10X: Content, maar dan tien keer beter

Je hoort de term ‘10X content’ steeds vaker terugkomen in de content marketingwereld.

 

Toch is dit principe nog niet bij iedereen gekend.

 

Omdat 10X content echt een meerwaarde kan betekenen voor jouw plaats in de resultaten van Google, is het niet onbelangrijk dat je op de hoogte bent van dit fenomeen. 

 

Wat is 10X content? Met 10X content bedoelen we content die 10 keer beter is dan het hoogste zoekresultaat in Google voor een bepaald keyword.

 

Wij geven je alvast enkele spelregels mee, zodat je binnenkort zelf aan de slag kan met jouw 10x contentartikels.

 

Hoe ziet een 10x contentartikel eruit?

 

 

Goede en relevante content is belangrijk voor een hoge positie in Google.

 

Maar met de talrijke spelers en ontelbare hoeveelheid content online, wordt dat steeds moeilijker. ‘Goed en relevant’ zijn intussen wel zo ongeveer het minimum geworden.

 

Wat belangrijk is? Met kop en staart boven de rest uitsteken. En dat doe je met 10X content.

 

Je moet dus tienmaal betere content creëren dan je concurrenten, en dat is niet altijd even gemakkelijk. 

 

Innovatieve inhoud

 

Met 10X content moet je datgene doen dat voordien nog nooit gedaan werd.

 

Zorg dat je de lezers iets unieks geeft.

 

Denk daarom eerst goed na over je topic, en hoe je dat gaat aanpakken. De inhoud van je artikel moet bijna life-changing zijn. 

 

Ga op zoek naar die ene invalshoek die nog niet werd benaderd. Zo maak je het verschil, waar andere online concurrenten dat niet doen.

 

Het ultieme doel?

 

Je lezer het gevoel geven dat hij nog nooit zoiets geweldigs gelezen heeft, en dat hij op al zijn vragen een antwoord heeft.

 

Voorbeeld

Je wil een artikel schrijven rond ‘Actief zijn op social media’. Artikels over hoe je best actief bent, daar plaveien ze de straten mee. Dus nu is het aan jou om die ene invalshoek te gebruiken, die volledig uniek is. Hoe? Voer een onderzoek uit!

  • Start je persoonlijke onderzoek op social media: regelmatig posts maken, interessante content delen, op veel kanalen actief zijn. Wat zijn de resultaten voor jou persoonlijk? Merk je iets aan de cijfers?
  • Breid je onderzoek uit en betrek ook anderen: leg een vragenlijst voor aan een groep influencers, of neem een interview af. Stel vragen in relatie tot wat je uit je persoonlijk onderzoek afleidde. 

 

Het visuele aspect

 

Naast interessante en nieuwe content brengen, is het ook belangrijk dat je op een vernieuwende manier deze boodschap visualiseert.

 

De vormgeving van je artikel is net zo belangrijk als de inhoud ervan.

 

Hoe kan je de content zo gebruiksvriendelijk mogelijk weergeven, met als doel de lezer te overtuigen het hele artikel te lezen, en vervolgens misschien zelfs een conversie binnen te halen.

 

De manier waarop je de content presenteert en dus laat consumeren, is namelijk enorm belangrijk binnen 10X.

 

En ook hier is het van belang dat je je onderscheidt van de reeds bestaande werken.

 

Wanneer consumenten iets te zien krijgen dat ze voordien nooit zagen, én dat hen visueel aanspreekt, gaat de drempel naar een eventuele conversie al heel wat lager liggen.

 

Voorbeeld 1Je hebt een heel interessant artikel geschreven over e-mailautomation, maar merkt dat bezoekers snel wegklikken.

Hoe je dat oplost? Probeer het eens met een infographic. Deze verrijkt je pagina, en geeft in één blik weer wat je artikel behandelt. 

 

Voorbeeld 2: Of heb je een stappenplan uitgewerkt voor het opstellen van een Facebook-campagne, maar ben je niet tevreden met het bereik?

Maak een how-to tutorial of een filmpje waarin je nog eens duidelijk de verschillende stappen overloopt. Je licht al het tipje van de sluier, waardoor de bezoeker geprikkeld is om ook het artikel te lezen.

 

Basiskenmerken van een blogartikel

 

Uiteraard blijven ook de basisvoorwaarden voor goede content gelden.

 

Naast een unieke boodschap en een innoverende visuele opvulling, moet je content uiteraard ook professionaliteit en deskundigheid uitstralen.

 

Zorg dus steeds dat je artikel aan de volgende vereisten voldoet: kwaliteit bieden, betrouwbaar/interessant/bruikbaar/onderscheidend/probleemoplossend zijn, en emotie opwekken.

