work-arounds. Dankzij de Element Visibility-trigger kun je zelfs scrolls meten naar specifieke HTML-elementen.

Nieuw in AdWords: ‘Dagen tot conversie’

Enkele weken geleden kondigde Google de nieuwe functie 'Dagen tot conversie' in AdWords aan. Met deze toevoeging wil de zoekreus aan gebruikers tonen hoe lang het duurt alvorens een bezoeker converteert, nadat deze heeft geklikt op een AdWords-advertentie.

Hoe je Google My Business-listing optimaliseren?

Google My Business (ook wel: GMB, vroeger Google Places for Business en Google+ Pages) is een gratis tool van Google die zaakvoerders toelaat om hun lokale aanwezigheid in de zoekresultaten te boosten. Dankzij features als Local Search, krijg je als zoeker bijvoorbeeld een lijst te zien van zaken in de buurt, vergezeld van relevante informatie zoals het adres, openingsuren en reviews.

De waarde van links voor SEO

Als SEO’ers websites verbeteren, is linkbuilding doorgaans een belangrijk wapen in hun arsenaal. Dat hoeft ook niet te verbazen: volgens een onderzoek van Moz heeft meer dan 20 procent van het ranking-algoritme van Google te maken met backlinks of externe links naar je website. Bijna 24 procent draait om vertrouwen en autoriteit, welke ook (deels) worden beïnvloed door links.

Google Analytics Intelligence: hoe werkt het?

Analytics Intelligence is de nieuwe kunstmatige intelligentie-functie van Google Analytics. In plaats van een standaard of aangepast rapport te raadplegen, stel je je vragen rechtstreeks aan Analytics. Je moet wel op voorhand weten welke informatie je wil achterhalen, wat betekent dat je website-KPI’s op voorhand moeten worden vertaald naar actiegerichte doelen.

Google verdubbelt dagbudgetten in AdWords

Google verraste begin deze maand heel wat adverteerders die gebruikmaken van Google AdWords. Niet alleen kondigde de zoekreus op via Twitter aan dat campagnes vanaf dat moment tot tweemaal hun dagbudget kunnen uitgeven, de aanpassing werd ook nog eens meteen doorgevoerd bij elke adverteerder - zonder ook maar de minste inlooptijd.

‘Hoe kan ik je helpen?’

De wereld van digital marketing is constant in beweging; innovaties volgen elkaar op in sneltempo. Sommigen hebben als doel je merkbekendheid te verhogen, anderen zijn erop gericht meer verkeer naar je website te voeren of je conversies te verhogen. Een uitstekend voorbeeld van deze laatste categorie, is de live chat. Door deze slim in te zetten, kun je twijfelende of zoekende bezoekers meteen te woord staan, en op die manier een duwtje in de rug geven. 

Online meets offline: Google Store Visits

De opkomst van smartphones betekende een ommekeer van formaat voor het koopgedrag van consumenten. Waar vroeger offline marketing de consument overtuigde om een winkel of toonzaal te bezoeken, zijn online advertenties -- zoals bijvoorbeeld via AdWords -- een steeds prominentere rol gaan spelen. Maar wat is nu de impact van deze online advertenties op offline aankopen?

Tweak je e-mailcampagnes voor de feestdagen

Het is alweer oktober. Hoog tijd dus om je campagnepijlen te richten op de vele feestdagenshoppers, die in aanloop naar het eindejaar week na week zullen toenemen in aantal. Eén van de interessantere kanalen die je kunt gebruiken om shoppers te overtuigen, is e-mail. Gewoon je reguliere e-mailcampagnes gebruiken, is natuurlijk niet de manier om op te vallen in de clutter die onze inboxen weer zal vullen -- je hebt aangepaste tactics nodig.

Content Rules?!: een boeiende dag vol inzichten, cases en workshops

Zesentwentig sessies, zesenzestig sprekers, driehonderd professionals uit communicatie, marketing, reclame en journalistiek, en 1 brandende vraag: waar gaat het heen met content marketing? Dat was Content Rules?!, het eerste contentcongres van zijn aard in Vlaanderen, in een notendop. Wij stuurden content dude Matteo een dag...

