Facebook-advertenties en de relevantiescore

Als je regelmatig adverteert op Facebook, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat sommige campagnes uit de startblokken schieten, terwijl andere maar niet vertrokken geraken. Aan je advertenties ligt het niet: je koos een mooie visual (of meerdere), zorgde voor rake copy en pakte zelfs uit met een pakkende call-to-action. Waarom sommige advertenties dan niet goed presteren? Daar zitten je targetinginstellingen voor iets tussen. Als de boodschap van je advertentie niet goed aansluit bij de doelgroep die je kiest, kent Facebook een lage relevantiescore toe, waardoor je ad minder snel tractie vergaart.

 

facebook-relevantiescoreWin or lose

De relevantiescore is een getal tussen 1 en 10 dat uitdrukt hoe relevant je advertentie is voor de getargete doelgroep. Het wordt zichtbaar in je advertentieaccount vanaf 500 vertoningen. De score wordt beïnvloed door verschillende metrics, waaronder engagement, clicks, conversies, click-through-rate en (negatieve) reviews. Deze bepalen voor Facebook hoe relevant je advertentie is voor je doelgroep. 

 

Je visuals en copy kunnen nog zo goed zijn: als je een advertentie voor vrouwenkleding richt aan tienerjongens tussen 13 en 18, zal deze niet goed worden ontvangen.

 

facebook-relevance-score-example-1024x474

 

Facebook geeft – hoe zou je zelf zijn – de voorkeur aan advertenties met een gezonde relevantiescore. Meer nog, als het in een veiling de keuze heeft tussen een relevante en een niet-relevante ad, zal de eerste altijd winnen. Met als resultaat: hoe hoger je relevantie, hoe meer bereid Facebook is om je ad te tonen, hoe meer je kunt bereiken met hetzelfde budget.

 

cpc-ctr-relevance-score

 

Hoe meer positieve interacties een advertentie ontvangt, hoe hoger de relevantiescore. Hoe vaker Facebook verwacht dat een ad wordt ge-hide of gerapporteerd, hoe lager. Relevantiescores worden bijgewerkt naarmate mensen interageren met je advertentie.

 

Het belang van de relevantiescore

 

Als je op een strategische manier omspringt met de relevantiescore, kun je er heel wat uithalen. Uiteraard blijft ook het bod dat je instelt van belang. Het is namelijk niet zo dat een ad met een hoge relevantiescore en een laag bod, gegarandeerd beter scoort dan een ad met een degelijke score en een hoog bod. Op het einde van de rit helpt een hoge relevantiescore om het systeem van Facebook naar je hand te zetten en je doelgroep op een efficiëntere manier te bereiken.

 

Hoe relevantiescore verbeteren?

 

Als je de prestaties van je Facebook-advertenties wil opschroeven, moet je een hoge relevantiescore nastreven. Je kunt op verschillende manieren toewerken naar hyperrelevante ads. In de eerste plaats kun je bijvoorbeeld aan de slag gaan met buyer persona’s. Door te identificeren en te omschrijven wie je doelgroep is, ben je in staat om deze beter te benaderen.

 

Verder kun je ook de feature ‘Facebook Flex Targeting’/gedetailleerde targeting gebruiken in Power Editor. Dit laat toe om niet langer aan ‘of/of’ targeting te doen als het aankomt op interesses, maar via intersectie zeer specifieke nichedoelgroepen samen te stellen.

 

Nog een laatste tip: test advertenties op kleine schaal voor je deze in een grotere regio of naar een grotere doelgroep laat losbarsten.

Matteo Van Mol

Matteo is online project manager bij Websteak. Zijn specialismen zijn copywriting en AdWords.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website