De WebCheck: hoe gezond is je website?

De WebCheck: hoe gezond is je website?

In de online marketingwereld krijg je dag in, dag uit een pak websites voorgeschoteld. Niet alleen de sites van onze klanten passeren dagelijks de revue, ook hun concurrenten, marketingblogs, de sites van prospects en spur-of-the-moment ingevingen brengen ons dagelijks tot in de verste uithoeken van het Google-landschap.

 

Gezien onze SEO-achtergrond vallen ons dan vaak zaken op die niet helemaal in de haak zijn. En dat is jammer, want zo laten bedrijven natuurlijk veel kansen liggen.

 

Neem twee minuten de tijd om je website aan de WebCheck af te toetsen en je weet meteen of je website in goede gezondheid verkeert!

 

Ik, ik, ik: Branded vs. non-branded vindbaarheid

 

Google de naam van je bedrijf eens. Ik wacht wel. Sta je op de eerste plaats? High-five!

 

websteak google

 

Dat mensen die je bedrijfsnaam kennen, je website goed kunnen terugvinden, is natuurlijk maar de basis van de basis. De grootste uitdaging om verder te groeien bestaat eruit om bezoekers aan te trekken die je merknaam nog niet kennen. 

 

Scoor je ook voor de niet-merkgebonden termen waar het gros van de gebruikers naar op zoek is? Weet je überhaupt welke zoektermen en bewoordingen ze gebruiken tijdens hun speurtocht naar oplossingen?

Google nu een keertje je belangrijkste product of dienst, eventueel in combinatie met een belangrijke locatie. In onze situatie zou dit bijvoorbeeld ‘online marketing Lier‘ kunnen zijn.

 

Als je niet op de eerste pagina verschijnt, maak je met heel weinig kans om nieuwe geïnteresseerden aan te trekken. 

#Mobilegeddon: Hoe mobielvriendelijk is mijn website?

Onze smartphones lijken wel aan onze handen gelijmd en dat is natuurlijk niet zonder gevolgen. Volgens cijfers van Google gebeurt ongeveer de helft van de wereldwijde zoekopdrachten via mobile, andere studies suggereren dat zelfs 60 procent van onze searches gebeurt vanop een smartphone. Cijfers die wij bij onze huidige klanten ook als realiteit zien. Helaas moeten we vaststellen dat een minderheid van de websites vandaag totaal niet klaar is voor mobiel gebruik.

 

Heb je er nog nooit aan gedacht om je eigen website te bezoeken vanop je smartphone? Doe dat anders even. Of maak je browserscherm eventjes kleiner. Dan zie je bij benadering hoe je website er zal uitzien op een tablet of smartphone.

 

WSM MOBILE

 

Ook de Mobielvriendelijke test van Google geeft aan of je website mobielvriendelijk is.

 

mobielvriendelijke test

 

Is de tekst op je website amper te lezen en moeilijk navigeerbaar? Dan moet daar dringend iets aan worden gedaan. Als je niet ingrijpt, loop je namelijk het risico dat gebruikers afhaken en nooit terugkeren.

 

Google houdt bij een zoekopdracht effectief rekening met de mobielvriendelijkheid van de resultaten. Dat blijft met andere woorden niet zonder gevolgen voor je positie tijdens een mobiele opdracht!

 

Need for speed: Hoe snel is mijn website?

 

Informatie moet snel beschikbaar zijn, al helemaal voor gebruikers die on-the-go iets opzoeken en geen tijd of zin hebben om te wachten op een website die maar niet wil laden. Je hoeft er niet aan te twijfelen: als bezoekers meerdere seconden moeten wachten, maken ze rechtsomkeer en ben je ze voorgoed kwijt. Is de laadtijd van je pagina’s 1 seconde of minder? Dan zit het wel goed met je site. Tussen 2 en 3 seconden is minder goed maar aanvaardbaar, vanaf 3 seconden of meer moet je dringend ingrepen overwegen.

 

sitespeed

 

Pingdom is een handig tooltje om om een idee te krijgen van de laadtijd van je website. Gewoon je URL invoeren en op ‘Start test’ klikken!

Wat is jouw score?

 

Geoptimaliseerde URL’s: Hoe logisch zit mijn website in elkaar?

 

Zowel gebruikers als Google-bots houden van URL’s die duidelijk de inhoud van de pagina reflecteren. Lijken die van jouw op het eerste voorbeeld of het tweede?

 

Twee keer raden welke het beste is! 🙂

 

Helemaal de weg kwijt: Hoe actiegericht is mijn website?

 

Als iemand terecht komt op je website, is het dan duidelijk wat hij moet doen? Of waar hij heen moet? Het lijkt misschien logisch dat de next steps vanzelfsprekend zijn, maar zo’n 80 procent van de websites die we tegenkomen, voelt stuurloos aan. Een totaal gebrek aan call-to-actions maakt dat mensen niet weten waar te klikken, wat maakt dat ze vroegtijdig afhaken.

Open eens je eigen website. Word je op een duidelijke manier aangezet tot actie, zoals het bekijken van een video of het inschrijven op een nieuwsbrief? Heb je al geanalyseerd hoe bezoekers zich gedragen op je site en waar ze afhaken? Neen? Hoog tijd om daar iets aan te doen!

 

De diagnose

 

Een website of webshop is een fantastisch instrument voor de promotie van diensten en producten. Maar je moet hem natuurlijk helemaal goed krijgen om er je voordeel mee te doen. Komt je site niet ongeschonden uit de Websteak Webcheck-up? Dan laat je momenteel nog kansen liggen.

 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Websteak maakt je website terug gezond!

Gezien onze SEO-achtergrond vallen ons dan vaak zaken op die niet helemaal in de haak zijn. En dat is jammer, want zo laten bedrijven natuurlijk veel kansen liggen.

Mattias Vercauteren
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website