Websteak Adventskalender 2019

Om het aftellen naar Kerstmis wat draaglijker te maken, vind je hier elke dag een smakelijk marketingweetje!

 

Je kent het systeem van een adventskalender wel: elke dag open je een nieuw vakje waar een cadeautje achter zit, tot het Kerstmis is. En in dit geval trakteren wij je een maand lang elke dag op een een kort cijfer of insight.

 

Er is voor ieder wat wils: of je nu honger hebt naar weetjes over social media, e-commerce, advertising of een ander domein van online marketing, we got you covered.


Geniet van de feestdagen en maak er een fantastisch 2020 van!

P.S. Wil je het hele jaar door kleine marketingsnacks in je mailbox? Laat je e-mailadres achter in de rode ‘Zin in een tussendoortje?’-balk. Je krijgt dan regelmatig interessante insights, trends of tips in je mailbox. Een vroeg kerstcadeau van ons voor jullie 🎁

Dag 1

70% van het informatie-zoekgedrag gebeurt online.

 

Het is al lang niet meer zo dat ‘verkopen’ begint tijdens een verkoopgesprek. Dankzij het internet gebeurt het leeuwendeel van het voorbereidende werk online: maar liefst 70%  van het informatiezoekgedrag vindt online plaats. Door je alleen maar concentreren op de overige 30% (door middel van pricing, kortingen en sales tactics), laat je enorm veel potentieel liggen. Het komt erop aan om tijdens de initiële onderzoeksfase een rol te spelen en aan je awareness te sleutelen. Inzetten op content, aangepast aan de verschillende fases van de customer journey, is een must. Volgens studies consumeren B2B-kopers vooral white papers (82%), webinars (78%) en case studies (73%) voor ze aankoopbeslissingen maken. E-books (67%), infographics (66%) en blogposts 66%) zijn de volgende ‘beïnvloeders’ in het rijtje.

 

Dag 2

Zoekmachines zorgen voor 93% van het globale webverkeer.

 

Werken aan de vindbaarheid van je website en de optimalisatie van je positie in de rankings, is een must. Daarbij willen we benadrukken dat SEO geen eenmalige ingreep is en al helemaal geen quick fix: waar je een tiental jaar geleden nog weg kwam met het ‘goed zetten’ van bepaalde elementen, is SEO vandaag veel holistischer van aard. Dankzij regelmatige algoritmewijzigingen en de moordende concurrentie voor bepaalde keywords, zijn verworven posities al lang geen gegeven meer. Je moet blijven sleutelen en tweaken om de best mogelijke ervaring te bieden en te scoren met je website.

 

Dag 3

50% van de zoekers zal sneller op een brand name klikken als het merk twee keer (of vaker) terugkomt in de zoekresultaten.

 

Content marketing en SEO zijn twee handen op een buik. Door op een slimme manier om te gaan met zoekwoordonderzoek en content uit te werken die inspeelt op de leefwereld van de gebruiker, zal je op een duurzame manier zichtbaar worden in de zoekresultaten. De combinatie van beide domeinen betekent een win-win: je biedt namelijk niet alleen de juiste informatie om gebruikers door de salesfunnel te gidsen; je wordt ook nog eens beter vindbaar in Google. Als je dit op een systematische manier aanpakt, zal je na verloop van tijd met verschillende pagina’s ranken voor bepaalde zoekwoorden en clusters, waardoor gebruikers sneller jouw website zullen bezoeken in plaats van die van een concurrent.

 

Dag 4

Zo’n 1 op 10 van je blogposts zorgt voor zo’n 40% van je totale blogverkeer.

 

Volgens onderzoek krijgt een minderheid van de blogposts die worden gepubliceerd (zo’n 1 op 10, per schattingen) ooit voet aan grond, wat betekent dat ze maand na maand voor meer verkeer zorgen en echte ‘traffic magnets’ worden. Door op een slimme manier werk te maken van pillar posts, bijvoorbeeld in de vorm van evergreen dossier- of clusterblogs, kun je actief je bezoekersstroom de hoogte in krijgen. Maar ook distributie op social media mag natuurlijk niet worden vergeten. Dat kun je op een strategische manier aanpakken, bijvoorbeeld door middel van content scaling. Daarmee ga je elk stuk dat je schrijft, tot 30-maal toe nieuw leven inblazen via social media door de belangrijkste ‘hooks’ op platform-specifieke manieren te gaan delen.

 

Dag 5

Locatie-specifieke advertising-campagnes zijn 20 keer effectiever dan traditionele ads.

 

We willen allemaal graag overal en all the time aanwezig zijn met onze boodschappen. Maar dat is niet de beste manier om met advertising om te gaan. Als je kritisch nadenkt over wie je doelgroepen zijn en waar zij zich bevinden, volgen de slimste targeting-instellingen achteraf vanzelf, zonder een lang proces van trial en error. Welke geografische regio’s je zal bedienen, is een logisch gevol van deze oefening. Zeker als je een lokale speler bent of je activiteiten zich voornamelijk afspelen in een straal rond bepaalde winkelpunten of verdelers, is het een slimme zet om een grote speler te zijn in een afgebakende regio, dan de zoveelste mededinger in een veel grotere regio.

 

Dag 6

Slechts 7% van de zoekers bekijkt ooit pagina 3 an de zoekresultaten.

 

Je kent misschien het grapje wel: de best plaats om je te verstoppen, is de tweede pagina van de zoekresultaten. Niemand zal je er komen zoeken. Je website op de eerste pagina krijgen, is met andere woorden een must. Dat kun je doen door op een slimme manier met SEO om te gaan. Maar ook je content, de basis van SEO, verdient de nodige aandacht. Met keyword stuffing en wat bindteksten kom je er niet, omwille van het overaanbod moet je meer en meer inzetten op 10X content. Dat is content die tien keer beter is dan de content die momenteel wordt aangeboden rond de vragen die gebruikers hebben.

 

Dag 7

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 8

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 9

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 10

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 11

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 12

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 13

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 14

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 15

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 16

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 17

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 18

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 19

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 20

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 21

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 22

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 23

Ah, ah, ah, nog niet!

Dag 24

Ah, ah, ah, nog niet!

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als advertising-specialist.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website