Websteak Adventskalender 2018

Nog exact 23 keer slapen tot Kerstmis. 🎄

 

Om het aftellen wat aangenamer te maken, vind je hier elke dag een smakelijk marketingweetje!

 

Je kent het systeem van een adventskalender wel: elke dag open je een nieuw vakje waar een cadeautje achter zit, tot het Kerstmis is. En in dit geval trakteren wij je een maand lang elke dag op een een kort cijfer of insight.

 

De chocolade voor erbij zal je zelf moeten voorzien.

 

Er is voor ieder wat wils: of je nu weetjes wilt over social media, e-commerce, advertising of een ander domein van online marketing, we got you covered.


Geniet van de feestdagen en maak er een fantastisch 2019 van!

P.S. Wil je het hele jaar door kleine marketingsnacks in je mailbox? Laat je emailadres achter in de rode ‘Zin in een tussendoortje?’-balk. Je krijgt dan regelmatig interessante insights, trends of tips in je mailbox. Een vroeg kerstcadeau van ons voor jullie 🎁

Dag 1

40% van de online aankopen gebeurt via smartphones

 

Of je er nu klaar voor bent of niet, de feestdagen komen eraan. Misschien ben je zelf eerder iemand die op het laatste nippertje nog naar de winkelstraat trekt, maar vergeet niet dat een groot deel van de cadeaus online gekocht worden. En een mobiele strategie wordt daarbij steeds belangrijker. Iedereen heeft het druk, en mensen die (holiday) shoppen op hun gsm zijn al lang geen uitzondering meer.

 

Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat al dat mobiele verkeer de weg vindt naar jouw website?

 

  • First things first: zorg dat je website mobielvriendelijk is. Een essentieel onderdeel van je mobiele strategie.
  • Zorg er zeker ook voor dat je website snel genoeg is op mobiele apparaten. Hoe vaak heb jij al langer dan enkele seconden gewacht voor een site geladen was op je gsm? Juist ja. Je kan dit testen met Test My Site van Google.
  • Pas mobiele biedingen aan op basis van data. Zie je dat mobiele bezoekers vooral ‘s avonds zoeken? Bied dan meer.
  • Vereenvoudig formulieren en checkout procedures. Anders haken mensen af.
  • Schrijf mobielvriendelijke content. Keywords: compact en scanbaar.

Dag 2

84% gaat niet door met een online aankoop op een onbeveiligde website

 

Onbeveiligde website? Computer says no.

 

Google markeert HTTP sites al een tijdje als onveilig, en nu blijkt dat het mensen ook tegenhoudt om door te gaan met een online aankoop.

Hoog tijd dus om over te schakelen naar HTTPS. Een onbeveiligde website geeft een slecht signaal aan bezoekers, eender wat voor bedrijf je bent. Eén van de voordelen van HTTPS is dat je een hogere ranking krijgt in de zoekresultaten.

 

Maar voor webshops is het extra belangrijk: mensen gaan een betaling doen via je website, en dan willen ze er zeker van zijn dat dit op een veilige manier gebeurt.

Dag 3

Meer dan de helft verkiest menselijke interactie boven een chatbot

 

 

51% van de ondervraagden zei dat ze liever met mensen praten dan met een chatbot. Dat roept meteen vragen op, onder andere of dit cijfer zou dalen als de AI van chatbots verbetert en de gesprekken meer op menselijke interactie gaan lijken.

 

Of kies je voorlopig toch nog beter voor een live chat op je website, zodat je de menselijke interactie kan behouden?

 

Enkele voordelen van een live chat:

 

  • Instant customer service: Het is een groot voordeel dat je klanten direct kunt helpen en in real-time  communiceert.
  • Eén-op-één communicatie: Je kunt een meer persoonlijke band opbouwen. Live chat is informeler en sneller dan e-mail, en laagdrempeliger dan een contactformulier.
  • Bezoekers verlaten met een goed gevoel je website omdat ze zo snel en efficiënt geholpen zijn.
  • Multitasken: Mensen moeten niet stoppen met wat ze aan het doen zijn om te mailen of te bellen, ze kunnen in hetzelfde venster snel iets vragen.

