Websteak Adventskalender 2017

Kerstmis en het nieuwe jaar staan voor de deur!

 

Om er een feestelijke maand van te maken, delen we via deze weg elke dag een smakelijk marketing-insight voor de kleine goesting.

 

Net zoals bij een adventskalender kan je elke dag een extra vakje openen tot het Kerstmis is – zo heb je iets om over te praten als het gesprek straks stilvalt aan de feesttafel.

 

Of je nu geïnteresseerd bent in social media, e-mailmarketing, SEA of een ander domein van online marketing, wij voorzien 24 dagen lang de meest interessante weetjes. Wat jij moet doen om uit te kunnen pakken met zotte cijfers bij familie en vrienden? Gewoon een maand lang elke dag deze pagina in de gaten houden…

 

Prettige feesten en maak er een fantastisch 2018 van!

 

PS Hele hele jaar door lekkere marketingtussendoortjes ontvangen? Laat je gegevens achter in de rode ‘Zin in een tussendoortje?’-balk. Je krijgt dan af en toe interessante insights, trends of tips in je mailbox. The gift that keeps on giving 🙂

Dag 1

Er wordt tot 10x meer doorgeklikt op remarketing-advertenties dan op reguliere Display-ads.

Hoewel je van internetgebruikers maar zelden goeie dingen hoort over remarketing en advertenties die hen lijken te ‘achtervolgen’, is het wel een uiterst effectieve tactic om geïnteresseerden opnieuw te bereiken en in uitgesteld relais te overtuigen tot een conversie. Meer nog, er wordt niet alleen tot 10x meer doorgeklikt door ‘warme’ leads dan door ‘koude’, ‘warme’ bezoekers zijn ook dubbel zo waarschijnlijk om te converteren. Deze kans wordt alleen maar groter naarmate ze je advertentie meerdere keren hebben gezien.

 

Daarnaast is Display-remarketing een erg krachtige branding-tactic. Het is namelijk erg moeilijk om aan je merk te bouwen door middel van tekstadvertenties – logo’s en visuele elementen werken een pak beter.

 

Remarketing laat toe om op creatieve manieren met je merk uit te pakken op basis van het gedrag van bezoekers. Vonden ze je site via een non-branded organische zoekopdracht? Welke pagina’s hebben ze bekeken? Je kunt je boodschap (en visual) hier perfect op afstemmen!

Dag 2

De gemiddelde pagina in de top-10 zoekresultaten, is twee jaar oud of ouder. Topresultaten zijn gemiddeld bijna drie jaar oud.

Uit het onderzoek van Ahrefs bleek ook dat slechts 22 procent van de pagina’s in de top-10 zoekresultaten minder dan een jaar geleden gemaakt werden. Het duurt dus meestal wel een tijdje voor je bovenaan verschijnt. En dat gebeurt natuurlijk niet zomaar: er gaat veel werk en een goede SEO-kennis aan vooraf.

 

Voor zoekwoorden met een laag zoekvolume kan je makkelijker en sneller een hoge positie krijgen dan voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Verder moet je ook rekening houden met de sterkte van de website, je publiek, de competitie, het budget en tot slot de aard van de content zelf.

Dag 3

Het gemiddelde click-through rate op mobiele zoekresultaten is 28 procent voor de eerste positie en 9 procent voor de tweede positie.

Location, location, location! Niet alleen als het aankomt op vastgoed, is locatie doorslaggevend, ook voor je online prestaties is het een cruciale factor, en dan vooral in de zoekresultaten. Zeker wat betreft mobiele resultaten, waar het aantrekkelijke ‘real estate’ aanzienlijk kleiner is, mag je het belang van een toppositie niet onderschatten. Bijna 30 procent klikt door op het eerste resultaat, terwijl het tweede resultaat nog zo’n 10 procent van de kliks binnenhaalt. Verschillende factoren dragen hiertoe bij, maar de achterliggende intentie van de zoeker is misschien wel de belangrijkste: mobiele gebruikers zoeken snel naar oplossingen on the go.

 

Voor desktopresultaten is de discrepantie kleiner: het eerste resultaat mag rekenen op zo’n 20 procent van de clicks, het tweede op ongeveer 12 procent.

Dag 4

Er wordt het vaakst doorgeklikt op e-mails die worden uitgestuurd om 11u ‘s morgens.

 

Timing is alles! Slechte timing zorgt zelden voor goede resultaten en kan zelfs de beste campagne helemaal doen ontsporen. Het moment waarop je een mailing uitstuurt, bijvoorbeeld, laat je maar beter niet aan het toeval over. Ga je de concurrentie aan met de massa op dinsdag en donderdag? Of speel je het slim en verstuur je op woensdag of zaterdag? Welke keuze je ook maakt, de meeste respons krijg je doorgaans op mails die om 11u ‘s ochtends in de mailbox van je ontvangers verschijnen.

