Websteak Adventskalender 2019

Om het aftellen naar Kerstmis wat draaglijker te maken, vind je hier elke dag een smakelijk marketingweetje!

 

Je kent het systeem van een adventskalender wel: elke dag open je een nieuw vakje waar een cadeautje achter zit, tot het Kerstmis is. En in dit geval trakteren wij je een maand lang elke dag op een een kort cijfer of insight.

 

Er is voor ieder wat wils: of je nu honger hebt naar weetjes over social media, e-commerce, advertising of een ander domein van online marketing, we got you covered.


Geniet van de feestdagen en maak er een fantastisch 2020 van!

P.S. Wil je het hele jaar door kleine marketingsnacks in je mailbox? Laat je e-mailadres achter in de rode ‘Zin in een tussendoortje?’-balk. Je krijgt dan regelmatig interessante insights, trends of tips in je mailbox. Een vroeg kerstcadeau van ons voor jullie 🎁

Dag 1

70% van het informatie-zoekgedrag gebeurt online.

 

Het is al lang niet meer zo dat ‘verkopen’ begint tijdens een verkoopgesprek. Dankzij het internet gebeurt het leeuwendeel van het voorbereidende werk online: maar liefst 70%  van het informatiezoekgedrag vindt online plaats. Door je alleen maar concentreren op de overige 30% (door middel van pricing, kortingen en sales tactics), laat je enorm veel potentieel liggen. Het komt erop aan om tijdens de initiële onderzoeksfase een rol te spelen en aan je awareness te sleutelen. Inzetten op content, aangepast aan de verschillende fases van de customer journey, is een must. Volgens studies consumeren B2B-kopers vooral white papers (82%), webinars (78%) en case studies (73%) voor ze aankoopbeslissingen maken. E-books (67%), infographics (66%) en blogposts 66%) zijn de volgende ‘beïnvloeders’ in het rijtje.

 

Dag 2

Zoekmachines zorgen voor 93% van het globale webverkeer.

 

Werken aan de vindbaarheid van je website en de optimalisatie van je positie in de rankings, is een must. Daarbij willen we benadrukken dat SEO geen eenmalige ingreep is en al helemaal geen quick fix: waar je een tiental jaar geleden nog weg kwam met het ‘goed zetten’ van bepaalde elementen, is SEO vandaag veel holistischer van aard. Dankzij regelmatige algoritmewijzigingen en de moordende concurrentie voor bepaalde keywords, zijn verworven posities al lang geen gegeven meer. Je moet blijven sleutelen en tweaken om de best mogelijke ervaring te bieden en te scoren met je website.

 

Dag 3

50% van de zoekers zal sneller op een brand name klikken als het merk twee keer (of vaker) terugkomt in de zoekresultaten.

 

Content marketing en SEO zijn twee handen op een buik. Door op een slimme manier om te gaan met zoekwoordonderzoek en content uit te werken die inspeelt op de leefwereld van de gebruiker, zal je op een duurzame manier zichtbaar worden in de zoekresultaten. De combinatie van beide domeinen betekent een win-win: je biedt namelijk niet alleen de juiste informatie om gebruikers door de salesfunnel te gidsen; je wordt ook nog eens beter vindbaar in Google. Als je dit op een systematische manier aanpakt, zal je na verloop van tijd met verschillende pagina’s ranken voor bepaalde zoekwoorden en clusters, waardoor gebruikers sneller jouw website zullen bezoeken in plaats van die van een concurrent.

 

Dag 4

Zo’n 1 op 10 van je blogposts zorgt voor zo’n 40% van je totale blogverkeer.