 

Het grootste voordeel aan chatbots is dat je er geen personeel voor nodig hebt eenmaal het opgestart is, en dat mensen 24/7 bij je terechtkunnen met hun vragen, die dan ook meteen beantwoord worden.  

Dag 4

Uit 20 jaar Google Search blijkt dat katten nooit populairder zijn geweest dan honden

 

Google Search vierde in september dit jaar zijn 20ste verjaardag. Dat werd natuurlijk uitgebreid gevierd met een video, een Street View-tour van de garage waar Google ontstond, en een tooltje om terug te blikken op 20 jaar zoektrends.

 

Het perfecte excuus om wat te snuisteren tussen deze weetjes van de voorbije 20 jaar.

 

Waar we het meeste van schrokken? We hebben met z’n allen altijd meer naar honden dan naar eender welk ander dier.

 

Wij dachten dat katten de absolute avoriet waren van internetgebruikers; denk maar aan al die kattengifs, -video’s en -memes. En toch hebben we volgens Google altijd al het meeste naar honden gezocht. De cijfers liegen niet, zeker?

 

 

Enkele populaire zoekopdrachten met honden:

  • Dogs for sale
  • Cute dogs
  • Pitbull dog
  • How to draw a dog

 

Dag 5

#tbt – Paid search zorgde tijdens de feestdagen van 2017 voor de meeste websitebezoeken

 

Nog 18 dagen slapen en de meest gezellige feestdag van het jaar breekt aan… Juist ja, Kerstmis!

 

Je hebt jouw huis of appartement ongetwijfeld al versierd met slingers, kerstballen en andere toebehoren. En terecht! Want hoe vroeger je jouw kerstboom zet en hoe vroeger je jouw kerstversiering ophangt, hoe gelukkiger je wordt.

 

Toch is het belangrijk om naast je woning, ook jouw Google Ads-campagnes tijdig in een eindejaarsjasje te steken. Vorig jaar zorgde paid search tijdens de feestdagen immers voor de meeste websitebezoeken van 2017!

 

Hier enkele zaken waar je tijdens deze periode zeker rekening mee dient te houden in Google Ads:

  • Maak specifieke eindejaarscampagnes met de focus op zoektermen die “kerst”, “nieuwjaar”, “eindejaar”, “kerstcadeau” bevatten.
  • Naargelang de feestdagen naderen, stijgt de concurrentie. Zorg dus dat je je CPC’s hieraan aanpast en zo meedingt naar de eerste posities in de Google-ranking.
  • Zorg ervoor dat je ad copy “seasonably ready” is en dat je je doelgroep iets aanbiedt dat de concurrentie niet doet. Dit kan gaan van gratis verpakking tot een extra cadeau bij een aankoopbedrag van X-aantal euro’s.

 

Klaar om van jouw campagnes een echte lead magnet te maken en jouw doelgroep met candy canes naar jouw website te lokken?

 

Dag 6

50% van de lokale zoekopdrachten via mobiel eindigt dezelfde dag nog in een winkelbezoek

 

Dat wees een recent onderzoek van Google in de VS uit. Online vindbaarheid op lokale schaal én via mobiel is dus alles wanneer je bezoekers naar je winkelpunt wil trekken!

 

Hieronder enkele tips & tricks voor jouw bedrijf:

  • Zorg dat je website mobielvriendelijk is;
  • Vermeld duidelijk en frequent de locatie van jouw winkelpunt op je website;
  • Zet zowel SEO-, als SEA-matig in op zoektermen met een locatie of zet zeer lokale campagnes op in Google Ads;
  • Zet specifiek mobiele campagnes op in Google Ads;
  • Maak een Google My Business-account en indien je dit al hebt, zorg dat alle gegevens correct zijn.

 

Bij de uitvoering van bovenstaande zaken, is het belangrijk om te allen tijde je mobiele positie in de Google-zoekmachine in het achterhoofd te houden.

