Drie maanden later: drie lessen van een jonge startup

lessen startup

Drie maanden later: drie lessen van een jonge startup

Als startup kun je niet stil blijven staan. Dat bedoelen we zowel letterlijk (klantenbezoeken afleggen en netwerken) als figuurlijk (processen opzetten en finetunen). Tijdens onze eerste drie maanden als zelfstandigen hebben we op elk vlak grote stappen gezet.

De tijd vliegt! Het is alweer drie maanden geleden dat we Websteak in het leven riepen en officieel zelfstandige ondernemers werden. Nu we onze eerste klanten hebben gevonden – of zij ons, in sommige gevallen – lijkt de tijd rijp om even stil te staan bij de weg die we al aflegden.

Een samenvatting van onze eerste maanden:

  • 2.100 afgelegde kilometers,
  • 36 belegde klantenmeetings
  • 8 bijgewoonde netwerkevents
  • 1.625 unieke websitebezoekers
  • 253 fans op Facebook
  • 3 waardevolle lessen voor starters

Les 1: Breng structuur in je takenverdeling.

Bewust met je tijd omgaan

Het heeft een tijdje geduurd, maar we slagen er meer en meer in om onze dagen en weken zo te structureren dat 1) Onze output zo groot mogelijk is en 2) Onze tijd zo efficiënt mogelijk gespendeerd wordt.

Dat was tot twee maanden geleden wel even anders. In ons enthousiasme liepen we onszelf soms voorbij, wat verloren tijd en energie betekende. Nu weten we op vrijdag perfect (of toch voor 90%) hoe de volgende week er zal uitzien. Dat laat ons toe om taken netjes af te werken en het meeste te halen uit elke werkdag.

Prospecteren, aan een website of campagne werken, voorstellen uitschrijven … A time for everything and everything in its time.

Les 2: Benut ieders sterke punten.

Sales vs. operations

Qua taakverdeling zijn we geëvolueerd naar een duidelijke opsplitsing tussen ‘sales’ en ‘operations’. Nico prospecteert, is vaak op de baan en bezoekt potentiële klanten, ikzelf bouw websites, zet campagnes op en voer SEO-werkzaamheden uit. Deze verdeling is er min of meer vanzelf gekomen en haakt mooi in op onze vaardigheden. Doordat ieder zijn verantwoordelijkheid heeft, krijgen we meer gedaan en worden knopen gemakkelijker doorgehakt.

Voorstellen werken we samen uit, zodat we samen altijd 200% achter een project staan.

Les 3: Treed naar buiten en bouw een netwerk.

Partners zoeken

We hebben heel wat ervaring en kennis in huis, maar we zullen nooit beweren op elke vraag het antwoord te  weten. Daarom stellen we alles in het werk om gespecialiseerde partners en nichemarketeers te zoeken die ons (en onze klanten) naar een hoger niveau kunnen tillen. Daarbij koppelen we meteen het nuttige aan het aangename: we bezoeken regelmatig netwerkevents en Open coffees, waar we al heel wat interessante verhalen, cases en insights van andere ondernemingen hebben opgetekend. Een aanrader!

Heb jij goede raad voor startende ondernemers? Of loop jij ook tegen bepaalde moeilijkheden aan? Laat gerust een reactie achter.

Mattias Vercauteren
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website