 

Volgens onderzoek krijgt een minderheid van de blogposts die worden gepubliceerd (zo’n 1 op 10, per schattingen) ooit voet aan grond, wat betekent dat ze maand na maand voor meer verkeer zorgen en echte ‘traffic magnets’ worden. Door op een slimme manier werk te maken van pillar posts, bijvoorbeeld in de vorm van evergreen dossier- of clusterblogs, kun je actief je bezoekersstroom de hoogte in krijgen. Maar ook distributie op social media mag natuurlijk niet worden vergeten. Dat kun je op een strategische manier aanpakken, bijvoorbeeld door middel van content scaling. Daarmee ga je elk stuk dat je schrijft, tot 30-maal toe nieuw leven inblazen via social media door de belangrijkste ‘hooks’ op platform-specifieke manieren te gaan delen.

 

Dag 5

Locatie-specifieke advertising-campagnes zijn 20 keer effectiever dan traditionele ads.

 

We willen allemaal graag overal en all the time aanwezig zijn met onze boodschappen. Maar dat is niet de beste manier om met advertising om te gaan. Als je kritisch nadenkt over wie je doelgroepen zijn en waar zij zich bevinden, volgen de slimste targeting-instellingen achteraf vanzelf, zonder een lang proces van trial en error. Welke geografische regio’s je zal bedienen, is een logisch gevol van deze oefening. Zeker als je een lokale speler bent of je activiteiten zich voornamelijk afspelen in een straal rond bepaalde winkelpunten of verdelers, is het een slimme zet om een grote speler te zijn in een afgebakende regio, dan de zoveelste mededinger in een veel grotere regio.

 

Dag 6

Slechts 7% van de zoekers bekijkt ooit pagina 3 an de zoekresultaten.

 

Je kent misschien het grapje wel: de best plaats om je te verstoppen, is de tweede pagina van de zoekresultaten. Niemand zal je er komen zoeken. Je website op de eerste pagina krijgen, is met andere woorden een must. Dat kun je doen door op een slimme manier met SEO om te gaan. Maar ook je content, de basis van SEO, verdient de nodige aandacht. Met keyword stuffing en wat bindteksten kom je er niet, omwille van het overaanbod moet je meer en meer inzetten op 10X content. Dat is content die tien keer beter is dan de content die momenteel wordt aangeboden rond de vragen die gebruikers hebben.

 

Dag 7

Slechts 63% van alle content die wordt geschreven, is bedoeld voor een specifiek persona.

 

Via content marketing kun je gebruikers op het juiste moment de juiste informatie bieden, waardoor je expertise uitdraagt, autoriteit opbouwt en een steeds groter aandeel in hun consideration sets gaat innemen. Maar contentcreatie moet natuurlijk wel op een gerichte manier gebeuren om efficiënt te zijn. De basis is daarbij het door en door kennen van je doelgroep, bijvoorbeeld middels de uitwerking van persona’s. Daarmee graaf je dieper dan zuiver demografische eigenschappen, en ga je op zoek naar de intrinsieke motivaties en interesses van je doelgroep.

 

Dag 8

80% van de millenial-Pinterest’ers zegt dat het platform hen inspireerde om bepaalde aankopen te doen.

 

De statistieken liegen er niet om: Pinterest-gebruikers zijn enorm geëngageerd, wat maakt dat het platform niet alleen geschikt is om aan je awareness te bouwen, maar ook om aankopen te stimuleren. Meer nog, meer dan de helft van de gebruikers heeft al eens iets gekocht na het gezien te hebben op Pinterest. Het is dan ook fantastisch nieuws voor marketeers dat je sinds kort kunt adverteren op het platform. Daarbij kun je targeten op basis van locatie, taal, geslacht, leeftijd, interesses, plaatsingen en apparaten. Het is ook mogelijk om retargeting en ‘actalike audiences’ op te stellen of een klantenlijst in te laden en, net zoals bij Google Ads, te targeten op basis van zoekwoorden.

 

Dag 9

Dankzij contentcreatie realiseer je tot 434% meer geïndexeerde pagina’s in Google.