 

Ook e-mails die vóór 7u ‘s morgens of ná 20u ‘s avonds worden worden verstuurd, mogen rekenen op mooie open rates. Let wel, het gaat hier vaak om mensen die hun inbox doornemen van op hun smartphone. Ingewikkelde follow-upacties mag je hier doorgaans niet verwachten.

Dag 5

Bedrijven die automation gebruiken, genereren tot 2x meer leads dan bedrijven die e-mail blasts inzetten.

 

Dit komt uit een onderzoek van Autopilot, waaruit ook naar voor kwam dat bedrijven die automation software gebruiken, door anderen gezien worden als dubbel zo effectief in hun communicatie.

 

Je klanten bestoken met e-mails is dus niet the way to go.

 

Meer nog, als mensen te veel niet-relevante mails van je krijgen die niet op hen van toepassing zijn, zullen ze je boodschappen op den duur negeren of zich uitschrijven. Dit tast natuurlijk ook de reputatie van je bedrijf aan. Het werkt daarom beter om automation flows op te zetten en gepersonaliseerde e-mails te sturen. Bij automation flows zijn er bepaalde triggers die bepalen welke mails ontvangers krijgen, waardoor ze alleen hoogst relevante boodschappen in hun mailbox zien verschijnen.

Dag 6

50 procent van de zoekopdrachten bestaat uit vier woorden of meer.

 

Not all keywords are created equal. Tijdens eerste gesprekken en meetings vernemen we vaak dat klanten graag hoog willen scoren voor een bepaalde zoekwoord – of een reeks zoekwoorden. Daarbij gaat het vaak om hyperspecifieke termen die wel relevant zijn voor de sector, maar die weinig of geen rekening houden met hoe internetgebruikers werkelijk zoeken. Zoekopdrachten die bestaan uit vier woorden of meer (ook wel: long-tail keywords), behelzen een strategisch segment van je doelpubliek, en misschien zelfs het meest gekwalificeerde. Long-tail zoekwoorden houden niet alleen kansen in voor content marketing; ook voor SEO hebben ze een duidelijke meerwaarde.

 

Vooral zoekers die heel specifiek naar iets op zoek zijn, gebruiken namelijk long-tail zoekwoorden. Deze mensen staan op het punt om een aankoop te doen (of ze zijn in ieder geval op zoek naar zeer specifieke informatie). Iemand die zoekt naar ‘cloud hosting’ heeft heel andere intenties dan iemand die zoekt naar ‘de voor- en nadelen van cloud hosting’. Aangezien de vragen compleet anders zijn van aard, moet het aangeboden antwoord dat ook zijn.

Dag 7

Automatisch doorgeplaatste posts op Facebook, zorgen voor 70 procent minder likes en comments.

Social media inzetten om engagement los te weken van je doelpubliek? Dan kom je maar beter aan de start met een strategie op maat.

 

Zonder meer ‘batch and blast’-posts lanceren naar je volgers over de verschillende kanalen heen, is in ieder geval niet wenselijk. Meer nog, je bouwt er allesbehalve een trouw publiek, kwalitatieve kanalen en meer engagement mee.

 

Kwaliteit (en niet kwantiteit!) is the way to go als het aankomt op social media marketing. Via tooltjes automatisch posts doorplaatsen die geen rekening houden met de eigenheid van de verschillende platformen in kwestie, zorgt voor opvallend minder engagement van je fans en volgers.

Dag 8

Shoppers die een van je video’s bekijken, zijn 1,8x meer waarschijnlijk om een aankoop te doen.

 

Het belang van video mag niet worden onderschat. Consumenten die in de oriënterende fase zitten, kijken massaal video’s omtrent producten (of diensten) voor ze een beslissing nemen en tot actie overgaan. Achterblijven doe je beter niet: zo’n 70 procent laat weten dat bedrijven die videocontent aanbieden, een meer positieve indruk maken én meer vertrouwen opwekken dan bedrijven die dat niet doen. Volgens bevraagden is de ideale lengte van een productvideo maximum 5 minuten. Deze tijd kun je gebruiken om producten uitvoerig te tonen en het gebruik te demonstreren.

 

Het is trouwens niet alleen tijdens de oriënterende fase dat consumenten video weten te smaken. Ook tijdens het aankoopproces en zelfs na de aankoop (teneinde klanten geëngageerd te houden), vallen er heel wat kansen te rapen.