 

Mobiele consumenten hebben immers een hogere urgentie aangezien zij “on the go” zijn. Ze hebben dus niet alle tijd om op zoek te gaan naar datgene waarnaar zij naar op zoek zijn, maar willen zo snel mogelijk een treffend antwoord op hun zoekopdracht.

 

Staat jouw website dus helemaal bovenaan of alleszins toch in de top-3? Dan maak je meer kans dat de consument jouw winkel als “treffend winkelpunt” aanschouwt en je diezelfde dag nog een winkelbezoek ontvangt!

 

 

Dag 7

46% wil een product eerst ‘in het echt’ zien voor ze het kopen

 

Dit blijkt uit een onderzoek dat enkele maanden geleden verscheen op Wordstream.

Maar volgens Bloovi liggen deze cijfers voor de Belgische consument nóg hoger!

 

Logisch ook. Want denk maar eens aan hoe vaak je je hebt voorgenomen om een volgende keer je producten of kledingstukken in de winkel te kopen, omdat je iets online hebt besteld en het toch niet helemaal overeenkwam met je verwachtingen. Juist ja, net iets te vaak.

 

Toch mag je als offline verkoper niet zomaar denken dat je alle macht in eigen handen hebt en dat e-commerce minder belangrijk is. Want ondanks het feit dat de meeste omzet nog altijd in de winkelstraten wordt gedraaid, groeit het aandeel aan online verkopen jaar na jaar enorm.

 

Het beste is dus om ook enkele online mogelijkheden in jouw offline winkel te integreren, om aan de verwachtingen van jouw doelgroep te voldoen.

 

Hieronder enkele voorbeelden rond hoe je dit kan doen:

  • Voorzie je winkel van iPads of andere digitale borden, zodat je klanten meteen een bepaald artikel online kunnen bestellen wanneer dit niet meer voorradig is in je winkel;
  • Zorg dat klanten ook bij verkopers in de winkel kunnen afrekenen, zodat ze niet aan de kassa moeten aanschuiven;
  • Maak enkele paskamers met interactieve spiegels die aanbevelingen doen rond kledij;
  • Maak WiFi beschikbaar in je winkelpunt, zodat je klanten ter plekke reviews kunnen opzoeken van een product dat ze wensen te kopen.

Dag 8

Het gebruik van adblockers blijft toenemen bij desktop-gebruikers en mobiele gebruikers

 

 

Het gebruik van adblockers is vandaag de dag eerder een standaard fenomeen in plaats van een niche-fenomeen.

 

Zo deed in 2016 al 25 procent van de internetgebruikers beroep op een adblocker om online reclame te vermijden. Voor jongeren tussen de 16 en de 24 jaar lag dit aandeel zelfs al op 47 procent!

 

Percentages die volgens een onderzoek in Knack bovendien jaar na jaar blijven toenemen.

 

 

Adblockers dwingen ons dus om op een andere manier te werken en irritante reclame overboord te gooien. Dit doe je onder meer door:

 

  • Geen pop-ups te gebruiken, aangezien deze het meeste kans maken om niet getoond te worden aan adblock-gebruikers;
  • Reclamevormen te gebruiken die desktop-gebruikers en mobiele gebruikers aanvaarden. Denk aan afbeeldingen en skippable pre-roll;
  • Advertenties te vermijden die het gehele scherm overnemen.

 

Ook Google heeft sinds februari 2018 een adblocker op de markt gebracht die sinds dan standaard zit ingebouwd in Google Chrome. Hieronder een overzicht van welke advertenties niet meer zichtbaar zijn met de Google Chrome Ad Blocker:

 

Dag 9

Vrienden en familie hebben een grotere invloed dan celebrities

 

 

Sprout Social deed onlangs een onderzoek naar social media en transparantie, en daar haalden wij de volgende interessante cijfers uit:

 

  • 61% gaf aan dat ze meer geneigd zijn om research te doen naar een product of service dat aangeraden werd door vrienden of familie, tegenover 36% die dat eerder zouden doen op aanraden van een celebrity of influencer.
  • 42% zou een merk aanbevelen aan vrienden of familie als het een merk is dat transparant is op sociale media. Onder transparant valt bijvoorbeeld dat ze juiste informatie delen en op een goede en transparante manier omgaan met privacy.