Van vruchtbare zoekopdrachten gesproken!

Al gehoord van Ecosia, de zoekmachine die bomen plant? Deze eco-vriendelijke zoekmachine, die in zijn eerste vorm Forestle heette, werd opgericht in 2009 en doneert 80 procent van zijn advertentie-inkomsten aan verschillende boomplantprogramma’s over de hele wereld. Het concept is eenvoudig: je installeert de gratis...

Wat is het effect van domeinextensies op SEO?

Als je vandaag de dag een nieuwe website registreert, kun je kiezen uit honderden domeinextensies, gaande van traditionele opties als .com, .net & .gov tot .xyz en zelfs.pizza. Hoewel dit veelvoud aan suffixes veel branding- en marketingmogelijkheden inhoudt, staan zaakvoerders eerder weigerachtig tegenover de nieuwkomers in gTLD-land. Ook bij SEO’ers zijn de nieuwe extensies nog niet ingeburgerd. Wij onderzochten de (tegen)argumenten en wat nu precies de impact is van een domein op je positie in Google.

Gebruik jij al Expanded Text Ads?

Nee? Dan krijg je van Google tot en met 31 januari 2017 om afscheid te nemen van je ‘oude’ tekstadvertenties en volledig over te schakelen naar de nieuwe format. Na die datum zal je namelijk geen standaardadvertenties kunnen aanmaken of bewerken.

Welkom, Matteo!

Iets meer dan een jaar na de start van Websteak, is het niet meer evident om alle operationele taken met z’n tweetjes te bolwerken. Daarom schreven we een tijdje geleden twee vacatures uit.

De WebCheck: hoe gezond is je website?

Neem twee minuten de tijd om je website aan de WebCheck af te toetsen en je weet meteen of je website in goede gezondheid verkeert!

Happy birthday to us! Websteak wordt 1 jaar

Tijd voor Hoofdstuk 2 van ons verhaal. Nu we één jaar bestaan en begin maart verhuisden naar onze eigen stek in Lier, helemaal ingericht op z’n ‘Websteaks’, beseffen we meer dan ooit dat we al mooie stappen hebben gezet. En uiteraard blijven we niet stil zitten.

Adverteren op je eigen merknaam: doen of niet doen?

Deze week: de best practices in verband met adverteren op je eigen merknaam.

Drie maanden later: drie lessen van een jonge startup

Als startup kun je niet stil blijven staan. Dat bedoelen we zowel letterlijk (klantenbezoeken afleggen en netwerken) als figuurlijk (processen opzetten en finetunen). Tijdens onze eerste drie maanden als zelfstandigen hebben we op elk vlak grote stappen gezet.

Onze eerste week …

Op dinsdag 4 augustus werd www.websteakmarketing.be gelanceerd, wat de officiële start betekende van het online marketingbureau Websteak. Op één week tijd werd onze website 665 keer bezocht, vergaarden we 239 Facebook-fans, 14 Twitter-volgers & 12 LinkedIn-volgers, en legden we acht afspraken vast.

Websteak Marketing is geboren!

Websteak is een tweekoppig online marketingbureau dat vanaf 1 augustus 2015 operationeel is. Oprichters Nico (25) en Mattias (29), het digitale duo achter het gloednieuwe bureau, gaan kleine en grote ondernemingen aan online succes helpen. Hun motto? “Online is voor iedereen.”

Categorieën

  • Alles
  • #MarketingMasterclass (6)
  • #Websteak (6)
  • • Strategy (20)
  • •• Performance (185)
  • ••• Activation (24)
  • Analytics & metrics (17)
  • Content Marketing (50)
  • Conversie optimalisatie (2)
  • Customer journey (7)
  • E-mail & automation (21)
  • Lead generation (24)
  • SEA / Zoekmachine adverteren (44)
  • SEO / Zoekmachine optimalisatie (57)
  • Social media (42)
  • Video marketing (14)