 

Search Engine Optimization (SEO) draait om méér dan alleen he website-technische aspect. Om beter vindbaar te worden in Google, kun je ook niet heen om het belang van content marketing. Door beide domeinen te combineren, ga je het effect van je SEO- en contentinspanningen versterken voor meer geïndexeerde pagina’s en een betere vindbaarheid. SEO legt voornamelijk de focus op het behalen van een uitstekende ranking in de zoekmachines, terwijl content marketing het geven van de juiste informatie aan een bepaalde doelgroep als hoofddoel heeft. Of met andere woorden: twee handen op een buik.

 

Dag 10

Je krijgt 2 seconden. Als je website dan niet geladen is, gaan je bounce rates met 50% omhoog.

 

Mensen verwachten snelle websites en korte laadtijden, zeker met de explosieve groei van mobiel gebruik. De Site Speed-update van Google in 2018, strafte systematisch de traagste websites af, maar vandaag de dag is elke sub-optimale gebruikservaring cause for concern. Mobiele sitespeed verdient in dit verhaal extra je aandacht, zeker omdat meer dan de helft van de zoekopdrachten via smartphones gebeuren. Om gebruikers tevreden te houden en hoge bounce rates te vermijden, kun je dus maar best inzetten op snelle pagina’s en vlotte gebruikservaringen.

 

Dag 11

De helft van alle zoekopdrachten bestaat uit 4 woorden of meer.

 

Het is heel verleidelijk om vooral in te zetten op korte zoekwoorden aangezien de 1:1 vertaling met je business duidelijker is, maar het echte potentieel zit hem vooral in de ondergebruikte long-tail. Dit zijn langere zoekopdrachten waaruit een veel meer afgelijnde motivatie blijkt. Het volume zal lager zijn dan bij de ‘sexy’ single-term zoekwoorden, maar de snelheid waarmee je stappen kunt zetten qua SEO en SEA, alsook het gegeven dat long tail-zoekers zich al verder in de funnel bevinden, maakt dat zoekopdrachten bestaande uit 4 of meer woorden, bijzonder interessant zijn. Want weet: hoe specifieker een zoekopdracht, hoe afgelijnder (en dus interessanter) het ‘probleem’ van de zoeker.

 

Dag 12

Relevantie voor je publiek en storytelling zijn de belangrijkste succesfactoren voor content.

 

Relevantie werd in 58 procent van de gevallen genoemd, storytelling in 57 procent. Schiet je content maar niet uit de startblokken? Dan kan het een goed idee zijn om even uit te zoomen en werk te maken van buyer persona’s. Die kijken verder dan puur demografische gegevens voor het samenstellen van je ideale doelgroep, en geven je de nodige informatie om content uit te werken die wél resoneert. Je buyer persona’s geven je een perfect beeld van je ideale kopers. Zo vertellen ze je onder meer wie ze zijn, waar je ze kan bereiken, wat hun pijnpunten zijn, enzovoort.

 

Dag 13

42% van de marketeers stuurt niet-gepersonaliseerde e-mails uit.

 

Een gemiste kans, want we zien steeds vaker: personaliseren zorgt voor converteren. Zo gaf een onderzoek van Accenture aan dat bedrijven die je naam weten, je soortgelijke producten aanbevelen op basis van jouw eerdere aankopen en jouw aankoophistoriek herkennen, maar liefst 75 procent sneller converteren! Personaliseer je aanpak zowel op het vlak van marketing, als op je website en in je mailings. Dit is dé sleutel tot succes: je zal meteen een stevige boost voelen in je conversies! Om te vermijden dat je doelgroep je als ‘creepy’ beschouwt, hou je je gepersonaliseerde content uiteraard het best binnen de aanvaardbare grenzen.

 

Dag 14

Dedicated landing pages worden toegepast door 68% van de B2B-marketeers.