 

Apps als Likewise spelen hier slim op in: het verzamelt aanbevelingen van mensen die je kent en vertrouwt, in plaats van dat je recensies gaat opzoeken van onbekenden als je op restaurant wil gaan bijvoorbeeld.

Dag 10

17,6% van de maandelijkse zoekopdrachten zijn nieuwe zoektermen

 

 

En dat is toch een serieus aandeel.

 

Dus misschien is het een goede moment om je campagnes in Google Ads nog eens kritisch te bekijken.

 

Zijn de zoekwoorden waar je op biedt niet te beperkend? Als al je advertentiegroepen maar een paar zoekwoorden bevatten en alleen exacte match types, misschien wel.

 

Je kan nooit weten op welke nieuwe zoektermen mensen gaan zoeken, dus het is geen slecht idee om er ook brede match types in te verwerken.

 

Het is natuurlijk goed om je advertentiegroepen specifiek te maken, maar overdrijf hier niet in. Je wilt die nieuwe zoekopdrachten toch kunnen opvangen? Volg het wel op als je brede match types toevoegt, en sluit op tijd woorden uit om irrelevante zoekopdrachten te vermijden.

Dag 11

70% van de hashtags op Instagram is branded

 

 

Hashtags op Instagram, er zijn al boeken over geschreven.

 

Deze wilden we je toch niet onthouden:

 

Hashtags zijn handig om content op Instagram te organiseren en makkelijk terug te vinden, en ze zijn natuurlijk ook super voor marketingcampagnes.

 

User generated-campagnes winnen steeds meer aan populariteit, en daarbij zijn branded hashtags heel handig. Belangrijk is dat ze uniek zijn voor jouw merk of campagne, maar wees gerust creatief. Het hoeft niet altijd gewoon je merknaam te zijn.   

 

Het onthouden waard: onderzoek toont aan dat het optimale aantal hashtags 11 is, hoewel je tot 30 hashtags kan toevoegen op Instagram.

Dag 12

Meer dan de helft negeert marketing e-mails omwille van een te volle inbox

 

 

Volgens een rapport van Yes Lifecycle Marketing is de voornaamste reden dat mensen marketing e-mails negeren, een te volle inbox. Het onderzoek werd gedaan middels een bevraging bij meer dan 1.000 mensen van verschillende leeftijden.   

 

En dan moet je weten dat 47% van hen e-mail als het voorkeurskanaal aanduidde voor de communicatie met een merk.

 

Er zijn natuurlijk ook nog andere motieven om marketing e-mails te negeren: bij 50% was het omdat ze irrelevante productaanbiedingen kregen en bij 41% ging het om irrelevante content. 30% gaf zelfs aan dat ze aanbevelingen kregen voor producten die ze al gekocht hadden.

Dag 13

37% van de online shoppers wil de mogelijkheid om producten terug te sturen

 

 

Online shoppen is altijd een beetje gokken.

 

…Zal de trui die je recent gekocht hebt, effectief wel passen bij jou?

…Is die kabel die je online hebt besteld wel de juiste voor jouw TV?

…Komt je bestelling zonder brokstukken bij jou thuis toe?

 

Al deze zaken maken dat maar liefst 37% van de online shoppers graag de mogelijkheid krijgt om zijn pakketje kosteloos terug te sturen.

 

Bovendien toonde een onderzoek van Deloitte zelfs aan dat verzendkosten voor de consument 3 tot 6 keer belangrijker zijn dan de leveringssnelheid, het bezorgadres en bezorgmoment!

 

 

Wil je dus een streepje voor op jouw concurrentie? Bied dan gratis verzending aan vanaf een bepaald bedrag, indien je kopers bijvoorbeeld voor een ophaalpunt kiezen in plaats van een persoonlijk adres, en beperk je aantal levermomenten tot slechts één à twee keer per week.

