Content Rules?!: een boeiende dag vol inzichten, cases en workshops

Zesentwentig sessies, zesenzestig sprekers, driehonderd professionals uit communicatie, marketing, reclame en journalistiek, en 1 brandende vraag: waar gaat het heen met content marketing? Dat was Content Rules?!, het eerste contentcongres van zijn aard in Vlaanderen, in een notendop. Wij stuurden content dude Matteo een dag naar de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen om polshoogte te nemen. En om te baden in het licht van Joe Pulizzi, natuurlijk.

 

“What keeps your audience up at night?”

 

Elke dag weer worden we online overstelpt met informatie. Iedereen is druk bezig met het produceren van content, maar door een gebrek aan strategie en twijfelachtige spinning-praktijken, is het resultaat eerder saaie eenheidsworst dan een sappige steak. Meteen ook de reden waarom de succesratio van contentcampagnes anno 2017 wordt geschat op dertig procent, aldus Pulizzi.

 

Het succesrecept is nochtans helder voor de Amerikaan: alles draait om de ‘sweet spot’: de intersectie van jouw unieke knowhow en vaardigheden enerzijds met pijnpunten van je klant anderzijds. Content op basis van deze sweet spot maakt het meeste kans om door door te clutter te breken en op te vallen met je boodschap.

 

Vervolgens op een consistente manier en voor een langere periode uitpakken met één contenttype via één (hoofd)platform, is volgend Pulizzi de sleutel. Twaalf tot vierentwintig maanden later pluk je sowieso de vruchten van je inspanningen. De waarde die je hebt gecreëerd, kun je vanaf dat moment beginnen terugverdienen door te monetiseren.

 

“If it doesn’t get noticed, it doesn’t matter”

 

Ook creative director Dave Trott sloeg de nagel op de kop. Zijn kerngedachte? Het belang van een duidelijke positionering. Toen hij de aanwezigen vroeg naar de vierenveertigste president van de Verenigde Staten, bleef het opvallend stil in de zaal — de eerste zwarte president daarentegen, vormde een minder groot probleem. In beide gevallen is het antwoord natuurlijk Barack Obama, maar het punt van Trott was meteen gemaakt.

 

Journalistiek, marketing & native advertising

 

De spanningen tussen journalistiek en marketing kwamen uitgebreid aan bod tijdens het congres. Liesbeth van Impe van Het Nieuwsblad haalde de fundamentele verschillen aan (‘Journalistiek vertrekt vanuit een vraag, marketing vertrekt vanuit een antwoord’) en concludeerde dat beide werelden strikt gescheiden moeten blijven.

 

Ebele Wybenga, auteur van The Editorial Age en medeoprichter van Hearhear Media, zag op zijn beurt een mooie toekomst weggelegd voor branded journalism, waarbij merken hun verhaal brengen via journalistieke technieken en met de hulp van onafhankelijk denkend redactioneel talent. Mooie 360°-verhalen in de vorm van longreads, zijn volgens Wybenga hét alternatief voor de verwarrende branded content die we vandaag vaak zien.

 

Wij onthouden vooral:

  • Waar vroeger werd ingezet op kwantiteit, zien we meer en meer een shift naar kwaliteit.
  • Content is een marathon, geen sprint.
  • Maak van je bezoekers abonnees, en van je abonnees betalende klanten.
  • Met een unieke positionering t.o.v. je competitors, controleer je de context.
  • De grens tussen journalistiek en het commerciële circuit vervaagt, en er gaan verschillende stemmen op voor duidelijke en strikte regels.
  • Branded content in de vorm van editorials en custom magazines houdt veel mogelijkheden in.
  • Content marketing is booming!
Nico De Clerck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website