 

Als je marketingcampagnes voert of aan advertising doet, is de reflex vaak om mensen naar je website te leiden, ze daar kennis te laten maken met je product of dienst, en vervolgens via de juiste triggers en calls-to-action richting de nodige vervolgstappen te sturen. Op zich niet verkeerd, maar deze aanpak laat wel een en het ander aan het toeval over. Met dedicated landing pages bedoelen we heel concreet vrijstaande pagina’s die werden gemaakt met één doel (en dus formulier of call-to-action) in mind, met uiteraard de nodige achtergrondinformatie, maar zonder verdere afleiding qua navigatie en ‘wegklik-opties’. Door de juiste bezoekers op het juiste moment naar deze pagina’s te sturen, komt je aanbod optimaal uit de verf, met betere completion rates en conversieratio’s tot gevolg.

 

Dag 15

Bijna 70% van de online shoppers zoekt naar reviews voor ze aankopen.

 

Mensen hebben een natuurlijk neiging om dingen die hun peers doen, mee te doen. Ze hechten ook veel belang aan hun mening. Je kan dit principe op verschillende manieren toepassen, denk bijvoorbeeld aan reviews en case studies. Positieve reviews van klanten kunnen een serieuze overtuigingskracht hebben. Een goede om in je landingspagina te verwerken. Case studies zijn in principe uitgebreide reviews. Je kan er in het lang en breed mee aantonen wat mensen zoals hen aan je merk hebben gehad.

 

Dag 16

Multi-step forms brengen tot 300% meer conversies.

 

Conversie is belangrijk wanneer je online inspanningen doet, dat beseft iedereen. Het juiste offerteformulier op jouw website is dan ook van groot belang is. Je mag nog zoveel tijd besteden aan het opzetten van online advertenties en een gebruiksvriendelijke website, je scoort pas écht wanneer je een ingevuld offerteformulier ontvangt waardoor jouw bezoeker aangeeft niet langer een ‘passant’ te zijn, maar wel een potentiële klant. Kies voor een multi-step formulier om formulieren met veel vragen op te splitsen over verschillende stappen. De antwoorden die je krijgt, gaan doordachter zijn en van hogere kwaliteit.

 

Dag 17

49% van de bedrijven gebruikt A/B-testing, enerzijds voor research, anderzijds voor een effectievere customer journey.

 

Tegenwoordig kun je bijna elke tactic A/B-testen. Daarmee vergelijk je twee variaties van hetzelfde concept, om te zien welke het beste presteert. Met een A/B-test kan je de juiste vragen stellen over je website, app of iets anders dat je wilt optimaliseren. En in plaats van dat je gewoon wat dingen test of zelf iets kiest waarvan je denkt dat het beter zal werken, laat je je gebruikers het antwoord geven. Je kunt het ook gebruiken om aan de customer journey te sleutelen en je werkwijze hieromtrent efficiënter in te richten. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van tactics of door middel van tweaks hun gedrag beter te sturen.

 

Dag 18

80% van de consumenten herinnert zich zelfs 30 dagen later nog een video-advertentie.

 

Video wint steeds meer aan belang, en deze trend zet zich ook door in het advertentielandschap. Adverteren met video is dé manier om je brand bij de juiste gebruikers te krijgen. YouTube is niet alleen de tweede grootste zoekmachine ter wereld, maar ook een onderdeel van Google, en dus perfect in te zetten via Google Ads. Je kan filmpjes uploaden die als ‘bumper’ voor andere filmpjes worden getoond, maar ook ‘in-stream’ zijn er heel wat mogelijkheden. Door te werken met video krijgen mensen een beter beeld bij je merk en is er dus een grotere kans dat je de juiste mensen aantrekt. Je naam zal ook beter blijven hangen.

 

Dag 19

E-commerce groeide het afgelopen jaar met 23%

 

We blijven met z’n allen massaal online shoppen. De kansen voor retailers liggen voor het rapen. Dat betekent niet per se dat je moet investeren in een eigen webshop. Ook op de kar springen van marktplaatsen, is een optie om je producten aan de man te krijgen.  Wij geloven dat, vooral voor de webshops die nu pas worden opgericht, of kleinere bedrijven meer voordeel kunnen halen uit de combinatie van aanwezig te zijn op een marktplaats, alsook in bezit zijn van een eigen webshop. Eén ding is zeker: als je inzet op een eigen webshp, mag een krachtige contentstrategie niet ontbreken.