 

Zo bespaar je weer een flink aantal kilometers ten opzichte van de marge die je verliest door de gratis levering.

Dag 14

68% van de B2B-bedrijven gebruikt strategische landingspagina’s om leads te krijgen

 

 

Wanneer je gebruikmaakt van Google Ads, maak je ongetwijfeld ook gebruik van verschillende bestemmings-URL’s.

 

Denk maar aan advertenties waarbij je doorverwijst naar de dienstenpagina, de homepagina, de over ons-pagina, enzovoort.

 

Toch blijken deze pagina’s in het merendeel van de gevallen nog te algemeen voor de zoekwoorden waarop je adverteert.

 

Het gevolg?

 

Een hoog bounce rate, aangezien je bezoekers niet meteen vinden waarnaar ze op zoek zijn of wat hen beloofd werd, en je enige kans op een goede indruk die wegvalt. Gone. Verschwunden.

 

Om dit te vermijden, werkt 68% van de B2B-bedrijven met strategische landingspagina’s om nieuwe leads te verzamelen. Een veelgebruikt hulpmiddel hiervoor is Unbounce.

 

Met Unbounce kan je aparte landingspagina’s opmaken rond één bepaalde dienst of een product, zodat je boodschap via Google Ads volledig is afgestemd op degene die je op je specifieke landingspagina weergeeft.

 

Hierdoor behaal je als adverteerder dus een betere quality score, CTR en bounce rate in Google Ads en een heel deel meer leads dan wanneer je algemene pagina’s gebruikt.

Dag 15

Kerstshoppen wordt meer door gemak dan door de prijs gedreven

Nog 10 dagen tot Kerstmis, dus de cadeaustress begint nu echt te komen.

 

Uit het Delivery Matters-rapport van Royal mail blijkt dat mensen online shoppen in de eindejaarsperiode omdat het gemakkelijker is, en daarbij is de prijs ondergeschikt.  

 

  • 68% zei dat ze online shoppen omdat ze het comfortabeler vinden om van thuis uit te shoppen.
  • Dat het op eender welk moment van de dag kan, was voor 63% een doorslaggevende reden.
  • Slechts 38% zei dat ze online shoppen omdat de prijzen lager zijn dan in de winkel.
  • Nog een interessante: de meerderheid verwacht gratis levering als ze online iets bestellen, en 45% verwacht dat ze hier geen minimumbedrag voor moeten spenderen.


Zo, nu weet je weer wat online shoppers belangrijk vinden en waar je op kan inspelen.

 

En eerlijk, als jij kan kiezen tussen in de file staan en shoppen in een overvolle winkelstraat, of cadeaus kopen vanuit je bed, moeilijke keuze?

 

Dag 16

42% van de verkopen tijdens de week voor Kerstmis, zijn van shoppers die online iets willen kopen en ophalen in de winkel

Kerstcadeaus kopen wordt vaak uitgesteld tot het laatste moment, geen verrassingen daar.

 

Vaak is het te laat om online te shoppen en de levertijd af te wachten in deze drukke periode, want tegen dan zijn de feestdagen voorbij.

 

Daarom is het beter om in de laatste week voor Kerstmis andere boodschappen te geven.

 

Is het mogelijk om online iets te bestellen en dit nog voor de feestdagen op te halen in de winkel? Communiceer dit dan duidelijk.

 

Of nog beter, kan je garanderen dat het geleverd wordt voor de feestdagen? Het bespaart hen een rit naar de winkel, en dat zullen shoppers zeker appreciëren. Waarschijnlijk willen ze er zelfs extra voor betalen.

 

Je weet wat je moet doen volgende week om die last-minute shoppers binnen te halen!

Dag 17

Twee derde onthoudt merk na het zien van mobiele ad

Maar liefst 70% van die mobiele gebruikers geeft aan mobiele advertenties irritant te vinden.

 

Daarnaast onthoudt twee derde je merk na het zien van één van je mobiele advertenties.

 

Geen droomcombinatie dus.

