Wat is het effect van domeinextensies op SEO?

Als je vandaag de dag een nieuwe website registreert, kun je kiezen uit honderden domeinextensies, gaande van traditionele opties als .com, .net & .gov tot .xyz en zelfs.pizza. Hoewel dit veelvoud aan suffixes veel branding- en marketingmogelijkheden inhoudt, staan zaakvoerders eerder weigerachtig tegenover de nieuwkomers in gTLD-land. Ook bij SEO’ers zijn de nieuwe extensies nog niet ingeburgerd. Wij onderzochten de (tegen)argumenten en wat nu precies de impact is van een domein op je positie in Google.

``Alle TLD’s zijn gelijk``

Twijfel je over de aankoop van een extensie als .shop, .app, .events of .marketing omdat je vreest voor een lagere positie in de zoekresultaten? Laat ons er dan even twee search-kleppers bij halen. De eerste is Google-icoon Matt Cutts, die tot 2014 het webspamteam van de zoekreus leidde. Cutts liet in 2012 via Google+ weten dat Google je ranking bepaalt op basis van je webpagina’s en niet van je TLD. Of je website een .com-suffix draagt of een nieuwe variant heeft geen invloed op je positie, en dat in beide richtingen.

Webmaster Trend Analyst John Mueller deed daar nog een schepje bovenop in 2014. Hij updatete de oorspronkelijke post van Cutts met het feit dat elk TLD goed kan presteren in de zoekresultaten. Als de extensie een meerwaarde is voor je aanwezigheid op het web, moet je volgens Mueller met andere woorden niet twijfelen.

Coffee.club, Bnry.cigital en Thegreen.diet gingen je voor!

Het belang van landextensies

Waar generieke top level domains niet doorslaggevend zijn voor SEO, zijn ‘country code top level domains’ of ccTLD’s dat wel. Deze landextensies geven aan Google een signaal van de geografische spanwijdte van je activiteiten. Een Duits bedrijf dat alleen in Duitsland zaken doet, draagt bijvoorbeeld het best een .de-suffix. Een .de-website zal niet (of in ieder geval minder hoog) verschijnen in andere landen dan Duitsland.

country-codes-of-the-world

Landextensies trouwens niet verwarren met regionale TLD’s als .london en .nyc! Deze worden door Google aanzien als generieke extensies.

Wasda?

SEO draait natuurlijk niet (alleen) om het positief stemmen van Google. De zoekmachine benadrukt altijd en overal dat de ervaring van de gebruiker primeert. Ook als het aankomt op domeinextensies, mag je hun perceptie met andere woorden niet uit het oog verliezen. Het is nu eenmaal een waarheid als een koe dat gebruikers ook je domeinextensie als een argument om al dan niet door te klikken.

 

Een spammy extensie zal je waarschijnlijk niet al te veel bezoekers opleveren, terwijl een gespecialiseerd en relevant exemplaar net meer autoriteit uitstraalt en waarschijnlijk ook beter blijft hangen. Al blijven mensen natuurlijk gewoontedieren die al jaren gewoon zijn aan .com- en .be-sites…

Conclusie

Heb je de kans om een domeinextensie vast te leggen die perfect aansluit op je online doelstellingen en die een logische, gemakkelijk te onthouden URL oplevert? Dan kunnen we alleen maar aanraden om de sprong te wagen. Google legt je geen duimbreed in de weg dus wat betreft SEO zijn er geen obstakels. De gebruikers volgen wel als de kwaliteit van je pagina’s top is!

Matteo Van Mol

Matteo is online project manager bij Websteak. Copy, AdWords en social zijn helemaal z'n ding. Je komt het werk van Matteo ook tegen op SportAmerika.nl en JurassicCast.com.

2 Comments
  • Yannick
    Beantwoorden
    Posted at 7:33 pm, januari 30, 2017

    Gebruikers kijken toch vaak naar de tld. Wij Belgen hechten belang aan die .be (“da’s in de buurt”), maar kijk vooral naar Frankrijk, Italië…
    .fr staat stukken sterker in Frankrijk (omzet in e-commerce), dan een .com

    • Mattias Vercauteren
      Beantwoorden
      Posted at 11:10 am, januari 31, 2017

      Klopt, buiten het technische aspect van TLD’s binnen SEO is de psychologie achter een eigen landextensie een belangrijk gegeven in het algemeen zoekgedrag.

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website