 

Dag 20

70% van de posts op Instagram wordt niet gezien.

 

Op een organische manier onder de aandacht komen van je social media-publiek, wordt steeds moeilijker. Er is al een hele tijd een dalende trend voor zakelijk pagina’s op alle sociale mediaplatformen. Zowel zakelijk als privé is het een steeds grotere uitdaging om nog te verschijnen in het nieuwsoverzicht van volgers. Wat je daaraan kunt doen? In de eerste plaats moet je de algortimes leren begrijpen. Vervolgens zijn er enkele tips & tricks die je kunt toepassen, en ook adverteren is een handig middel om je belangrijkste content extra onder de aandacht te brengen.

 

Dag 21

Wereldwijd zal de chatbot-markt 1,25 miljard dollar waard zijn tegen 2025.

 

Websitebezoeken zijn leuk, maar waar het op een website echt om draait, zijn natuurlijk conversies en leads. Wat als je mensen die op je website zijn een klein duwtje in de juiste richting kan geven? Met een live chat of chatbot kunnen hun vragen meteen beantwoord worden, of kan je bezoekers helpen als ze ergens vastlopen. Het gaat al wel even mee, maar het wordt steeds populairder en dat is niet zonder reden. Het grootste voordeel aan een chat is  dat er zowel voor jou  als voor de mensen aan de andere kant veel minder drempels zijn. Mensen staan al sneller dichter bij een conversie als via andere kanalen, net omdat het zo laagdrempelig is en hun vragen worden snel beantwoord.

 

Dag 22

Retargeting maakt het 70 procent meer waarschijnlijk dat terugkerende bezoekers converteren.

 

Heb jij al wel eens meegemaakt dat je een bepaald product opzocht op het internet en later weer datzelfde product zag verschijnen op een andere website in advertentievorm? Dan heb jij te maken gehad met een remarketingcampagne. Remarketing is een gekende marketingtactiek onder online marketeers om bezoekers die op een website zijn geweest, opnieuw te bereiken met specifieke boodschappen. Hun interesse is namelijk al geprikkeld door wat je te bieden hebt, en ze zullen gemakkelijker terugkeren naar je website. Bovendien heeft de gemiddelde klant meer dan één interactie met je website en product nodig om hem effectief te kunnen overtuigen. Daarom is het belangrijk om remarketingcampagnes te voeren.

 

Dag 23

Video gebruiken op landing pages, boost je conversies met 86 procent.

 

Dat een video op je landingspagina nuttig kan zijn, staat buiten kijf. Het verhoogt de kans op conversie met maar liefst 80 procent. Veel mensen kijken namelijk liever naar een video dan dat ze iets lezen. De gemakzucht van de gebruiker speelt hier een grote rol. Met andere woorden: video’s kunnen je pagina’s een sterke boost geven. Informeer de kijker duidelijk over je product, zodat je hem kan overtuigen & stel een duidelijk afgebakend doel voor ogen, en vergeet geen call-to-action. Ook deze aandachtspunten moet je meenemen.

 

Dag 24

De gemiddelde CPA is €44 voor paid search en €67 voor Display.

 

De vraag die wij vaak horen van klanten is: “Wat is nu een goede cost-per-click?” De perfecte CPC voor jouw product of dienst is namelijk afhankelijk van een heel aantal factoren. Als je nog niet weet hoeveel een lead mag kosten, is het hoog tijd om de rekensom eens te maken. Vooraleer je de ideale CPC kan bepalen, moet je nagaan hoeveel een lead of een klant je kost. Search Engine Advertising (lees: SEA) is een belangrijke tool als je meer leads wil generen. Door gericht te adverteren met Google, word je getoond bij de juiste mensen op het juiste moment. Daardoor zullen ze sneller tot de gewenste actie overgaan. Aan de verschillende advertentiemogelijkheden zijn ook verschillende kosten verbonden.

 

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als advertising-specialist.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website