 

Want bij een overkill aan mobiele advertenties, durft het dus te gebeuren dat de consument én jouw merknaam onthoudt én hier een slecht gevoel aan overhoudt door de hoeveelheid aan mobiele advertenties die hij ontvangen heeft.

 

Toch wil dit allesbehalve zeggen dat mobiele advertenties verloren moeite zijn.

 

Integendeel zelfs: we moeten er net naar streven om onze mobiele advertenties zo te optimaliseren dat deze weliswaar meer op maat worden van onze doelgroep.

 

Want hoewel consumenten aangeven vaak gefrustreerd te zijn door mobiele advertenties, zegt bijna 70 procent dat ze open staan voor meer advertenties dan ze vandaag de dag zien als ze relevanter voor hen waren. Dit blijkt uit een studie van OpenX.

 

Hoog tijd dus om je standaard mobiele advertenties overboord te gooien en het persoonlijke karakter boven te halen!

Dag 18

54% van de consumenten verwacht onmiddellijk antwoord op sociale media

Klantenservice via sociale media is anno 2018 geen vrijblijvende keuze meer.

 

Sterker nog, wanneer je geen online klantenservice aanbiedt, loop je heel wat potentieel mis!

 

Vandaag de dag leven we immers allemaal zo mobiel, dat we haast vergeten dat er menselijke interactie nodig is om een antwoord te krijgen op onze vragen.

 

We verwachten dus meer en meer van onze verkoper, en hoe sneller deze handelt, hoe beter.

 

Dat blijkt ook uit een onderzoek van e-consultancy waarin staat dat maar liefst 54% van alle consumenten onmiddellijk een antwoord verwacht op social media.

 

Omdat dit niet haalbaar is om 24/24 en 7/7 iemand voor de customer service in te schakelen, werk je best met een automatisch bericht dat wordt verzonden van zodra iemand je een vraag stelt.

 

Hier vind je alvast terug hoe je dit voor Facebook doet.

 

Dit bericht hoeft dan niet meteen in te gaan op de vraag van de consument, maar kan wel perfect als tussenstap dienen om hem te melden dat – van zodra er iemand beschikbaar is – er op zijn vraag wordt ingegaan.

Dag 19

47% wil geen verzendkosten betalen bij online aankopen

Volgens een onderzoek op de website van WordStream wil maar liefst 47% van alle consumenten geen verzendkosten betalen bij online aankopen.

 

Bij onze noorderburen ligt dit aandeel volgens een studie van SAP zelfs op 55%.

 

Enorm hoge cijfers dus.

 

Biedt jouw webshop gratis verzending aan, maar communiceer je dit enkel en alleen nog maar op jouw website?

 

Dan zijn er nog tal van andere manieren om dit te doen:

 

  • Zet bijvoorbeeld in Google Ads sitelink-extensies op waarbij je duidelijk aangeeft dat je  vanaf een bepaald bedrag of gewoonweg altijd gratis verzending aanbiedt.
  • Zet deze informatie eveneens in je ad copy om dit extra te doen opvallen.
  • Voeg deze informatie steeds toe aan je social media-campagnes door bijvoorbeeld een button met ‘Gratis verzending’ op je afbeelding te plaatsen.
  • Vermeld duidelijk op alle productpagina’s, de pagina van het winkelmandje en op de betaalpagina dat verzending gratis is.


Je zal merken dat het je een groot concurrentievoordeel en minder verlaten winkelwagentjes oplevert! 

Dag 20

74% gebruikt Facebook voor professionele doeleinden

Volgens een recent onderzoek van HubSpot is er een sterke verandering zichtbaar in de manier waarop mensen sociale media inzetten voor professioneel gebruik.

 

Waar bedrijfsleiders vroeger voornamelijk LinkedIn beschouwden als bedrijfskanaal, gebruikt vandaag de dag maar liefst 74% van de mensen Facebook voor professionele doeleinden.

 

Geen verrassend gegeven als je weet dat dit kanaal met haar 1,5 miljard dagelijkse gebruikers momenteel het grootste social media-platform is en dus heel wat interessante informatie te bieden heeft!

