Ecosia: plant bomen terwijl je zoekt

Van vruchtbare zoekopdrachten gesproken!

Al gehoord van Ecosia, de zoekmachine die bomen plant? Deze eco-vriendelijke zoekmachine, die in zijn eerste vorm Forestle heette, werd opgericht in 2009 en doneert 80 procent van zijn advertentie-inkomsten aan verschillende boomplantprogramma’s over de hele wereld. Het concept is eenvoudig: je installeert de gratis browserextensie en genereert inkomsten voor Ecosia met elke zoekopdracht die je doet.

 

Je steentje bijdragen voor een beter milieu, was nooit eenvoudiger!

 

Een miljard bomen tegen 2020

 

Ecosia is een sociale onderneming uit Berlijn die met zijn initiatief een duurzame bijdrage wil leveren aan een betere wereld. Ze planten trouwens niet zomaar in het wilde weg: het einddoel is altijd een blijvend bosecosysteem dat voor mens én natuur van waarde is. Bomen doen namelijk veel meer dan alleen CO2 absorberen: ze gaan klimaatwijzigingen tegen, herstarten waterlopen en maken van onvruchtbare grond terug fertiele bossen en landbouwgronden.

 

Hoe werkt het concreet?

 

Elke 11 tot 16 seconden heeft Ecosia genoeg geld bij elkaar om een boom te planten. De teller rechts bovenaan je scherm geeft weer hoeveel bomen jij hebt helpen financieren. Dat doet het door jouw searches te tellen en af te toetsen aan hoeveel seconden de zoekmachine op dat moment nodig heeft voor een nieuwe boom.

 

 

Aangezien niet elke zoekopdracht resulteert in een click op een advertentie, verdient Ecosia gemiddeld een halve eurocent per zoekopdracht. Het planten van een boom ongeveer 0,28 euro kost – er zijn met andere woorden telkens 56 searches nodig.

 

Aan de slag

 

Van achter je computer het milieu een handje helpen, daar zeg je toch geen neen tegen? Zelfs als je niet op advertenties klikt, help je Ecosia: hoe meer actieve maandelijkse gebruikers, hoe aantrekkelijker de zoekmachine is voor adverteerders. Voeg de Ecosia-extensie toe aan je browser en zoek elke dag automatisch met Ecosia!

Matteo Van Mol

Matteo is online project manager bij Websteak. Zijn specialismen zijn copywriting en AdWords.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website