voorbeeld van Adwords expanded text ads

Gebruik jij al Expanded Text Ads?

Nee? Dan krijg je van Google tot en met 31 januari 2017 om afscheid te nemen van je ‘oude’ tekstadvertenties en volledig over te schakelen naar de nieuwe format. Na die datum zal je namelijk geen standaardadvertenties kunnen aanmaken of bewerken. Een kleine opfrisser: Expanded Text Ads zagen het daglicht in juli van dit jaar en bieden meer ruimte voor advertentieteksten. Ze zijn speciaal ontworpen voor een mobiel georiënteerde wereld en hebben voor veel adverteerders al bijzonder mooie resultaten opgeleverd.

Uitgebreide tekstadvertenties in een notendop

Expanded Text Ads hebben twee velden voor de kop in plaats van één. Het extra veld laat toe om tot twee keer 30 tekens te gebruiken in de kop in plaats van een keer 25. De koppen worden naast elkaar weergegeven, gescheiden door een koppelteken. Een best practice is om niet blindelings een tweede headline toe te voegen, maar om de gehele advertentie te herdenken die mooi aansluit op de zoekopdracht.

Adwords expanded text ads versus traditionele text ads

Wat je vaak ziet, is dat de voormalige eerste beschrijvingsregel de nieuwe tweede headline wordt, zeker als deze goed presteerde in het verleden.

 

De nieuwe beschrijvingsregel – die nu een veld is van 80 tekens in plaats van twee van 35 – krijgt het best nieuwe creative aangemeten.

Het effect van méér

Toen Google aankondigde dat ETA’s er zouden komen, pakte de zoekreus uit met click-through-rates (in bèta-fase) die tot wel 20 procent hoger zouden liggen. Een onderzoek van Merkle in Q2 zorgde voor nuance:

CTR expanded text ads versus traditionele text ads

Niet-branded verkeer heeft over de hele lijn een positieve impact op CTR’s, met desktop als grootste winnaar. De beste CPC-verbeteringen lijken dan weer weggelegd voor mobile en tablet. Voor branded verkeer is de impact op klikgedrag eerder bescheiden, al merken veel adverteerders wel stijgingen.

CTR bij branded en non-branded expanded text ads

The time is now

ETA’s zijn redelijk nieuw en de steekproeven zijn beperkt, maar een ding staat vast: je kunt niet aan de nieuwe format ontsnappen. Laat het wel duidelijk zijn dat je uitgebreide ads niet succesvol zijn enkel en alleen omdat je meer ruimte hebt. Je zal moeten testen, testen, testen om te achterhalen wat het effectiefst is. Aan de slag!

Matteo Van Mol

Matteo is online project manager bij Websteak. Zijn specialismen zijn copywriting en AdWords.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website