 

Daarnaast zitten er op Facebook niet alleen interessante consumenten, maar ook concurrenten die je liefst zoveel mogelijk in het oog houdt.

 

Hierop inzetten is dus van groot belang wanneer je naast het bereiken van je consumenten, ook de concurrentie wil bijhouden!

Dag 21

71% van Gen Z koopt meer in een webshop om gratis verzending te krijgen

Een recent onderzoek van Temando leert ons dat 71% van generatie Z bereid is om online meer te spenderen als hij hierdoor gratis verzending krijgt.

 

Dit in tegenstelling tot slechts 56% van de andere consumenten die gewoonweg de webshop verlaat of toch maar verzendkosten betaalt.

 

Daarnaast is Gen Z zelfs bereid om deze verhoogde uitgaven nóg eens te verhogen, wanneer ze hierbij de mogelijkheid krijgen om hun levering op dezelfde dag of zelfs binnen een paar uur voor de deur te ontvangen!

 


Zeer interessante informatie dus, als je merkt dat jonge kopers in jouw webshop regelmatig een vol winkelmandje achterlaten omdat je tot op vandaag nog geen gratis verzending aanbiedt.

 

Misschien dan toch maar eens overwegen om hier verandering in te brengen? 😉

Dag 22

80% zegt dat een onmiddellijk antwoord op sociale media hun loyaliteit aan het merk beïnvloedt

 

 

Dat blijkt uit een recente studie van Salesforce.

 

Social media-gebruikers willen namelijk reeds binnen het uur weten of hun vraag intern al dan niet wordt behandeld.

 

Een onbegonnen opdracht, of zijn er hulplijnen?

 

Natuurlijk is het voor quasi geen enkel bedrijf haalbaar om 24/24 en 7/7 een klantendienst aan te bieden waar iemand bereikbaar is om een antwoord te bieden op allerlei vragen.

 

Daarom bieden verschillende social media-kanalen, waaronder Facebook en Instagram, de mogelijkheid om een automatisch antwoord in te stellen. Deze boodschap verschijnt dan wanneer iemand je via chat aanspreekt.

 

Op deze manier laat je aan je prospect of consument zien dat je zijn of haar vraag goed hebt ontvangen, en kan je hierop terugkomen van zodra er iemand van de customer service aanwezig is.

Dag 23

Onze attention span wordt niet korter, maar selectiever

 

 

De aandachtsspanne van mensen wordt steeds korter, je hebt het waarschijnlijk al 1000 keer gelezen.

Maar volgens het State of Attention rapport van Prezi wordt de aandachtsspanne niet korter, maar gewoon selectiever.

En dat is één van de redenen waarom relevante en gepersonaliseerde content marketing heel belangrijk is.

60% van de ondervraagden zei dat ze content hun onverdeelde aandacht kunnen geven zonder afgeleid te worden, en ze gaven aan dat dit verbeterd was in vergelijking met vorig jaar.

42% zei ook wel selectiever te zijn geworden wat betreft de content die ze lezen.

Daarnaast gaf 66% aan dat ze eerder wachten tot content hen ‘vindt’. Ze gaan er dus niet (actief) zelf naar op zoek.

Marketeers kunnen de aandacht trekken door een meeslepend verhaal te combineren met sterke visuals. 85% van de ondervraagden vond een sterk verhaal cruciaal om de aandacht vast te houden.  

Dag 24

30% kocht al eens een product dat ze via Instagram ontdekten

 

 

Een derde van de ondervraagden heeft al eens iets gekocht dat ze voor de eerste keer op Instagram gespot hadden.

 

Met 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers is dat lang niet slecht!

 

Instagram-advertenties kosten over het algemeen meer dan Facebook advertenties, maar ze zijn de investering dus wel waard.

 

Het engagement op Instagram ligt heel wat hoger, en mensen staan (voorlopig) nog heel erg open voor ads op Instagram.

 

Bekijk dus zeker eens of je doelpubliek op ‘Insta’ zit en investeer in sterke ads met mooie beelden. Nurture die leads tot ze klaar zijn om te converteren!

Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website