Het belang van een contentkalender

Dat content voldoende aandacht vereist binnen je marketingstrategie, dat hoeven we je intussen niet meer duidelijk te maken.

 

Het is namelijk belangrijk dat je de consument inspireert en informeert. Die informatie moet inpikken op waarnaar je doelgroep zoekt. 

 

Informatie, diepgang en relevantie nemen binnen het luik content marketing dan ook een prominente rol in. 

 

Het gebruik van een contentkalender kan je hierbij al heel wat helpen. 

 

Wat is een contentkalender?

 

Wanneer je op regelmatige basis content wil publiceren op je website, kan een contentkalender een duidelijk overzicht bieden, zodat je het bos nog door de bomen ziet.

 

Je kan dit het best vergelijken met een heel gedetailleerde planning, die de leidraad vormt voor jouw content marketingstrategie

 

Zo plan je de nuttige topics op een gestructureerde manier in. Bovendien behaal je een betere score voor Google als je op regelmatige momenten zaken post (of vernieuwt) op je website.

 

Een contentkalender is dus de centrale draaischijf van al je content marketinginspanningen. Het zal je dwingen om meer ‘strategisch’ na te denken over je content en geeft je een panoramisch overzicht als het ware.

 

Zo ontplooit zich een geheel proces, waarop het hele team kan voortbouwen.

 

Wat zet je in de contentkalender?

 

Met een duidelijk schema geef je weer wat, wanneer en door wie taken uitgevoerd moeten worden, om zo tot een uitgewerkte contentstrategie te komen.

 

Concreet wil dat zeggen dat, naast nuttige topics, ook bijvoorbeeld het zoekwoordvolume, een voortgangsbalk en een verdeling van de taken terugkomen in de kalender.

 

Daarnaast kan je ook een ‘social kalender’ toevoegen, waarin je duidelijk weergeeft wanneer (en met welke bijschriften) welke content online zal verschijnen op je social media.  

 

Als autodealer kan je bijvoorbeeld een half jaar voor het autosalon content volledig uitwerken en publiceren op je website, om dat dan te promoten op de verschillende social mediakanalen, enkele maanden voor het autosalon. 

 

Aan de hand van de contentkalender verlies je nooit uit het oog wat je nog in orde moet brengen.

 

Waarom een contentkalender maken?

 

Bij content marketing komt het erop aan om waardevolle en interessante content te delen met je publiek, zonder commercieel of opdringerig te zijn.

 

Op termijn word je daarvoor beloond met een winstgevende actie

 

Die beloning komt er natuurlijk niet op één-twee-drie. Op een consistente manier nuttige informatie aanleveren is de boodschap. Een goed uitgewerkte contentkalender helpt je daarbij.

 

Het belang van zoekwoordonderzoek

 

Aan de hand van een specifiek zoekwoordonderzoek, kan je ontdekken op welke zoektermen de gebruiker vaak zoekt.

 

 

Bovendien kan je ook een tendens ontdekken in het gedrag van de internetgebruiker: wanneer zoekt hij welke woorden op in de databank van de zoekreus?

 

Wat voor gedrag vertoont hij wanneer hij op zoek is naar een bepaald onderwerp?

 

Aan de hand van een gedetailleerd onderzoek kan je heel gericht bepalen waarover je content gaat creëren voor je website. Met een sterk gefundeerde basis van zoektermen en een goede inhoud en diepgang, ben je steeds relevant én informatief.

 

Voor een betere samenwerking

 

Met een contentkalender kan je de nodige taken structureren en verdelen, over verschillende afdelingen heen. 

 

Heb je een foto of video nodig van een visual designer, een quote van de CEO en informatie van de domeinspecialist voor een bepaald onderwerp? Dan kan je die taken bundelen in een contentkalender, om zo het samenwerken heel wat vlotter te laten verlopen.

 

Zo werk je niet alleen voor jezelf een duidelijk schema uit, maar kunnen ook je collega’s dit handig document raadplegen. Iedereen is op de hoogte van de verschillende taken, en wanneer deze uitgevoerd moeten worden.

 

Zorg voor afwisseling

 

Wanneer je als bedrijf verscheidene diensten aanbiedt, kan een contentkalender je helpen met het bepalen van de topics voor je content.

 

Je laat de onderwerpen van je content niet aan het toeval over, maar je bepaalt gestructureerd iedere maand waarover je zal schrijven. 

 

Zo wil dat bijvoorbeeld voor Websteak zeggen dat wij schematisch afwisselen tussen onze kennisdomeinen: SEO, SEA, content marketing, strategy, social, lead generation enzvoort.  

 

Vind orde in de chaos

 

Een contentkalender maakt je plan grijpbaar en werkbaar voor heel het team. Iedereen weet perfect welke topics eraan komen en doet zijn uiterste best om content af te leveren van de bovenste plank.

 

Bovendien kan je steeds nagaan welke topics al (meerdere keren) benaderd zijn, en waar je nog verder op kan inpikken.

 

Zit daarom regelmatig samen met je team om te brainstormen over nieuwe thema’s, of hoe je oude thema’s vanuit een ander perspectief kan voorstellen. 

 

Ook het consolideren van verschillende content tot één omvattend dossier, kan orde scheppen op je website.

 

In snackvorm

 

Met een contentkalender creëer je een gestructureerd overzicht van de taken voor de verschillende instanties binnen je bedrijf.

  • Door een proces uit te werken, zorg je voor een duidelijke verdeling van de verschillende taken wat betreft het produceren van content.
  • Door zoekvolumes, een voortgangsbalk en andere nuttige informatie bij elkaar te verzamelen, worden deadlines niet over het hoofd gezien.
  • Met een social kalender ben je op sociale media ook steeds op het juiste moment aanwezig.
  • Aan de hand van zoekwoordonderzoek bepaal je de meest interessante en relevante topics voor de content van je website.
  • Op een goed uitgewerkte manier zullen voortaan de verschillende afdelingen succesvol met elkaar kunnen samenwerken.
Chantal Klerks
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website