 

Pas je ook deze zaken toe in je artikel, dan krijg je een uniek stuk dat ver boven de andere reeds bestaande artikels over hetzelfde onderwerp of voor hetzelfde doelpubliek uitspringt.

 

Benieuwd naar enkele voorbeelden van 10X content?

 

Neem dan zeker een kijkje op deze pagina, waar SEO-goeroe Rand Fishkin meer dan 100 cases aanhaalt. 

 

How-to: 10X content

 

 

Zo’n kwaliteitsvol artikel vergt uiteraard meer tijd dan een doorsnee blogartikel.

 

De zoektocht naar die ene invalshoek die nog niet werd benaderd, en waarmee jij het verschil kan maken, kan een tijdrovend werk zijn.

 

Maar je inspanningen zullen lonen, want met een goed 10X-artikel heb je al een hele voorsprong op de spurt naar de eindmeet in de zoekresultaten.

 

Tip: een 10X-artikel typeert zich niet door de excessieve lengte, dan wel door de inhoud. Een artikel kan namelijk veel langer zijn, maar dat garandeert geen kwaliteit. Staar je dus niet blind op het schrijven van vele woorden, maar wees steeds relevant én kwaliteitsvol.

 

Wij hebben voor jou een stappenplan uitgedacht dat je kan overlopen wanneer je aan je artikel begint.

 

1. Brainstorm

 

Alvorens je effectief kan starten met schrijven, moet je nog heel wat zaken voorbereiden.

 

Allereerst bekijk je, eventueel met een aantal collega’s of andere betrokkenen, het thema dat je wil aanpakken.

 

Plaats je in de schoenen van de potentiële klant, en vraag je af wat je graag te weten zou willen komen over een bepaald onderwerp.

 

Voorbeeld

Je bent een bedrijf dat graag vooruitgang wil boeken, zowel op SEO- als SEA-vlak. Je hebt al veel informatie gevonden online, voornamelijk over wat SEO en SEA nu precies inhoudt. Ook weet je ondertussen dat een combinatie van deze tactics heel wat rendement kan opleveren. Maar wat deze strategieën voor jou persoonlijk kunnen betekenen, dat blijft een mysterie. Je wil weten hoe SEO en SEA je kunnen helpen om tot een bepaald doel te komen, met die doelstelling als centraal beginpunt.

 

Ga hiermee aan de slag, en zoek uit voor welke doelen welke mix van SEO en SEA ideaal is. Vertrek van die invalshoek, en speel in op de noden van de lezer. Op die manier personaliseer je de content ook, wat de lezer nog meer zal overtuigen van jouw expertise.

 

De ervaring van de lezer zal een stuk beter zijn wanneer je relevante content aanbiedt, content waarnaar je doelpubliek ook echt op zoek is.

 

Tip: Pen alles neer op een whiteboard of dergelijke, zodat alle ideeën waar jullie op komen zeker niet verloren gaan.

 

2. Research

 

Nu je weet waarover je graag wil schrijven, kan het onderzoek beginnen.

 

Je online concurrenten – die op dezelfde zoekwoorden scoren in Google – zijn het startpunt van je speurwerk. 

 

Zoek een antwoord op volgende vragen:

 

  • Waarover schrijven ze? 
  • Wat voor teksten schrijven ze? 
  • Welke insteek kozen ze? 
  • Wat vinden zij belangrijk, en welke informatie lieten ze achterwege?
  • Hoe pakken zij de visualisatie van het artikel aan?

 

Leg vervolgens de resultaten van jouw brainstorm en van het onderzoek naast elkaar, en zoek waar jij missing pieces kan toevoegen, zodat jouw artikel een toegevoegde waarde krijgt. 

 

Interessante inzichten die vanuit een andere hoek licht op je onderwerp schijnen zijn hiervoor het allerbelangrijkste.

 

Tip 1: Ontdek waar de leemte ligt, en wees de eerste die te vullen.

Tip 2: Bekijk de vragen die op Quora gesteld worden. Beantwoord je die momenteel? Geven je online concurrent hierop reeds een antwoord, of blijft het een ‘gat in de markt’?

 

3.Schrijven

 

En nu aan het echte werk: schrijven.

 

Combineer zowel de basiskenmerken van een gewoon artikel met de 10X-eigenschappen, en maak van jouw artikel een meesterwerk.

 

Tip: Houd nog geen rekening met de visuele aspecten van je artikel. Dat zijn zorgen voor later. Zorg dat je een plain text schrijft die inhoudelijk ontzettend sterk is. De rest komt daarna wel.

 

Wij raden ook steeds aan je tekst nog (een aantal keer) door eindredactie te laten gaan. Op die manier krijg je van collega’s nieuwe inzichten die jij misschien nog niet zag, maar die wel een enorme meerwaarde aan je artikel kunnen bieden.