Dag 9

Mensen die op zoek zijn naar B2B-oplossingen, doen gemiddeld 12 zoekopdrachten voor ze kiezen om te engageren met een bepaalde site.

De B2B-markt is ontzettend uitgebreid en divers. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat decision-makers die op zoek zijn naar oplossingen, aardig wat research doen voor ze kiezen om een partij te contacteren. Je zou kunnen denken dat een branded search aan de basis ligt van hun zoektocht, maar dat is niet de realiteit. Meer nog, ongeveer 70 procent van de (onder)zoekers begint met een generische zoekopdracht (een product of dienst). Vervolgens nemen ze hun tijd om te kijken en te vergelijken: gemiddeld zoeken ze 12 keer voor ze een actie ondernemen.

 

Het komt er met andere woorden op aan om je verhaal goed te plaatsen en te articuleren in de koop-journey. Inzetten op non-branded zoektermen om mensen te bereiken die je merk nog niet kennen, is de sleutel. Vervolgens gebruik je interne links om gebruikers naar de meest relevante pagina’s te loodsen.

Dag 10

Zoekopdrachten rond GDPR zijn gestegen met 215 procent ten opzichte van vorig jaar.

 

Volgens onderzoek van I-COM zijn de Google-zoekopdrachten in verband met GDPR, of de General Data Protection Regulation, 215 procent gestegen in het voorbije jaar. Op 25 mei 2018 treedt deze nieuwe normering definitief in werking, en dit toont toch aan dat zaakvoerders steeds meer bezig zijn met de voorbereidingen. Het is natuurlijk ook iets dat je niet van de ene dag op de andere aanpakt, want de manier waarop data verzameld en bijgehouden, wordt verandert op een ingrijpende manier.   

 

Ben jij al klaar voor GPDR?

Dag 11

47 procent van de consumenten ziet drie tot vijf stukken content voor ze tot actie overgaan.

 

Volgens een onderzoek van Demand Gen Report consumeert bijna de helft van de respondenten drie tot vijf stukken content voor ze overgaan tot een koopactie, wat in dezelfde lijn ligt van eerdere resultaten. Veel van die content zien ze online, je leest zelf toch ook vaak een paar reviews of je bekijkt de website voor je iets koopt?  

 

Daarom is het belangrijk om mensen de juiste boodschappen te tonen op de juiste moment. Dit gaat in verschillende stappen, en ook het type content is belangrijk. Je kunt blogartikels schrijven, maar ook reviews, video’s en whitepapers zijn tactics die je kunt overwegen.

Dag 12

62 procent van de mensen vindt een gepersonaliseerd onderwerp een goede incentive om een e-mail te openen.

 

Vooral voor millennials is dit een goede tactiek. Afhankelijk van de sector verkiest tot 91 procent van de millennials een gepersonaliseerde e-mail. Bij mensen van 55 jaar of ouder werkt personalisatie ook, maar het heeft een minder grote invloed: tot 78 procent van hen verkiest een gepersonaliseerde e-mail.

 

Naast personalisatie behoren ook kortingen tot één van de voornaamste redenen om een mail van een merk te openen.

 

Deze cijfers komen uit een rapport van Campaign Monitor dat de gewoonten van consumenten rond e-mails onderzocht. Je mails personaliseren kan dus een grote invloed hebben, vooral als je doelgroep jonger als 35 jaar is.

Dag 13

36 procent van de consumenten vindt dat de kwaliteit van advertising er op vooruitgaat.

 

Hoewel zo’n 20 procent van de internetgebruikers een ad blocker gebruikt, vindt zo’n vier op tien dat online advertising over het algemeen beter wordt. Zo’n 68 procent zegt advertenties te tolereren of zelfs leuk te vinden. Van degenen die advertenties blokkeren, geeft ongeveer de helft aan dat ze dat doen omwille van bepaalde aspecten van advertising, niet de advertenties op zich. Mobiele advertenties in het bijzonder kunnen op veel bijval rekenen, vooral dan als de ad relevant is. Een recente studie heeft aangetoond dat iets meer dan een derde van de gebruikers bereid is om meer data te delen met merken, zolang ze daar meer relevante advertenties voor in ruil krijgen.

Dag 14

Tegen 2022 zullen chatbots bedrijven een besparing van 6,7 miljard euro opleveren.

 

Juniper onderzocht het gebruik van chatbots in verschillende sectoren, en daaruit bleek onder andere dat chatbots een serieuze besparing kunnen betekenen voor bedrijven.

