Adverteren op Pinterest

Sinds april 2019 is het in ons land mogelijk om te adverteren op Pinterest.

 

Waarom dat zo lang geduurd heeft, weten we ook niet. Pinterest heeft bij ons meer actieve gebruikers dan Twitter of LinkedIn, en daar kunnen we al veel langer adverteren. 

 

Adverteren op Pinterest is de moeite waarde.

  • Meer gedetailleerde instructies over hoe je een campagne maakt, vind je terug op Pinterest
  • Er zijn heel wat beschikbare advertentieformaten op Pinterest, en in de meeste gevallen zullen ze niet zo opvallen in de feed van gebruikers. 
  • Qua advertentieruimte kan je kiezen voor Browse in de feed, Search in de zoekresultaten of voor Related Pins die bij beide kunnen verschijnen.
  • De targetingopties zijn uitgebreid en bevatten zowel elementen van Facebook targeting als van Google Ads. 
  • In het Analytics deel vind je standaard metrics terug, en daarnaast zijn er ook negen events die je kan tracken.

 

Geëngageerde gebruikers

 

Twijfel je nog aan de meerwaarde van adverteren op Pinterest?

 

Het is natuurlijk niet geschikt voor elke business, maar de statistieken zijn wel positief.

 

Maar liefst 98% gaf aan dat ze al eens iets nieuw hadden geprobeerd dat ze gevonden hadden op Pinterest, versus 71% op andere social media platformen.

 

Niet alleen op het vlak van awareness zijn de resultaten positief, mensen kopen ook effectief producten.

 

Meer dan de helft van de gebruikers heeft al eens iets gekocht na het gezien te hebben op Pinterest. 

 

Voor meer gedetailleerde instructies over hoe je een campagne maakt verwijzen we je door naar Pinterest zelf. In dit artikel lees je alles over de mogelijke advertentieformaten, waar je ads kunnen verschijnen, de targetingopties en natuurlijk ook de meetbaarheid.

 

Beschikbare advertentieformaten

 

Je campagne op Pinterest bepaalt welk advertentieformaat, soort bod en beschikbare plaatsingen je kan kiezen.

 

Voor je begint is het dus goed om hier wat meer over te weten te komen.

 

Denk zeker ook al eens na over je doel: wil je awareness creëren, verkeer naar je website brengen of mensen aanzetten tot actie? Een kort overzicht van de verschillende advertentieformaten

 

  • Een Promoted Pin ziet eruit en gedraagt zich als een gewone pin. Daardoor valt dit formaat niet zo op in je feed. Gebruikers kunnen ze aan hun borden toevoegen, delen of reacties achterlaten. Eenmaal een Promoted Pin gedeeld wordt verdwijnt het ‘promoted’ label en krijg je dus gratis meer exposure. Het grote voordeel aan een Promoted Pin is dat je zelf de targeting kan kiezen en een groter publiek kan bereiken. Als gebruikers klikken komen ze terecht op je landingspagina. 
  • Bij een Promoted Video heb je de keuze tussen een standaardformaat of een formaat dat de hele breedte van je feed inneemt. Verder is een Promoted Video hetzelfde als een Promoted Pin, maar dan met een video in plaats van een afbeelding. De video begint automatisch af te spelen als hij 50% in beeld is. 
  • Met een Promoted Carousel Pin kan je meerdere pins naast elkaar tonen, net zoals op Facebook. Je kan twee tot vijf afbeeldingen toevoegen aan een carrousel met elk een verschillende titel, beschrijving en link, en onderaan zie je puntjes die aangeven dat je kan swipen. Verder gedraagt dit format zich ook hetzelfde als een gewone pin. 
  • De Promoted App Pin moedigt (mobiele) gebruikers aan om apps te downloaden zonder Pinterest te verlaten. Je kan mensen proberen overtuigen met een afbeelding of video, tekst en een knop om de app te installeren. 
  • Met Buyable Pins kan je meteen producten vinden en kopen vanuit een Pin. De items op de foto zijn getagd met witte puntjes waar je meer informatie kan vinden over de producten, gelijkaardig aan Instagram. Dit format is dus perfect om meerdere producten te tonen, denk maar aan een gedekte tafel of een groep mensen.

 

Advertentieruimte op Pinterest

 

De verschillende formats kunnen op 3 plaatsen worden ingezet: 

 

  • De Browse of Home feed zien mensen meteen als ze Pinterest openen. Dit is waar ze alle gewone Pins zien van de profielen die ze volgen. 
  • De Search feed krijgen gebruikers te zien als ze zoekwoorden intikken in de zoekbalk. 
  • Related Pins zijn zowel in de Browse als in de Search feed zichtbaar. Wie ze te zien krijgt is afhankelijk van contextuele settings en gebruikersgeschiedenis. 

 

Als je budget het toelaat, kies je het best voor alle plaatsingen.

 

Als dat niet het geval is, raden we aan om voor de eerste twee te kiezen. 

 

Targeting

 

Net zoals bij Facebook kan je targeten op basis van locatie, taal, geslacht, leeftijd, interesses, plaatsingen en apparaten.

 

Het is ook mogelijk om retargeting en ‘actalike audiences’ op te stellen of een klantenlijst in te laden.

 

Een groot voordeel aan Pinterest is dat je net zoals bij Google Ads ook kan targeten op basis van zoekwoorden. 

 

Als je doel awareness of verkeer is, kies je het best voor een brede targetingstrategie om te vermijden dat je te weinig kliks krijgt. 

 

Meetbaarheid

 

Er is een apart deel voor Analytics in je Pinterest Ads Manager dashboard.

 

Als je het bekijkt krijg je eerst een overzicht van de belangrijkste metrics per campagne, zoals clicks, impressies, CTR…

 

Als je op een campagne klikt zie je meer details over de prestaties. Er zijn negen meetbare events in Pinterest Advertising, namelijk: AddToCart, Checkout, Lead, PageVisit, Search, SignUp, ViewCategory, WatchVideo en Custom.

Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website