Google lanceert Ad Suggestions in AdWords

Zet jij regelmatig advertenties op voor jouw klanten in Google AdWords? Dan weet je als geen ander dat er enorm veel tijd, geduld en creativiteit kruipt in het schrijven en optimaliseren van deze advertentieteksten. Vooral het optimaliseren vraagt immens veel tijd van adverteerders en wordt daarom wel eens aan de kant geschoven…

 

Om hieraan tegemoet te komen en non-optimalisatie te vermijden, lanceerde Google afgelopen maand de feature ‘Ad Suggestions’.

 

Wat zijn Ad Suggestions?

 

Voor wie nog onbekend is met de feature, ‘Ad Suggestions’ zijn advertenties die door Google worden opgemaakt op basis van een huidige advertentie binnen een ad group, en vervolgens automatisch worden toegevoegd aan deze ad group.

 

Het zijn met andere woorden dus niet echt suggesties van Google, maar eerder toevoegingen.

 

Nu is het wel zo dat je van Google eerst een periode van 14 dagen krijgt om deze Ad Suggestions goed of af te keuren, maar indien je deze advertenties binnen deze periode niet hebt nagekeken, zullen deze automatisch aan je account toegevoegd worden.

 

Wanneer worden Ad Suggestions toegevoegd?

 

Het goede nieuws is echter dat Google niet altijd van haar Ad Suggestions gebruik kan maken binnen je account.

 

Hiervoor moet deze weliswaar aan een aantal voorwaarden voldoen:

 

  1. In de instellingen van jouw campagnes moet aangeduid zijn dat je voorrang geeft aan je best presterende advertenties in plaats van een gelijkmatige roulatie.
  2. Je mag binnen een bepaalde ad group slechts één advertentie live hebben staan.

 

De denkwijze van Google hierachter is dat je namelijk geen voorrang kan geven aan de best presterende advertentie als er geen andere advertenties actief zijn. Daarom zal deze dus met Ad Suggestions verschillende, licht andere varianten aanmaken om zo wel aan deze voorwaarde te voldoen.

 

Een bijkomend idee achter deze Ad Suggestions is trouwens ook dat Google meer bezoekers wil trekken naar bedrijven die momenteel maar weinig advertenties in Google AdWords hebben. Dit komt immers niet alleen deze bedrijven ten goede, maar vanzelfsprekend ook de zoekreus.

 

Hoe herken je de Ad Suggestions van Google?

 

Zoals hierboven reeds vermeld, zal Google enkel nieuwe Ad Suggestions creëren op basis van varianten van bestaande advertenties binnen je account.

 

Met andere woorden betekent dit dus de advertenties die via Google Ad Suggestions opgemaakt zijn, er niet geheel anders uit zouden mogen zien en dus niet anders zouden mogen presteren dan je andere advertenties.

 

Hieronder een voorbeeld van een Google Ad Suggestion-advertentie:

 

 

De melding [Auto-applied ad suggestion] laat duidelijk zien dat deze advertentie door Google Ad Suggestions werd opgesteld.

 

Daarnaast kan je in AdWords ook steeds filteren op advertenties die via Ad Suggestions zijn aangemaakt. Zo kan je eenvoudiger dit type advertenties aanpassen, pauzeren of verwijderen, wat het beheer ervan veel eenvoudiger maakt.

 

Kun je Ad Suggestions uitschakelen?

 

Wil je er 100 procent zeker van zijn dat jouw account geen mysterieuze Ad Suggestions ontvangt van Google? Dan kan je in enkele klikken ook je opt-out geven.

 

Volg hiervoor onderstaand stappenplan:

 

  1. Ga naar de nieuwe AdWords-versie;
  2. Klik op het account waarvoor je geen Ad Suggestions wil ontvangen;
  3. Klik vervolgens op ‘Instellingen’ > ‘Accountinstellingen’;
  4. Kies bij ‘Advertentiesuggesties’ voor ‘Advertentiesuggesties niet automatisch toepassen’.

 

In snackvorm

 

Voor wie nog geen optimaal gebruik maakt van A/B-testings in Google Adwords, lanceerde Google vorige maand de feature ‘Ad Suggestions’.

  • ‘Ad Suggestions’ zijn advertenties die door Google worden opgemaakt en gebaseerd zijn op reeds bestaande advertenties in je AdWords-account.
  • De advertentiesuggesties worden na 14 dagen automatisch toegevoegd aan je AdWords-account.
  • ‘Ad Suggestions’ worden enkel toegevoegd aan accounts die hebben aangeduid dat ze voorrang geven aan hun best presterende advertenties, terwijl er maar één advertentie per ad group live staat.
  • Alle ‘Ad Suggestions’ hebben de melding [Auto-applied ad suggestion] onder hun advertentie staan.
  • Je kan eenvoudig de Ad Suggestions van Google handmatig uitschakelen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website