 

De gezondheidszorg en de banksector zullen hier de grootste voordelen van ondervinden. Het gebruik van chatbots in deze sectoren zou een besparing betekenen van ongeveer 4 minuten per interactie. Als Artificial Intelligence zich verder ontwikkelt, zullen chatbots steeds beter mensen kunnen helpen.

 

Wil je zelf ook eens testen of chatbots zouden werken voor jouw bedrijf? Facebook Messenger biedt een Customer Chat-plugin die automatisch berichten kan sturen bij bepaalde triggers, maar waarmee je ook zelf kan chatten met bezoekers.

Dag 15

30 procent van de mobiele zoekopdrachten is gelinkt aan een locatie.

 

Zo’n 75 procent van de mensen die op hun smartphone zoeken naar iets in de buurt, bezoeken de zaak die ze vinden binnen één dag. Misschien nog belangrijker: in 28% van de gevallen doen ze dan ook een aankoop.

 

Nu je dit weet, kun je het meenemen in je strategie. Waar moet je zeker op letten?

 

  • Zorg dat je bovenaan verschijnt als mensen zoeken naar je product en een plaats in de buurt.
  • Maak het mensen makkelijk: zorg dat ze je snel kunnen vinden via Google Maps, of dat ze kunnen bellen met één klik.
  • Zorg dat ze op een mobielvriendelijke website terechtkomen: dit is niet alleen aangenamer, maar het zorgt ook voor een betere positie in de zoekresultaten.

Dag 16

Er werd in 2017 20 procent meer online video gekeken ten opzichte van vorig jaar.

 

Consumenten keken dit jaar zo’n 48 minuten aan online video’s per dag. Dat is een stevige stijging ten opzichte van de 39 minuten die we in 2016 aan video besteedden. Het zijn vooral mobiele toestellen die deze groei aandrijven. De cijfers kunnen nog een beetje schommelen, maar verwacht wordt dat zo’n 29 van deze 48 minuten gebeuren via mobile. Dat is een stijging van 35 procent tegenover vorig jaar.

 

We zien deze groei ook weerspiegeld in de online video adspend, die toeneemt met zo’n 23 procent. Globaal gaat er zo’n 22 miljard euro om in online video advertising. Vorig jaar was dat bedrag 18 miljard. Het gros van dit bedrag gaat momenteel naar fixed devices, maar dat zou in 2018 wel eens kunnen veranderen. Experts verwachten namelijk ook hier een shift naar mobile.

Dag 17

’Right side’ ads in Google zijn nu al een tijdje weggehaald. Het effect? Een hogere CTR.

 

Begin vorig jaar verving Google de advertenties aan de rechterkant door een vierde rij met advertenties boven de organische zoekresultaten. We zijn nu bijna twee jaar later, en de algemene trend is dat CTR’s zijn gestegen met bijna 50 procent, waarbij er vooral voor positie drie en vier sterke toenames waren. Accuracast baseerde zich voor dit onderzoek op 2 miljoen zoekopdrachten in de 12 maanden voor en na de aanpassing. Het was een gok van Google, maar wel een berekende: de advertenties bovenaan lijken meer op organische zoekresultaten en worden daarom waarschijnlijk gezien als betrouwbaarder.   

Dag 18

67 procent van de B2B-marketeers rapporteert 10 procent meer verkoop dankzij lead nurturing, 15 procent zelfs 30 procent of meer.

 

B2B-marketeers zetten almaar meer in op automation en lead nurturing om op een structurele manier doelgroepen en prospects te bewerken. En dat loont. Het is meteen ook dé reden dat de budgetten voor automation er jaar na jaar op vooruit gaan. Aanhoudende, relevantie communicatie volgens de positie van een prospect/lead in de customer journey, zorgt met andere woorden voor grotere payoffs.

 

Lead nurturing beperkt zich trouwens niet tot alleen e-mail. Ongeveer 40 procent van de B2B-marketeers gebruikt ook social media om te interageren met prospects.

Dag 19

De helft van de online shoppers stopt met een aankoop als ze de verzendingsmogelijkheden niet goed vinden.

 

Volgens een rapport van MetaPack kunnen de verzendingsopties een echte dealbreaker zijn bij online aankopen. 3577 consumenten uit Europa en de VS deden mee aan de survey, en 39 procent van hen gaf zelfs aan dat ze nooit meer opnieuw iets bij een webshop zouden kopen als de verzending tegenviel. Daarnaast gaf meer dan de helft aan dat dat de verzendingsopties bepalend zijn in de keuze bij welke webshops ze regelmatig winkelen.

 

Nog eentje om mee te nemen in je strategie: bijna driekwart van de deelnemers gaf aan dat ze meer items hebben gekocht om van een gratis verzending gebruik te kunnen maken.