 

4. Visualiseer

 

Nadat je de copywriter in je hebt losgelaten, kan je aan de slag met de vormelijke kenmerken van je artikel

 

Ook hier is het belangrijk dat je op een vernieuwende manier deze boodschap visualiseert.

 

Niet alleen innoverende content is dus belangrijk, maar ook de vormgeving vereist een doordachte redenering.

 

Hoe kan je de content zo gebruiksvriendelijk mogelijk weergeven, om zo de lezer te overtuigen het hele artikel te lezen, en vervolgens misschien zelfs een conversie binnen te halen?

 

Tip: Bekijk de zoekresultaten voor je keyword ook eens op Google Images. Zijn er die goed scoren? Een bepaalde stijl die steeds gehanteerd wordt? Kan jij dat anders doen, en hoe? Schuif ook YouTube niet meteen aan de kant. Misschien kan je wel een interessante video maken, en die vervolgens mee in je artikel opnemen.

 

5. Analyseer

 

Je 10X-contentartikel volledig uitgewerkt? Hoog tijd om het te publiceren dan!

 

En daar stopt het uiteraard niet.

 

Na deze inspanning wil je natuurlijk ook graag weten of die iets uithaalde.

 

Lijst een aantal KPI’s op die voor jou belangrijk zijn, en ga na hoe die veranderen over een bepaald periode

 

Start bij de dag van de herwerking van je blogartikel naar een 10x-artikel, en bekijk enkele maanden later de resultaten.

 

Enkele mogelijke KPI’s:

 

  • (rechtstreeks) organisch verkeer
  • ranking in organische zoekresultaten Google
  • hoeveelheid inkomende links
  • aantal conversies

 

6.Read, write, design, repeat

 

Merk je dat je artikel niet meteen enorm stijgt in de zoekresultaten, of haal je niet het gewenste resultaat?

 

Logisch dat je 10X niet van de eerste keer onder de knie hebt.

 

Maar oefening baart kunst, en na een aantal pogingen zal je merken dat je er al veel beter mee weg bent.

 

Daarom raden we je aan om je niet af te laten schrikken door 10X content en de handdoek in de ring te gooien.

 

Doorzettingskracht is net zo belangrijk voor 10X als alle hierboven vernoemde zaken.

 

Blijf non-stop informatie en artikels lezen, onderzoeken, schrijven en uitwerken.

 

En binnen de kortste keren zullen ook je resultaten de hoogte in gaan!

 

7. R.O.T.

 

De hamvraag: moet je reeds aangepaste artikelen meerdere keren door de 10X-molen draaien, of kan je die na herwerking verder links laten liggen?

 

Tip: Laat nooit zaken links liggen die je online plaatst. Het internet is een steeds groeiend en veranderend wezen, dat monitoring en aanpassing vraagt. En dat geldt ook voor je content (zowel 10X als ‘gewone’ content).

 

Dus ja, ook 10X-artikels moet je op regelmatige basis checken op ‘schadelijke’ content.

 

En dat kan je doen met behulp van volgende parameters:

 

  • Redundant: Ben je nog straight to the point, of is er sprake van bladvulling? Zorg dat je niet overtollige zinnen of paragrafen toevoegt, waarin je meermaals hetzelfde aanhaalt. Een artikel dat rond de pot draait, heeft niemand graag.
  • Outdated: Is je content nog wel up-to-date, of spreek je over gedateerde zaken?
  • Trivial: Behandel je enkel de core business van je artikel, of bespreek je ook veel trivialiteiten, die er eigenlijk niet toe doen? 

 

En nu is het aan jou!

 

Heb je nog vragen over 10X content? Of wil je graag jouw inzichten hieromtrent delen? Laat gerust een comment achter, of contacteer ons!

 

Eén ding mag je nooit vergeten: Online marketing is een proces dat continu nurturing nodig heeft.

 

In snackvorm

 

10X content is content die tien keer beter is dat het huidige resultaat voor een bepaald zoekwoord.

  • Brainstorm en onderzoek met je team omtrent de reeds bestaande stukken over je onderwerp, en waar jij het verschil kan maken. 
  • Zorg voor innovatieve inhoud en vormgeving. Ga op zoek naar die nooit eerder benaderde invalshoek.
  • Analyseer de verandering in resultaten van je aangepaste artikel. 
  • De aanhouder wint: blijf bestaande artikelen optimaliseren met behulp van 10X content, en zie je resultaten al snel de hoogte in peilen.
  • ROT: haal de overbodige, gedateerde en triviale content uit je reeds aangepaste artikelen. 10X content is een ongoing proces, dat je voortdurend moet herhalen.
Astrid Vlaisloir

Copywriter in hart en nieren. Allergisch voor dt-fouten.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website