Wat is het beste moment om een mailing uit te sturen?

Het beste moment om een mailing uit te sturen?

Als je een keertje nagaat wanneer je de meeste nieuwsbrieven ontvangt, zal je merken dat ze vooral ‘s avonds en ‘s morgens verschijnen in je inbox. Verder zullen dinsdag en donderdag er uitspringen als drukke dagen voor e-mailverkeer. Met andere woorden: je krijgt veel nieuwsbrieven op gelijkaardige momenten, en deze staan je netjes op te wachten net als je aan je drukke werkdag wil beginnen. Een logisch gevolg is dat je het bulk van deze mails waarschijnlijk verwijdert zonder ze te openen, behalve als er iets bijzit dat op het eerste gezicht al heel interessant lijkt.

 

Een beter moment om nieuwsbrieven te versturen, is dus als er weinig andere mails verstuurd worden. Zo val je op. 

 

De beste dag

 

Meer dan 85 procent van de nieuwsbrieven wordt geopend op weekdagen. Zoals je op de grafiek kan zien, zijn dinsdag en donderdag geen goed idee, want dan is er veel concurrentie. Woensdag of zaterdag zijn betere opties.

 

De beste dag om uit te sturen.

 

 

Het beste uur om je nieuwsbrief te versturen

 

Als je kijkt naar het uur, kan je zien dat er vlak voor en vlak na de middag weinig e-mailverkeer is. Ook tussen 9 en 11 uur, of in de namiddag tussen 14 en 17 uur zijn goede opties. Tijdens de middag (ruim gezien tussen en 11 en 14 uur) is dan weer minder goed, aangezien je ontvangers dan lunchpauze hebben.

 

Het beste uur om uit te sturen.

 

Uit een ander onderzoek, dat rekening hield met het engagement, bleek ook dat rond 10 uur en rond 14 uur uitsturen, het meest effectief is.

 

De cijfers hierboven blijven natuurlijk zeer algemeen. Het blijft belangrijk dat je zelf de nodige tests doet: wat het beste werkt, is afhankelijk van je sector en de doelgroep die je voor ogen hebt. Als mensen na een uur je mail nog niet geopend hebben of nog nergens op geklikt hebben, daalt de kans dat ze dat nog zullen doen.

 

De onderstaande infographic van SendinBlue geeft enkele richtcijfers per sector:

When is the Best Time to Send an Email Marketing Campaign #Infographic

In snackvorm

 

Het moment waarop je een mailing uitstuurt, is bepalend voor het succes van je campagne.

  • Op dinsdag en donderdag is er veel concurrentie.
  • Wil je er uitspringen? Overweeg dan woensdag en zaterdag.
  • Vlak voor en vlak na de middag is er weinig concurrentie, rond 10u en rond 14u kun je rekenen op het meeste engagement.
  • Als je mail na een uur nog niet is geopend, is de kans klein dat het nog zal gebeuren.
  • Blijf natuurlijk testen, resultaten zijn sterk afhankelijk van je sector en de doelgroep die je beoogt.


Visuals: Venngage, SendinBlue.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website