Dag 20

Mensen openen hun e-mails vooral op hun smartphone.

Meer dan de helft van de tijd (55 procent) openen mensen een e-mail op een mobiel apparaat. Dat is een stijging van 26 procent tegenover 2012. In dit onderzoek van Return Path vallen zowel smartphones als tablets onder mobiele apparaten.

 

Dit heeft een impact op hoe je mails eruitzien, en daarom geven we enkele tips mee:

  • Zorg dat de e-mail zelf en landingspagina’s waar je naar linkt, mobielvriendelijk zijn.
  • Beperk de laadtijd door geen te grote afbeeldingen te gebruiken.
  • Analyseer je resultaten en pas je strategie eventueel aan zodat het toegespitst is op jouw lezers. Hou daarbij niet alleen rekening met het aantal kliks, maar ook met de tijd die ze spenderen aan de mail. Zo kan je afleiden hoe boeiend ze de inhoud vinden. Als ze meteen wegklikken, is de laadtijd misschien te lang.

Dag 21

36 procent van de consumenten vindt dat de kwaliteit van advertising er op vooruitgaat.

 

Hoewel zo’n 20 procent van de internetgebruikers een ad blocker gebruikt, vindt zo’n vier op tien dat online advertising over het algemeen beter wordt. Zo’n 68 procent zegt advertenties te tolereren of zelfs leuk te vinden. Van degenen die advertenties blokkeren, geeft ongeveer de helft aan dat ze dat doen omwille van bepaalde aspecten van advertising, niet de advertenties op zich. Mobiele advertenties in het bijzonder kunnen op veel bijval rekenen, vooral dan als de ad relevant is. Een recente studie heeft aangetoond dat iets meer dan een derde van de gebruikers bereid is om meer data te delen met merken, zolang ze daar meer relevante advertenties voor in ruil krijgen.

Dag 22

Influencers beïnvloeden tussen 20 en 50 procent van alle aankoopbeslissingen.

Naast klassieke advertenties zijn ook de aanbevelingen van personen die je potentiële klanten respecteren en vertrouwen vandaag de dag enorm belangrijk. Via de juiste influencer je merk delen met een groot publiek, kan daarom een interessante strategie zijn. Je kunt berichten van influencers op je eigen kanalen inzetten, of natuurlijk je bereik uitbreiden door via de kanalen van influencers zelf te gaan.

 

Vooronderzoek is natuurlijk wel aan de orde. Een influencer moet relevant zijn, een groot bereik hebben, en veel betrokkenheid kunnen creëren. Als aan deze drie voorwaarden is voldaan, kun je spreken van een goede ‘match’. Instagram is misschien wel het populairste kanaal voor influences. Dit jaar werd ongeveer 1 miljard euro aan reclamekosten betaald voor influencer marketing via IG.<

Dag 23

Marketeers die al twee jaar of langer gebruikmaken van social media, zien hun salesresultaten positief evolueren.

 

Het vraagt tijd om met leads relaties op te bouwen die uiteindelijk resulteren in sales. Een groot deel van de marketeers die er ook echt de tijd voor nemen, zien echter mooie resultaten. Langer dan twee jaar (of meer dan zes uur per week) op een strategische manier bezig zijn met social media, zorgt voor een merkbare return bij 9 op 10 marketeers, en niet alleen in de vorm van exposure en partnerships. Ook wat betreft gegenereerde leads maken social-happy bedrijven merkbare sprongen. Daarnaast zorgen doorgedreven social media-inspanningen voor waardevolle insights met betrekking tot de markt.

 

Zo’n 52 procent kiest Facebook als belangrijkste platform, gevolgd door LinkedIn (21 procent), Twitter (12 procent) en YouTube (4 procent). Facebook blijft voor veel marketeers dus met voorsprong het primaire kanaal.

Dag 24

‘Abandoned cart’-mails worden in 40,5 procent van de gevallen geopend.

Dit percentage is bijna dubbel zo hoog dan het open rate bij andere e-mails van retailers. Meer nog, ook het click-to-purchase rate ligt bij deze mails veel hoger: 28,7 procent tegenover 2,5 procent bij andere e-mails. Er zijn dus ook echt conversies.

 

Volgens andere onderzoeken laten mensen spullen in hun winkelkarretje liggen omdat ze die simpelweg niet willen kopen, maar zo zwart-wit is het dus blijkbaar niet. Soms hebben deze mensen gewoon nog een klein duwtje nodig om tot een aankoop over te gaan. Een korting of gratis verzending kan zo’n duwtje zijn.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website