Nieuwe functie in AdWords: 'Dagen tot conversie'

Nieuw in AdWords: ‘Dagen tot conversie’

Enkele weken geleden kondigde Google de nieuwe functie ‘Dagen tot conversie’ in AdWords aan. Met deze toevoeging wil de zoekreus aan gebruikers tonen hoe lang het duurt alvorens een bezoeker converteert, nadat deze heeft geklikt op een AdWords-advertentie.

 

Handig dus voor wie een dienst of product verkoopt, waarbij consumenten niet meteen overgaan tot een aankoop!

 

Waarom gebruikmaken van deze functie?

 

‘Dagen tot conversie’ is de ideale tool voor adverteerders die meer inzicht willen in het gedrag van de consument. Niet iedereen die via een advertentie op jouw website terecht komt, is al zo ver om over te gaan tot een conversie. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

 

  • Soms hebben consumenten wat meer bedenktijd nodig.
  • Vaak zijn ze nog op zoek naar degelijke reviews over jouw product of dienst.
  • Ze dienen eerst nog een vertrouwensrelatie met jouw merk of bedrijf op te bouwen.

 

Als ‘Dagen tot conversie’ aangeeft dat de gemiddelde tijd tot conversie 10 dagen was bij je voorgaande campagnes, trek dan nog geen conclusies bij je huidige campagnes na dag vier. Daarvoor moest je eerder het ‘Time Lag Report’ gebruiken in Google Analytics, maar nu kan het dus ook in een oogopslag in AdWords zelf.

 

 

Waar vind je de functie terug in AdWords?

 

Naargelang je een early adopter of laggard bent, en je dus van de oude of de nieuwe versie van Adwords gebruikmaakt, vind je de feature ‘Dagen tot conversie’ op een andere plaats terug.

 

In de ‘oude’ AdWords-interface dien je volgende stappen te doorlopen:

 

  1. Klik op Campagnes, Advertentiegroepen of Zoekwoorden.
  2. Zorg dat de periode voor je rapport ten minste 30 dagen geleden afloopt zodat het rapport volledige conversiegegevens bevat.
  3. Klik op Segment en selecteer Conversies > Dagen tot conversie.

 

Bij de nieuwe Adwords-interface zijn stappen 1 en 2 hetzelfde, maar dien je bij de derde stap op het segmentpictogram te klikken en Conversies > Dagen tot conversie te selecteren.

 

Tot hoeveel dagen kan je teruggaan?

 

Afhankelijk van de conversieperiode die je hebt gekozen, kan een conversie worden gerapporteerd tot 90 dagen na de klik.

 

In snackvorm

 

Vorige maand lanceerde Google de functie ‘Dagen tot conversie’ in AdWords.

  • Segment dat aangeeft hoe lang het duurt voor bezoekers converteren.
  • Voorheen kon dit enkel via het ‘Time Lag Report’ in Google Analytics.
  • Terug te vinden op andere plaatsen in de oude en de nieuwe versie van AdWords.
  • Zorg dat je een periode instelt die breed genoeg is.
  • Conversie kan worden gerapporteerd tot 90 dagen na de klik, afhankelijk van de gekozen conversieperiode.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website