#VrijdagVraag: Op je eigen merknaam adverteren in Google, doen?

op eigen merknaam adverteren

#VrijdagVraag: Op je eigen merknaam adverteren in Google, doen?

Er is geen juiste manier om aan AdWords te doen. Elke adverteerder werkt met andere budgetten en gaat uit van verschillende doelstellingen, wat maakt dat iedereen het platform op z’n eigen manier gebruikt. In de officiële guidelines van Google worden de grote krijtlijnen uitgezet, maar hoe zit het precies met de specifieke vraagstukken van praktische aard waar de zoekreus minder zwart-wit is? Deze week: de best practices in verband met adverteren op je eigen merknaam.

All is quiet bij Google

Op je eigen merknaam adverteren

De meningen zijn verdeeld.

We hebben er voor de goede orde het advertentiebeleid van Google op nageplozen. Daarin staan geen voorschriften rond het gebruik van de eigen merknaam in AdWords-campagnes. Alleen voor het gebruik van handelsmerken van anderen wordt iets gezegd, en zelfs dan enkel als ze effectief worden gebruikt in tekstadvertenties. Google legt geen beperkingen op ten aanzien van het gebruik van handelsmerktermen in zoekwoorden.

Het staat iedereen vrij om te bieden op branded keywords, of die nu van jezelf zijn of van je concurrenten.

Wat zijn de voordelen?

Op je eigen merknaam adverteren, levert best een aantal interessante voordelen op. In de eerste plaats creëer je meer zichtbaarheid above the fold. Als je er bij een branded zoekopdracht staat met je advertentie en een of meer organische resultaten, is de kans groot de ‘zoeker’ doorklikt op een van jouw resultaten. Tip: met een Google My Business-profiel verschijn je tevens rechts op de pagina. Zo kun je de hele pagina domineren!

Een tweede reden om te bieden op je eigen merktermen? Omdat niets je concurrenten tegenhoudt om dat ook te doen!  Aangezien je als eigenaar van je merk doorgaans het meest relevante resultaat kunt aanbieden, zal het je relatief gezien niet veel kosten om de toppositie te versieren en geen clicks te verliezen aan andere partijen.

Ten slotte kun je met een betaald resultaat perfect zelf de boodschap bepalen. Laat niets aan het toeval over en stuur zoekers via de bestemmings-URL of sitelinks naar de meest relevante pagina’s binnen je website.

Als je er bij een branded zoekopdracht staat met je advertentie en een of meer organische resultaten, is de kans groot de ‘zoeker’ doorklikt op een van jouw resultaten.

Vraagstuk: kannibalisatie

Schuif je dan niet gewoon het verkeer door?” horen we je denken. “Betaal je niet voor bezoekers die je anders via organisch verkeer zou binnenhalen?

Een terechte opmerking. Het is een publiek geheim dat merkgerelateerde zoektermen doorgaans heel hoge click-through-rates opleveren, grotendeels omdat mensen bewust op zoek zijn naar jouw merk en niet dat van een ander. Je zou dus kunnen stellen dat deze zoekers sowieso hun weg wel vinden naar je website.

Volgens een onderzoek van Google uit 2011 naar incrementele clicks (het aantal betaalde clicks dat niet wordt vervangen door organische clicks als advertenties worden gepauzeerd), wordt 89 procent van het AdWords-verkeer niet gecompenseerd. Neem dit cijfer natuurlijk met een korrel zout, al helemaal omdat het onderzoek van de zoekreus zelf komt en geen onderscheid maakt tussen branded en non-branded zoektermen, maar wees je er wel van bewust dat je naar alle waarschijnlijkheid verkeer misloopt als je er niet staat met een advertentie. Een opvolgstudie toonde aan het het incrementalisme 50 procent bedraagt voor het eerste zoekresultaat, 82 procent voor posities twee tot vier, en 96 procent voor posities vijf en lager.

Conclusie: Wij kijken uit naar een onderzoek dat de relatie tussen branded verkeer en organisch verkeer aantoont, en natuurlijk ook hoe dit zich vertaalt in winst per conversie, maar naar ons inziens rechtvaardigen de beperkte kosten en het SERP-argument de investering in merkgerelateerde zoektermen.

Nico De Clerck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website