De waarde van links voor SEO

Als SEO’ers websites verbeteren, is linkbuilding doorgaans een belangrijk wapen in hun arsenaal. Dat hoeft ook niet te verbazen: volgens een onderzoek van Moz heeft meer dan 20 procent van het ranking-algoritme van Google te maken met backlinks of externe links naar je website. Bijna 24 procent draait om vertrouwen en autoriteit, welke ook (deels) worden beïnvloed door links.

 

Met andere woorden: backlinks bepalen bijna voor de helft je positie in de zoekresultaten! Hier moeten we toch even dieper op ingaan.

 

Link juice

 

Een externe link vanop een ander domein dan het jouwe naar jouw domein, heet een ‘backlink’. Deze links helpen je positie in de zoekresultaten omdat Google ze interpreteert als een onderschrijving van kwaliteit. Backlinks zijn waardevoller dan interne links omdat de zoekmachine meer waarde hecht aan wat anderen zeggen over jou, dan aan wat je zegt over jezelf. Door het originele PageRank-algoritme werden externe en interne links wel op een gelijkaardige manier beoordeeld, maar anno 2017 is dat dus niet meer het geval.

 

Idealiter worden externe links op de volgende manier geïmplementeerd:

 

<a href=”http://www.external-domain.com/”>Link Anchor Text</a>

 

In de Link Anchor Text worden het best beschrijvende zoekwoorden gebruikt, die de gedachte van de pagina waarnaar wordt gelinkt, duidelijk illustreert. Het is zeker niet nodig om elke keer dezelfde zoekwoorden of zoekwoordtekst te gebruiken. Integendeel zelfs, in sommige gevallen kan dit worden geïnterpreteerd als spam. Probeer in plaats daarvan zo goed mogelijk de context te duiden en de usability voor gebruikers te verbeteren.

 

Backlinks beoordelen

 

Doordat externe links moeilijk te manipuleren zijn, krijgen ze van Google veel waarde voor het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Hoewel het originele PageRank-algoritme van Larry Page sterk complexer is geworden doorheen de jaren, blijft het principe hetzelfde: het aantal links naar een website of pagina, is een duidelijk signaal van kwaliteit of populariteit.  

 

De waarde wordt tegenwoordig bepaald door een combinatie van verschillende metrics:

 

  • Hoe betrouwbaar het domein is dat de link legt.
  • De populariteit van de pagina waarop wordt gelinkt.
  • Hoe relevant de content is tussen de bronpagina en de doelpagina.
  • De anchor text die wordt gebruikt.
  • Het aantal links naar dezelfde pagina op de bronpagina.
  • Het aantal rootdomeinen dat linkt naar de doelpgina.
  • In welke mate de anchor text variabel is bij links naar de doelpagina.
  • De relatie tussen het brondomein en het doeldomein.

 

Rel=”nofollow”

 

Een attribuut dat je soms ziet terugkomen, is rel=”nofollow’. Als gebruiker ervaar je geen verschil tussen links die het attribuut dragen en links die dat niet doen, maar voor de SEO van je pagina of website, is het wel relevant. Rel=”nofollow” vertelt namelijk aan Google dat er geen link juice of Page Rank mag worden doorgegeven naar de doelpagina. Het domein dat de link legt, zegt in feite dat Google de link niet moet volgen. De doel-URL zal dus geen SEO-effect ervaren.

 

In snackvorm

 

Backlinks zijn bepalend voor je positie in de zoekresultaten.

  • Een externe link vanop een ander domein naar het jouwe, heet een ‘backlink’.
  • Google interpreteert ze als een onderschrijving van kwaliteit.
  • Worden anders beoordeel dan interne links.
  • Kwaliteit van backlinks is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de ‘Link Anchor Text’.
  • Links die het attribuut Rel=”nofollow” dragen, geven geen ‘link juice’ door.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website